Tillbaka till live med Ticketmaster

Här hittar du information som är bra att ha kring biljettsläpp, inpassering och vilka möjligheter du har att synas kostnadsfritt i Ticketmasters kanaler samtidigt som du ger dina fans all information de behöver.

Information

Att ge biljettköparen information om vad som gäller på ert evenemang är
A & O för ett säkert köp. Vi ger er verktygen och ytorna!

Biljettsläpp

Många längtar efter live, vi har utvecklat vår köfunktion och är mer än redo för högt tryck vid biljettsläpp!

Inpassering

Digitala biljetter och kontaktfri scanning ökar tryggheten för både evenemangsbesökare och entrépersonal.

Information och säljande texter på evenemangs-, artist- och arenasidor

Utnyttja det faktum att du har många platser och möjligheter att både informera och sälja in ditt evenemang på. Se här nedan ett par guider med checklistor vad du bör tänka på när du förbereder dig själv eller Ticketmasters kundsupport med evenemangsinformation.

Eventmarknadsföring viktigare än någonsin

Med Ticketmaster som affärspartner kan du vara säker på att marknadsföringen når både brett och rätt och att du når rätt målgrupp med ditt budskap. Med vår räckvidd och vår stora mix av marknadsföringskanaler kan vi garantera att du når potentiella biljettköpare. Tala om vilka du vill nå och vi utökar din målgrupp.

En kombination av räckvidd och smart mix
Vi arbetar med sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring för att ditt evenemang ska synas högst upp på Google på relevanta sökningar. Våra epostutskick når 1 miljon mottagare och skräddarsys med prediktiv intelligens efter varje unik mottagares preferenser så att rätt evenemang når rätt mottagare. Läs mer om Ticketmaster som partner i din marknadsföring samt om vår strategi och kanaler för att sälja dina biljetter via CRM. 

Ticketmasters köfunktion – Smart Queue

Hög efterfrågan och högt tryck – som vi längtar!

Ticketmasters plattform hanterar en hög efterfrågan med många samtidiga köpare på ert evenemang vilket innebär att det endast är ett fåtal av alla evenenemang till försäljning där en kö krävs.

Men vid ett extra högt tryck skall besökarna vara trygga med att allt hanteras rättvist och att de får all den information de behöver. Vi aktiverar då köfunktionen och lanserar nu Smart Queue.

Med Smart Queue får jag som besökare:

  1. information om att en kö öppnas i samband med släppet…
  2. …och att en plats i kön tilldelas mig.
  3. När det börjar närma sig min tur får jag besked om att göra mig beredd…
  4. …och när tiden är inne får jag veta att det är min tur. Skulle jag vara iväg och hämta kaffe – ingen fara – min plats reserveras under 10 minuter.

Blir det fler besökare än förväntat har vi ett inbyggt skyddsnät som automatiskt aktiverar vår nya köfunktion så att du alltid kan känna dig trygg med just ditt biljettsläpp.

Digitala biljetter

Streckkoden för biljetten visas direkt i mobilen, inga pappersutskrifter behövs.

Biljettköparen går in på sitt Ticketmaster-konto via webbläsare eller appen, öppnar sin evenemangsbiljett och visar den själv för scanner eller av entrévärden. 

Säker och snabb inpassering

  • Informera era besökare inför evenemanget om vad som gäller när de kommer till er arena, rekommendationer under besöket samt efter evenemangets slut.
  • Inför evenemanget kan ni enkelt ta ut rapporter där e-mail och telefonnummer finns tillgängligt för att t ex göra utskick med evenemangsinfo.
  • Fundera på om ni kan och behöver öppna upp ytterligare entréer för att minska trängslen.
  • Via funktionen ”kontinuerlig scanning” kan biljetterna scannas löpande utan att personal behöver göra något mellan respektive biljett.
  • Scannern kan fästas på en tripod, men vi erbjuder även scannerstolpar för en stabil hantering i entrén.

Konsumentundersökning 2022 

Tillsammans med branschorganisationen Svensk Live genomförde vi strax innan jul 2021 en stor konsumentundersökning med ca 39 000 respondenter.

Här är några av resultaten:

  • – 24 % kommer spendera mer på liveevent 2022 – främst för att ta igen det de missat
  • – 34% tror att biljettpriserna kommer öka
  • – 46% kommer troligtvis senarelägga sina köp jämfört med före pandemin
  • – 77% har redan biljetter till kommande evenemang

Kontakta oss för mer information

Senaste nyheter

Vi söker en Customer Service Coordinator

Vi söker en Customer Service Coordinator

Vi söker nu dig som vill jobba med oss på Ticketmaster i Göteborg. Du kommer jobba med vårt Fan Experience team som hanterar biljettfrågor via digitala kanaler, med möjlighet att arbeta på plats på evenemang.Har du tidigare erfarenhet av kundsupport och söker en rolig...

9 anledningar till en artistsida

9 anledningar till en artistsida

Ticketmasters artistsidor är navet i marknadsföringen som vi gör av dina evenemang i nyhetsbrev, sociala medier, Google, Spotify med mera. En bra artistsida med rätt innehåll kan vara skillnaden mellan att utnyttja Ticketmasters räckvidd maximalt eller ingen...

Tjalve väljer Ticketmaster för SM i Friidrott

Tjalve väljer Ticketmaster för SM i Friidrott

Tjalve valde ett samarbete med Ticketmaster för SM i Friidrott för ett gott bemötande och smidigt upplägg för oss som inte så vana arrangörer av publika events. Vi har tidigare erfarenhet av samarbete med mindre SM-tävlingar inomhus, som då fungerade bra.Krister...

Park Lane förlänger med Ticketmaster

Park Lane förlänger med Ticketmaster

Vi på Park Lane är mycket nöjda med samarbetet med Ticketmaster som biljettåterförsäljare för vår krogshow Park Lane Show. Efter många år tillsammans väljer vi att utöka och förlänga vårt samarbetsavtal med Ticketmaster och ser fram emot en fortsatt resa tillsammans...

Så ser fansen på liveupplevelser 2022

Så ser fansen på liveupplevelser 2022

Tillsammans med branschorganisationen Svensk Live genomförde vi strax innan jul 2021 en stor konsumentundersökning. Över 39.000 personer har gett sin syn på dagens och framtidens liveupplevelser, och delat med sig av sina attityder och känslor kring liveevenemang. 24...

Livepeppen har vaknat – nu kör vi!

Livepeppen har vaknat – nu kör vi!

Vi måste bara dela med oss av lite glädjande nyheter och siffror som poppar ut ur statistiken: samma dag det meddelades att restriktionerna kommer tas bort den 9 februari slog biljettförsäljningen i taket och var den högsta sedan 23 december. Ett talande tecken på...