Meta introducerar ett reklamfritt alternativ på sina plattformar – men innebär det egentligen några nyheter och hur påverkar detta mina kampanjer på Facebook och Instagram? Här är allt du som Ticketmaster-kund behöver veta. 

Vad är nytt?

Från och med november 2023 inför Meta en betaltjänst för sina användare, där Facebook och Instagram-användare kan välja ett reklamfritt alternativ mot en månadskostnad.

Gratisversionen kommer dock fortfarande att vara tillgänglig, så du som annonsör behöver inte vidta göra några drastiska åtgärder.

Hur påverkar detta mina kampanjer?

Dina kampanjer kommer fortsatt nå användare med gratisversionen, men omfattningen av detta är fortfarande inte helt tydligt. När Snapchat introducerade en liknande prenumeration med extra funktioner prissatt till mindre än hälften av Metas reklamfria prenumeration – valde endast 1,5% av användarna det nya betal-alternativet.

Du behöver inte göra något speciellt just nu, men om du har egna pågående kampanjer på META kan det vara bra att:

  • Hålla koll på eventuella förändringar i räckvidd, engagmang och konverteringar.
  • Använd ditt organiska innehåll mer, se över om du eventuellt kan komplettera med något influncer-samarbete
  • Tänk igenom vilken del av din marknadsföring som bör ske på META – även om du kanske inte behöver göra några förändringar kan du kanske upptäcka förbättringar eller nya möjligheter på vägen.

Håll dig uppdaterad

Ticketmaster samarbetar nära med Meta och andra sociala plattformar och vi kommer hålla dig informerad om eventuella kommande nyheter inom området. För mer information kan du läsa om Hur EUs nya lagstiftning påverkar dina kampanjer här.

Tveka inte att kontakta oss vid övriga frågor eller funderingar!