Evenemangssidan

Evenemangssidan är tänkt att både beskriva och sälja in det specifika evenemanget. Glöm inte att detta kan vara det första en potentiell biljettköpare läser om ditt evenemang.

Evenemangsinformation

  • Tänk på att evenemangstitel och beskrivande text ska sälja evenemanget, inte bara informera – de potentilla biljettköparna kanske inte vet vad evenemanget handlar om innan de besöker din evenemangssida.
  • Använd en evenemangsbild utan text i. Se materialspecifikation här.
  • Inkludera gärna video som visar delar från evenemanget
  • Du kan också inkludera länkar till Spotify, hemsidor m m

Praktiska frågor & svar till biljettköparna

Fundera på vilka praktiska frågor en biljettköpare kan tänkas ställa sig och svara på dem i evenemangsinfon. T ex:

  • Öppet-, start- paus och sluttider inkl evenemangets längd
  • Hur man tar sig på bästa sätt till evenemanget
  • Förband/gästartister/medverkande
  • Skillnader mellan olika priskategorier/typer.
  • Handikappsplatser och andra tillgänglighetsfrågor
  • Åldersgräns
  • Maxantal biljetter per kund
  • Möjligheter att köpa merch, mat & dryck på plats.

 

Använd artistsidor

Koppla alltid dina evenemangssidor till en eller flera artistsidor. Se 9 bra anledningar till en artistsida här >>

Sökord

Det är inte bara evenemangsbeskrivningen som kan hjälpa biljettköparen till ditt evenemang. Du kan även använda dig av s k ”sökord” vid evenemangsupplägget som ger utslag vid sökningar på Ticketmaster.se. Här är någora exempel på sökord:

  • Det som inte passade/fick plats i evenemangstiteln
  • Namn på gästartister/medverkande
  • Kända och vanliga felstavningar på ditt evenemang eller artisterna
  • Stad/ort/arena

Eventtyp/Genre

För att evenemanget ska hamna under rätt kategorier på Ticketmaster.se är det även viktigt att du funderar på vilken eventtyp/genre evenemanget ska benämnas som.

Du har ca 150 st olika genrer att välja mellan och du kan välja totalt 2 st för ditt evenemang .

Lägg ditt evenemang synligt innan biljettsläpp

Kom ihåg att det finns flera fördelar med att lägga ditt evenemang synligt på ticketmaster.se några dagar innan biljettsläppet:

  1. Ge konsumenterna chansen att läsa om evenemanget samt göra sig redo för biljettsläppet. Vi vet att de flesta biljetter säljs ibörjan eller i slutet av ett försäljningsfönster så det borde du utnyttja genom att bygga en hype innan biljettsläppet.
  2. Sökmotorn på ticketmaster.se premierar kommande biljettsläpp vilket ger dig extra möjlighet att synas med ditt evenemang dagarna innan biljettsläppet.
  3. Genom att hålla evenemang synliga på ticketmaster.se gör vi artist- och eventsidor redo för god SEO (sökmotoroptimering) inför biljettsläppet och den söktrafik som det medför.
  4. Performer Alert – Email som per automatik kan gå ut när ett nytt evenemang är på väg att släppas till försäljning. Läs mer om Performer Alert här >>
  5. Nyhetsbrev med prediktiv intelligens – email med unikt innehåll baserat på mottagarens surf- och sökbeteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc. Läs mer om prediktiv intelligens här >>
  6. Affiliates & parters – Genom att sälja biljetter på ticketmaster.se syns ditt evenemang automatiskt hos en mängd affiliates och partners, t ex Spotify, Snapchat m fl. Helt utan extra kostnad för dig. Läs mer om våra partners här >>

Senaste nyheter

6 steg för att förbättra din epost-marknadsföring

6 steg för att förbättra din epost-marknadsföring

300 miljarder e-postmeddelanden skickades över hela världen 2021. Det gör det viktigare än någonsin att ha en email-marknadsföringsstrategi som hjälper dig att sticka ut i mängden. Gör du det rätt så utökar du din databas, håller dina fans informerade och ökar...

Så ökar du ditt evenemangs synlighet med SEO!

Så ökar du ditt evenemangs synlighet med SEO!

Vet du hur du får ditt evenemang att ranka högre på Google och Bing? Med relativt enkla medel som till exempel att hitta rätt sökord och länka på rätt sätt kan ditt evenemang få större synlighet i sökmotorerna. Om du arbetar med din SEO aktivt har du 20 gånger större...

Möt vår nya kollega: Johan Öström

Möt vår nya kollega: Johan Öström

"Hej! Jag heter Johan och kommer arbeta inom Product Operations. Mina tidigare arbeten har alltid varit inom teknikbranschen och med biljettsystem. Det skall bli mycket spännande och intressant att ta sig an de utmaningar som finns hos Ticketmaster. På min fritid så...

Vi söker en Key Account Manager Sales

Vi söker en Key Account Manager Sales

Livebranschen är tillbaka på riktigt, och vi växer med den! Nu behöver vår säljavdelning förstärkning i form av en till Key Account Manager. Du är bäst på att skapa nya kundrelationer och utveckla befintliga, allt från små teaterscener till stora arenor. Du finns där...