Evenemangssidan

Evenemangssidan är tänkt att både beskriva och sälja in det specifika evenemanget. Glöm inte att detta kan vara det första en potentiell biljettköpare läser om ditt evenemang.

Evenemangsinformation

  • Tänk på att evenemangstitel och beskrivande text ska sälja evenemanget, inte bara informera – de potentilla biljettköparna kanske inte vet vad evenemanget handlar om innan de besöker din evenemangssida.
  • Använd en evenemangsbild utan text i. Se materialspecifikation här.
  • Inkludera gärna video som visar delar från evenemanget
  • Du kan också inkludera länkar till Spotify, hemsidor m m

Praktiska frågor & svar till biljettköparna

Fundera på vilka praktiska frågor en biljettköpare kan tänkas ställa sig och svara på dem i evenemangsinfon. T ex:

  • Öppet-, start- paus och sluttider inkl evenemangets längd
  • Hur man tar sig på bästa sätt till evenemanget
  • Förband/gästartister/medverkande
  • Skillnader mellan olika priskategorier/typer.
  • Handikappsplatser och andra tillgänglighetsfrågor
  • Åldersgräns
  • Maxantal biljetter per kund
  • Möjligheter att köpa merch, mat & dryck på plats.

 

Använd artistsidor

Koppla alltid dina evenemangssidor till en eller flera artistsidor. Se 9 bra anledningar till en artistsida här >>

Sökord

Det är inte bara evenemangsbeskrivningen som kan hjälpa biljettköparen till ditt evenemang. Du kan även använda dig av s k ”sökord” vid evenemangsupplägget som ger utslag vid sökningar på Ticketmaster.se. Här är någora exempel på sökord:

  • Det som inte passade/fick plats i evenemangstiteln
  • Namn på gästartister/medverkande
  • Kända och vanliga felstavningar på ditt evenemang eller artisterna
  • Stad/ort/arena

Eventtyp/Genre

För att evenemanget ska hamna under rätt kategorier på Ticketmaster.se är det även viktigt att du funderar på vilken eventtyp/genre evenemanget ska benämnas som.

Du har ca 150 st olika genrer att välja mellan och du kan välja totalt 2 st för ditt evenemang .

Lägg ditt evenemang synligt innan biljettsläpp

Kom ihåg att det finns flera fördelar med att lägga ditt evenemang synligt på ticketmaster.se några dagar innan biljettsläppet:

  1. Ge konsumenterna chansen att läsa om evenemanget samt göra sig redo för biljettsläppet. Vi vet att de flesta biljetter säljs ibörjan eller i slutet av ett försäljningsfönster så det borde du utnyttja genom att bygga en hype innan biljettsläppet.
  2. Sökmotorn på ticketmaster.se premierar kommande biljettsläpp vilket ger dig extra möjlighet att synas med ditt evenemang dagarna innan biljettsläppet.
  3. Genom att hålla evenemang synliga på ticketmaster.se gör vi artist- och eventsidor redo för god SEO (sökmotoroptimering) inför biljettsläppet och den söktrafik som det medför.
  4. Performer Alert – Email som per automatik kan gå ut när ett nytt evenemang är på väg att släppas till försäljning. Läs mer om Performer Alert här >>
  5. Nyhetsbrev med prediktiv intelligens – email med unikt innehåll baserat på mottagarens surf- och sökbeteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc. Läs mer om prediktiv intelligens här >>
  6. Affiliates & parters – Genom att sälja biljetter på ticketmaster.se syns ditt evenemang automatiskt hos en mängd affiliates och partners, t ex Spotify, Snapchat m fl. Helt utan extra kostnad för dig. Läs mer om våra partners här >>

Senaste nyheter

Syns du i vår automatiserade marknadsföring?

Syns du i vår automatiserade marknadsföring?

Du som kund hos Ticketmaster har säkert hört talas om begreppet artistsida. Men varför är den så viktig och vad krävs för att just min artist och mina event ska synas så mycket som möjligt? Martin på vår Client Support berättar hur det hänger ihop och hur du gör....

Från sök till succé: nyckeltalen för att mäta SEO

Från sök till succé: nyckeltalen för att mäta SEO

Det är dags att mäta och följa upp dina resultat för att säkerställa att du når de mål du satt upp. I det sista kapitlet av vår SEO-serie kommer du att lära dig vilka mätvärden du bör följa och mäta för att maximera din synlighet i sökmotorerna. Varför följa upp...

Möt vår nya kollega: Jakob Ahl!

Möt vår nya kollega: Jakob Ahl!

Vi har nu fått förstärkning i form av ytterligare en kundansvarig i teamet. Jakob kommer senast från tech-branschen och började hos oss i januari. Välkommen Jakob! ”Sedan barnsben har jag sprungit runt på Sweden Rocks marker i Norje med min pappa och sett alla mina...

4 innehållstips som förbättrar din SEO

4 innehållstips som förbättrar din SEO

I den här delen av vår SEO-serie får du bland annat lära dig lite mer om att hitta rätt sökord, konkurrentanalys och de grundläggande taggarna du bör ha med på din webbplats för att sökmotorerna ska kunna förstå och ranka ditt innehåll bättre. 1. Hitta rätt sökord...