Evenemangsinformation

  • Tänk på att evenemangstitel och beskrivande text ska sälja evenemanget, inte bara informera – de potentilla biljettköparna kanske inte vet vad evenemanget handlar om innan de besöker din evenemangssida.
  • Använd en evenemangsbild utan text i. Se materialspecifikation här.
  • Inkludera gärna video som visar delar från evenemanget
  • Du kan också inkludera länkar till Spotify, hemsidor m m

Praktiska frågor & svar till biljettköparna

Fundera på vilka praktiska frågor en biljettköpare kan tänkas ställa sig och svara på dem i evenemangsinfon. T ex:

Möjligheter att köpa merch, mat & dryck på plats.

Öppet-, start- paus och sluttider inkl evenemangets längd

Hur man tar sig på bästa sätt till evenemanget

Förband/gästartister/medverkande

Skillnader mellan olika priskategorier/typer

Handikappsplatser och andra tillgänglighetsfrågor

Åldersgräns

Maxantal biljetter per kund

Använd artistsidor

Koppla alltid dina evenemangssidor till en eller flera artistsidor.

Sökord

Det är inte bara evenemangsbeskrivningen som kan hjälpa biljettköparen till ditt evenemang. Du kan även använda dig av s k ”sökord” vid evenemangsupplägget som ger utslag vid sökningar på Ticketmaster.se. Här är någora exempel på sökord:

  • Det som inte passade/fick plats i evenemangstiteln
  • Namn på gästartister/medverkande
  • Kända och vanliga felstavningar på ditt evenemang eller artisterna
  • Stad/ort/arena

Eventtyp/Genre

För att evenemanget ska hamna under rätt kategorier på Ticketmaster.se är det även viktigt att du funderar på vilken eventtyp/genre evenemanget ska benämnas som.

Du har ca 150 st olika genrer att välja mellan och du kan välja totalt 2 st för ditt evenemang 

Lägg ditt evenemang synligt innan biljettsläpp

Kom ihåg att det finns flera fördelar med att lägga ditt evenemang synligt på ticketmaster.se några dagar innan biljettsläppet:

Affiliates & parters – Genom att sälja biljetter på ticketmaster.se syns ditt evenemang automatiskt hos en mängd affiliates och partners, t ex Spotify, Snapchat m fl. Helt utan extra kostnad för dig. Läs mer om våra partners här >>

Ge konsumenterna chansen att läsa om evenemanget samt göra sig redo för biljettsläppet. Vi vet att de flesta biljetter säljs ibörjan eller i slutet av ett försäljningsfönster så det borde du utnyttja genom att bygga en hype innan biljettsläppet.

Sökmotorn på ticketmaster.se premierar kommande biljettsläpp vilket ger dig extra möjlighet att synas med ditt evenemang dagarna innan biljettsläppet.

Genom att hålla evenemang synliga på ticketmaster.se gör vi artist- och eventsidor redo för god SEO (sökmotoroptimering) inför biljettsläppet och den söktrafik som det medför.

Performer Alert – Email som per automatik kan gå ut när ett nytt evenemang är på väg att släppas till försäljning. Läs mer om Performer Alert här >>

Nyhetsbrev med prediktiv intelligens – email med unikt innehåll baserat på mottagarens surf- och sökbeteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc. Läs mer om prediktiv intelligens här >>

Kontakta oss
Andy White, Freelance WordPress Developer London