Artistsidan

Artistsidan är till för att du ska kunna samla ett eller flera evenemang med en och samma artist/grupp/lag.

Artistsidan & dess innehåll ger dig extra möjligheter att utnyttja Ticketmasters data och räckvidd för att sälja fler biljetter.

    Steg-för-steg, innehåll på artistsidan

    1. Koppla alltid dina evenemang till en artistsida. Väldigt mycket av vår automatiska marknadsföring bygger på artistsidan och dess innehåll.
    2. Se till att det finns en bild. Materialspecifikation finns här. Finns det ingen bild på artistsidan så är det många av våra automatiska marknadsföringsinsatser (t ex prediktiv intelligens) som blockas. 
    3. Skriv om artisten, inte om arenan eller evenemanget (läs mer om evenemangssidan här). Exempel på artistsidetext kan vara bakgrundsinfo, historik, anekdoter, medlemmar/spelare, info om genren/kategorin.
    4. Inkludera gärna länkar till externa källor, såsom t ex hemsidor, Spotify, Youtube m m
    5. Uppdatera texten kontinuerligt så den inte blir gammal.
    6. Se till att artistsidan är kopplad till rätt kategori och genre på Ticketmaster.se.

      Primära & sekundära artistsidor

      Det finns en möjlighet att skapa flera artistsidor där en (1 st) är “primär” och en eller flera andra är “sekundära”.

      Du kan använda dig av hur många “sekundära” artistsidor på ticketmaster.se du vill för att utnyttja det vanliga faktum att ett evenemang innehåller flera artister. T ex “supporting acts/förband” till en huvudakt eller när flera artister spelar på en och samma festival.

       

        9 anledningar till varför artistsidan är så viktig

            1. God konsumentinformation

            Artistsidan är en bra samlingssida för flera evenemangsdatum så att biljettköparna lätt kan hitta ett datum och/eller plats som passar dem. Sidan ger också en möjlighet att berätta mer om artisten som inte finns plats för i evenemangstexten. T ex en biografi.

            2. Ökad spridning på Ticketmaster.se

            Du kan använda dig av hur många “sekundära” artistsidor på ticketmaster.se du vill för att utnyttja det vanliga faktum att ett evenemang innehåller flera artister. T ex “supporting acts/förband” till en huvudakt eller när flera artister spelar på en och samma festival.

            3. Förbättrat sök på Ticketmaster.se

            Se gärna till att göra ditt evenemang synligt innan biljetterna släppts. Sökfunktionen premierar kommande biljettsläpp vilket ger extra synlighet dagarna innan biljettsläppet. Sökfunktionen prioriterar alltid artist- före evenemangsidor och den gör både primära och sekundära artistsidor sökbara.

            4. Prediktiv intelligens

            Varje vecka skickar vi på Ticketmaster miljontals email till potentiella biljettköpare där vi marknadsför dina evenemang med hjälp av prediktiv intelligens. Med prediktiv intelligens menar vi insikter och data vi samlar in från våra konsumenter. Varje mottagare får därför unikt innehåll baserat på surf- och sökbeteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc. Läs mer om prediktiv intelligens här.

            5. CRM & automatiserad kommunikation

            Varje dag skickas det kommunikation till biljettköpare samt potentiella biljettköpare via automatiserad kommunikation. Det kan t ex vara ett ”Performer Alert email” som skickas innan ett biljettsläpp, ”Last Call email” som skickas några veckor innan evenemanget går av stapeln, eller ”Re-engage email” som går ut till konsumenter som vi inte hört av på ett tag. Läs mer  här om CRM och mycket annat som ingår när du är kund hos Ticketmaster.

             

                6. Förbättrad SEO – sökmotoroptimering

                Search Engine Optimisation (SEO) betyder kortfattat att vi optimerar Ticketmaster.se så att Google ska gilla våra sidor och att de kommer högt upp i sökresultaten. God sökmotoroptimering leder även till att hindra andrahandsaktörer att stjäla trafik från dig och oss (den officiella biljettleverantören).

                Genom att hålla evenemang synliga på ticketmaster.se innan biljettsläppet gör vi artist- och eventsidor redo för god sökmotoroptimering och den söktrafik som det medför när biljetterna väl är släppta. OBS! Det är inte ovanligt att andrahandsmarknaden annonserar via Google att de har biljetter trots att inga officiella biljetter ännu släppts till försäljning. Detta gör det ännu viktigare att vi också finns där och synliggör var de officiella och ”riktiga” biljetterna finns.

                7. SEM/PPC – synlighet i Google-annonser

                Köpt sök är en stor och viktig del av vår marknadsföringsstrategi och som kund till Ticketmaster blir du automatiskt en del av våra kampanjer på Google. Dina artist- och eventsidor läggs automatiskt in i våra kampanjer när det är till försäljning på ticketmaster.se. Och det ligger kvar där fram till att biljetterna antingen är slutsålda eller att evenemanget genomförts. Läs mer om Google Ads här.

                8. Sök och spridning i Ticketmasters app

                I Ticketmasters app kan konsumenten specificera vilken typ av evenemang hen vill få synligt för sig. Både primära och sekundära artistsidor är sökbara i Ticketmasters app.

                9. Synlighet på Spotify, Snapchat m fl

                Tack vare Ticketmasters partnerskap med Spotify & Snapchat så hamnar evenemang på Ticketmaster.se automatiskt på t ex Spotifys artistsidor och i Snapchats Snap Map. Här kan du läsa mer om våra samarbeten med partners.

                 

                  Senaste nyheter

                  Vi söker en Marketing Intern! [TILLSATT]

                  Vi söker en Marketing Intern! [TILLSATT]

                  Vill du kombinera dina studier inom marknadsföring med jobb? Eller har du precis tagit examen och söker arbetslivserfarenhet? Då hoppas vi du vill läsa vidare, för nu söker vi en “Marketing Intern” till Ticketmaster Sverige. Du kommer arbeta från vårt kontor i...

                  NYHET: Ticket Transfer – skicka vidare biljetten

                  NYHET: Ticket Transfer – skicka vidare biljetten

                  Vi vet hur viktigt det är för dig som arrangör att veta vilka dina evenemangsbesökare är. Utmaningen har alltid varit att vi vet vem biljettköparen är men sedan har det varit svårare att veta vilka det är som följer med på evenemanget. Nu har vi lanserat en smidig,...

                  Sport XR – Ny biljettplattform för sportkunder

                  Sport XR – Ny biljettplattform för sportkunder

                  Ticketmaster lanserar nu Sport XR, en helt ny white label-biljettplatform för sportkunder på den nordiska marknaden. Tack vare ett lyckat internationellt samarbete har Ticketmaster nu tillsammans med två svenska kunder; Frölunda Hockey och Malmö Redhawks;...