Tillbaka till live med Ticketmaster

Här hittar du information som är bra att ha kring biljettsläpp, inpassering och vilka möjligheter du har att synas kostnadsfritt i Ticketmasters kanaler samtidigt som du ger dina fans all information de behöver.

Information

Att ge biljettköparen information om vad som gäller på ert evenemang är
A & O för ett säkert köp. Vi ger er verktygen och ytorna!

Biljettsläpp

Många längtar efter live, vi har utvecklat vår köfunktion och är mer än redo för högt tryck vid biljettsläpp!

Inpassering

Digitala biljetter och kontaktfri scanning ökar tryggheten för både evenemangsbesökare och entrépersonal.

Information och säljande texter på evenemangs-, artist- och arenasidor

Utnyttja det faktum att du har många platser och möjligheter att både informera och sälja in ditt evenemang på. Se här nedan ett par guider med checklistor vad du bör tänka på när du förbereder dig själv eller Ticketmasters kundsupport med evenemangsinformation.

Eventmarknadsföring viktigare än någonsin

Med Ticketmaster som affärspartner kan du vara säker på att marknadsföringen når både brett och rätt och att du når rätt målgrupp med ditt budskap. Med vår räckvidd och vår stora mix av marknadsföringskanaler kan vi garantera att du når potentiella biljettköpare. Tala om vilka du vill nå och vi utökar din målgrupp.

En kombination av räckvidd och smart mix
Vi arbetar med sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring för att ditt evenemang ska synas högst upp på Google på relevanta sökningar. Våra epostutskick når 1 miljon mottagare och skräddarsys med prediktiv intelligens efter varje unik mottagares preferenser så att rätt evenemang når rätt mottagare. Läs mer om Ticketmaster som partner i din marknadsföring samt om vår strategi och kanaler för att sälja dina biljetter via CRM. 

Ticketmasters köfunktion – Smart Queue

Hög efterfrågan och högt tryck – som vi längtar!

Ticketmasters plattform hanterar en hög efterfrågan med många samtidiga köpare på ert evenemang vilket innebär att det endast är ett fåtal av alla evenenemang till försäljning där en kö krävs.

Men vid ett extra högt tryck skall besökarna vara trygga med att allt hanteras rättvist och att de får all den information de behöver. Vi aktiverar då köfunktionen och lanserar nu Smart Queue.

Med Smart Queue får jag som besökare:

  1. information om att en kö öppnas i samband med släppet…
  2. …och att en plats i kön tilldelas mig.
  3. När det börjar närma sig min tur får jag besked om att göra mig beredd…
  4. …och när tiden är inne får jag veta att det är min tur. Skulle jag vara iväg och hämta kaffe – ingen fara – min plats reserveras under 10 minuter.

Blir det fler besökare än förväntat har vi ett inbyggt skyddsnät som automatiskt aktiverar vår nya köfunktion så att du alltid kan känna dig trygg med just ditt biljettsläpp.

Digitala biljetter

Streckkoden för biljetten visas direkt i mobilen, inga pappersutskrifter behövs.

Biljettköparen går in på sitt Ticketmaster-konto via webbläsare eller appen, öppnar sin evenemangsbiljett och visar den själv för scanner eller av entrévärden. 

Säker och snabb inpassering

  • Informera era besökare inför evenemanget om vad som gäller när de kommer till er arena, rekommendationer under besöket samt efter evenemangets slut.
  • Inför evenemanget kan ni enkelt ta ut rapporter där e-mail och telefonnummer finns tillgängligt för att t ex göra utskick med evenemangsinfo.
  • Fundera på om ni kan och behöver öppna upp ytterligare entréer för att minska trängslen.
  • Via funktionen ”kontinuerlig scanning” kan biljetterna scannas löpande utan att personal behöver göra något mellan respektive biljett.
  • Scannern kan fästas på en tripod, men vi erbjuder även scannerstolpar för en stabil hantering i entrén.

Konsumentundersökning 2022 

Tillsammans med branschorganisationen Svensk Live genomförde vi strax innan jul 2021 en stor konsumentundersökning med ca 39 000 respondenter.

Här är några av resultaten:

  • – 24 % kommer spendera mer på liveevent 2022 – främst för att ta igen det de missat
  • – 34% tror att biljettpriserna kommer öka
  • – 46% kommer troligtvis senarelägga sina köp jämfört med före pandemin
  • – 77% har redan biljetter till kommande evenemang

Kontakta oss för mer information

Senaste nyheter

Så ser publiken på liveevenemang 2024

Så ser publiken på liveevenemang 2024

Att uppleva magin av liveevenemang är en oförglömlig känsla, så det är ju mer än förståeligt att så många som 96% planerar gå på liveevenemang under 2024, och hela 67% säger att de kommer gå på minst 3st. 33% säger att de kommer besöka 1-2 evenemang. Liveevenemang...

Öka synligheten med nya kanaler 2024

Öka synligheten med nya kanaler 2024

Vi har testat och adderat ett gäng olika nya marknadskanaler där vi kan maximera synligheten för dina evenemang i relevanta sammanhang. Att synas under hela försäljningsperioden blir allt viktigare enligt en publikundersökning vi gjorde nyligen - nu ökar vi...

Backstage med… Linda Norr!

Backstage med… Linda Norr!

Tiden är inne för att ge er några ytterligare nyanser av en av Ticketmaster Sveriges absolut mest lojala medarbetare, vår försäljningschef tillika djungelvrålsfantasten Linda Norr! Tiden går fort när man har roligt sägs det ju - och vips gick det 17 år sedan Linda...

Så arbetar vi med cybersäkerhet

Så arbetar vi med cybersäkerhet

Med anledning av den senaste tidens IT-attacker mot flera datacenter i Sverige och den höga hotnivån, vill vi på Ticketmaster betona hur viktigt säkerheten för dig som kund är för oss. Vi tar säkerhet på allvar och är fast beslutna att skydda oss och dig mot...

Träffa oss på Sweden Live 2024!

Träffa oss på Sweden Live 2024!

Ska du också på Sweden Live? Isåfall är du varmt välkommen till oss (monter 21&22), vi packar med oss lite överraskningar, en trekamp med fina priser och lite annat smått och gott.. 💙 Vill du boka ett separat möte med oss under någon av dagarna - gör det här!...

Backstage med… Joel Léon!

Backstage med… Joel Léon!

Bakom varje glimrande kund- och insiktsrapport finns en minst lika glimrande Looker Studio-riddare, i vårt fall heter han Joel och han gör data KUL! Och snyggt. På riktigt. Dessutom tycker han att det är helt sjukt roligt. Oklart hur det sistnämnda hänger ihop med att...