Tillbaka till live med Ticketmaster
Här hittar du information som är bra att ha kring biljettsläpp, inpassering och vilka möjligheter du har att synas kostnadsfritt i Ticketmasters kanaler samtidigt som du ger dina fans all information de behöver.
Information
Att ge biljettköparen information om vad som gäller på ert evenemang är
A & O för ett säkert köp. Vi ger er verktygen och ytorna!
Biljettsläpp
Många längtar efter live, vi har utvecklat vår köfunktion och är mer än redo för högt tryck vid biljettsläpp!
Inpassering
Digitala biljetter och kontaktfri scanning ökar tryggheten för både evenemangsbesökare och entrépersonal.
Information och säljande texter på evenemangs-, artist- och arenasidor
Utnyttja det faktum att du har många platser och möjligheter att både informera och sälja in ditt evenemang på. Se här nedan ett par guider med checklistor vad du bör tänka på när du förbereder dig själv eller Ticketmasters kundsupport med evenemangsinformation.
Eventmarknadsföring viktigare än någonsin
Med Ticketmaster som affärspartner kan du vara säker på att marknadsföringen når både brett och rätt och att du når rätt målgrupp med ditt budskap. Med vår räckvidd och vår stora mix av marknadsföringskanaler kan vi garantera att du når potentiella biljettköpare. Tala om vilka du vill nå och vi utökar din målgrupp.
En kombination av räckvidd och smart mix
Vi arbetar med sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring för att ditt evenemang ska synas högst upp på Google på relevanta sökningar. Våra epostutskick når 1 miljon mottagare och skräddarsys med prediktiv intelligens efter varje unik mottagares preferenser så att rätt evenemang når rätt mottagare. Läs mer om Ticketmaster som partner i din marknadsföring samt om vår strategi och kanaler för att sälja dina biljetter via CRM.
Ticketmasters köfunktion – Smart Queue
Hög efterfrågan och högt tryck – som vi längtar!
Ticketmasters plattform hanterar en hög efterfrågan med många samtidiga köpare på ert evenemang vilket innebär att det endast är ett fåtal av alla evenenemang till försäljning där en kö krävs.
Men vid ett extra högt tryck skall besökarna vara trygga med att allt hanteras rättvist och att de får all den information de behöver. Vi aktiverar då köfunktionen och lanserar nu Smart Queue.
Med Smart Queue får jag som besökare:
- information om att en kö öppnas i samband med släppet…
- …och att en plats i kön tilldelas mig.
- När det börjar närma sig min tur får jag besked om att göra mig beredd…
- …och när tiden är inne får jag veta att det är min tur. Skulle jag vara iväg och hämta kaffe – ingen fara – min plats reserveras under 10 minuter.
Blir det fler besökare än förväntat har vi ett inbyggt skyddsnät som automatiskt aktiverar vår nya köfunktion så att du alltid kan känna dig trygg med just ditt biljettsläpp.
Digitala biljetter
Streckkoden för biljetten visas direkt i mobilen, inga pappersutskrifter behövs.
Biljettköparen går in på sitt Ticketmaster-konto via webbläsare eller appen, öppnar sin evenemangsbiljett och visar den själv för scanner eller av entrévärden.
Säker och snabb inpassering
- Informera era besökare inför evenemanget om vad som gäller när de kommer till er arena, rekommendationer under besöket samt efter evenemangets slut.
- Inför evenemanget kan ni enkelt ta ut rapporter där e-mail och telefonnummer finns tillgängligt för att t ex göra utskick med evenemangsinfo.
- Fundera på om ni kan och behöver öppna upp ytterligare entréer för att minska trängslen.
- Via funktionen ”kontinuerlig scanning” kan biljetterna scannas löpande utan att personal behöver göra något mellan respektive biljett.
- Scannern kan fästas på en tripod, men vi erbjuder även scannerstolpar för en stabil hantering i entrén.
Konsumentundersökning 2022
Tillsammans med branschorganisationen Svensk Live genomförde vi strax innan jul 2021 en stor konsumentundersökning med ca 39 000 respondenter.
Här är några av resultaten:
- – 24 % kommer spendera mer på liveevent 2022 – främst för att ta igen det de missat
- – 34% tror att biljettpriserna kommer öka
- – 46% kommer troligtvis senarelägga sina köp jämfört med före pandemin
- – 77% har redan biljetter till kommande evenemang
Kontakta oss för mer information
Senaste nyheter
Så köper festivalbesökarna biljetter
Norge är något av ett förlovat land för musikfestivaler, det arrangeras hundratals varje år för hundratusentals fans. Våra norska kollegor på Ticketmaster Norge har gjort en undersökning om hur festivalpubliken tänker, vad som är viktigt på en festival, när de köper...
Backstage med… Magnus Otter
Ska du boka Magnus som underhållare på din fest så se till att ladda upp med ett rejält lass champinjoner och minst ett 6-pack Radler. Det står nämligen på hans rider, tillsammans med lite annat gottis. Magnus sitter på vårt kontor i Göteborg vilket också verkar satt...
3 måsten för att sälja fler biljetter
Oavsett om du är ny kund hos oss eller varit med en tid kan det vara bra med en liten påminnelse om vad du behöver göra för att säkerställa att dina event kommer med i vår automatiserade marknadsföring och syns på så många relevanta platser som möjligt. För vi har ju...
Nu aktiverar vi Resale på alla evenemang
Med Resale kan du sälja dina biljetter vidare till någon annan – säkert, anonymt och tryggt.
Backstage med: Money Hosseinzadeh
Behövs ens ett intro för den här mannen? Kanske inte, för Money känner typ ALLA. Vi skojar inte, vare sig du letar efter nån osläppt obskyr hiphop-singel från -92 eller vill ha restarangtips i Tokyo så har Money helt säkert rätt person i sitt nätverk som kan hjälpa...
Client Marketing Coordinator
Är du vår nya kollega på Ticketmasters marknadsavdelning? Vi söker dig med passion för digital marknadsföring (och gärna livebranschen 😊) som kan hjälpa våra kunder att nå ut rätt och brett samt maximera sin biljettförsäljning på olika digitala plattformar. Som vår...
Ticketmaster Sport är den ledande biljettleverantören for Premier League
Ticketmaster Sport har ingått avtal med fyra nya kunder från Premier League under säsongen 2022/2023, vilket gör Ticketmaster till den främsta biljettdistributören för Premier League. Brentford, Crystal Palace, Everton och Wolves har alla valt Ticketmaster som sin...
Backstage med: Sofia Sandin
Stockholmsbruttan Sofia jobbar på Sales som kundansvarig, vilket hon får förklara med egna ord själv nedan, men utöver det brukar hon också hjälpa oss övriga att orientera oss i vinvärlden samt hetsa oss att köpa träningskort på ett gym i närheten. Själv har hon dock...
Backstage med: Felix Hessel
Turning Torso, falafel, Ribersborg och Lilla Torg. Japp, han är ifrån Malmö, vår längsta påg på marknad; Felix Hessel. På jobbet sysselsätter han sig med att hjälpa våra kunder med Premium Marketing Solutions som det så fint heter, alltså betald marknadsföring i bland...
Backstage med: Adam Frank
Nyköpingssonen Adam jobbar med vår sportplattform, vilket innebär mycket samarbete med både Malmö Redhawks och Frölunda Hockey. Och det passar ju bra eftersom han är gammal hockeykille i grunden. Dock spelade han inte tillräckligt länge för att bli hjulbent. Tur....
Ny artikelserie! Lär känna oss i ”Backstage med:…”
Du som är Ticketmaster-kund har säkert haft kontakt med flera av oss, antingen din kundansvarig, någon på marknad eller så har du kanske fått hjälp av någon i vårt Client Support-gäng. Och dina biljettköpare kan ha fått hjälp av vår konsumentsupport, Fan Experience....
Så påverkar EUs nya lagkrav din META-annonsering
För att ytterligare öka tryggheten för konsumenter på digitala plattformar införs den 10 juli 2023 ett nytt lagkrav från EU, Digital Services Act (DSA). Lagkravet innebär att du som kör kampanjer på facebook och instagram (META) måste uppge både vem som står bakom...