Tillbaka till live med Ticketmaster

Här har vi samlat information som är bra att ha med sig nu när det vänder och vi äntligen kan genomföra evenemang som vanligt igen!

Information

Att ge biljettköparen information om vad som gäller på ert evenemang är
A & O för ett säkert köp. Vi ger er verktygen och ytorna!

Biljettsläpp

Många längtar efter live, vi har utvecklat vår köfunktion och är mer än redo för högt tryck vid biljettsläpp!

Inpassering

Digitala biljetter och kontaktfri scanning ökar tryggheten för både evenemangsbesökare och entrépersonal.

Arenasida & evenemangssidan – Info

Använd arenasida & evenemangsbeskrivning och evenemangsinfo för att informera om ert evenemang och lokalen/arenan.

Uppmaning: Acceptera information!

Möjlighet finns även att tvinga besökaren att bekräfta att de tagit del av informationen för att kunna gå vidare med biljettköpet. Dialogen dyker upp automatiskt när man valt sina biljetter och går vidare.

Här kan ni med fördel informera om specifika hälsokrav som kan gälla I samband med besök.

 

Bekräftelse via email

Kom ihåg att ni även kan lägga in information i email-bekräftelsen som skickas till konsument efter avslutat köp.

Informationen kan vara densamma som visas på sajten, men det går även att lägga in unik information specifikt för just bekräftelsen. 

Eventmarknadsföring viktigare än någonsin

Med Ticketmaster som affärspartner kan du vara säker på att marknadsföringen når både brett och rätt och att du når rätt målgrupp med ditt budskap. Med vår räckvidd och vår stora mix av marknadsföringskanaler kan vi garantera att du når potentiella biljettköpare. Tala om vilka du vill nå och vi utökar din målgrupp.

En kombination av räckvidd och smart mix
Vi arbetar med sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring för att ditt evenemang ska synas högst upp på Google på relevanta sökningar. Våra epostutskick når 1 miljon mottagare och skräddarsys med prediktiv intelligens efter varje unik mottagares preferenser så att rätt evenemang når rätt mottagare. Läs mer om Ticketmaster som partner i din marknadsföring samt om vår strategi och kanaler för att sälja dina biljetter via CRM. 

Ticketmasters köfunktion – Smart Queue

Hög efterfrågan och högt tryck – som vi längtar!

Ticketmasters plattform hanterar en hög efterfrågan med många samtidiga köpare på ert evenemang vilket innebär att det endast är ett fåtal av alla evenenemang till försäljning där en kö krävs.

Men vid ett extra högt tryck skall besökarna vara trygga med att allt hanteras rättvist och att de får all den information de behöver. Vi aktiverar då köfunktionen och lanserar nu Smart Queue.

Med Smart Queue får jag som besökare:

  1. information om att en kö öppnas i samband med släppet…
  2. …och att en plats i kön tilldelas mig.
  3. När det börjar närma sig min tur får jag besked om att göra mig beredd…
  4. …och när tiden är inne får jag veta att det är min tur. Skulle jag vara iväg och hämta kaffe – ingen fara – min plats reserveras under 10 minuter.

Blir det fler besökare än förväntat har vi ett inbyggt skyddsnät som automatiskt aktiverar vår nya köfunktion så att du alltid kan känna dig trygg med just ditt biljettsläpp.

Digitala biljetter

Streckkoden för biljetten visas direkt i mobilen, inga pappersutskrifter behövs.

Biljettköparen går in på sitt Ticketmaster-konto via webbläsare eller appen, öppnar sin evenemangsbiljett och visar den själv för scanner eller av entrévärden. 

Säker inpassering

Informera era besökare inför evenemanget om vad som gäller när de kommer till er arena, rekommendationer under besöket samt efter evenemangets slut.

Inför evenemanget kan ni enkelt ta ut rapporter där e-mail och telefonnummer finns tillgängligt för att t ex göra utskick med evenemangsinfo.

Fundera på om ni kan och behöver öppna upp ytterligare entréer för att minska trängslen.

Använder ni våra handhållna scanners – tänk på att skärma av mellan er personal och besökaren. Låt besökaren hålla i sin biljett/telefon när den skannas.

Via funktionen ”kontinuerlig scanning” kan biljetterna scannas löpande utan att personal behöver göra något mellan respektive biljett.

Scannern kan fästas på en tripod, men vi erbjuder även scannerstolpar för en stabil hantering i entrén.

OBS! Läs här våra rekommendationer kring inpassering med vaccinationsbevis.

Konsumentundersökning visar: Högt förtroende för livebranschen bland biljettköparna!

Tillsammans med branschorganisationen Svensk Live genomförde vi våren 2021 en stor konsumentundersökning med över 15 000 respondenter.

Efter ett års nedstängning är längtan efter att få uppleva kultur live mycket stor och tilltron till livebranschen är orubbad.

Ta del av resultaten här nedan.

Kontakta oss för mer information

Senaste nyheter

Kungsbacka Teater förlänger med Ticketmaster

Kungsbacka Teater förlänger med Ticketmaster

Vi har haft förmånen att under en lång tid få jobba tillsammans med Kungsbacka Teater. De har i många år även agerat biljettombud till Ticketmaster vilket innebär att de inte bara sålt sina egna biljetter utan även på ett förträffligt sätt hjälpt oss förmedla...

FAQ – Vanliga frågor & svar

FAQ – Vanliga frågor & svar

I förra veckan presenterade regeringen sin plan för att öppna upp Sverige igen (se information om hela planen här) och den första fasen startade den 1 juni. Tack vare det ser vi nu en klar ökning i inkommande samtal och email från arrangörer, arenor och artister som...

Eventmarknadsföring viktigare än någonsin

Eventmarknadsföring viktigare än någonsin

Med Ticketmaster som affärspartner kan du vara säker på att marknadsföringen når både brett och rätt och att du når rätt målgrupp med ditt budskap. Med vår räckvidd och vår stora mix av marknadsföringskanaler kan vi garantera att du når potentiella biljettköpare. Tala om vilka du vill nå och vi utökar din målgrupp.

Konsumenter förväntar sig ökade biljettpriser

Konsumenter förväntar sig ökade biljettpriser

I vår undersökning tillsammans med Svensk Live säger 88 procent att de har förståelse för att biljettpriserna kan komma att öka när vi är tillbaka till live! Efter ett års nedstängning är längtan efter att få uppleva kultur live mycket stor och tilltron till...

Apples iOS 14-uppdatering i korthet

Apples iOS 14-uppdatering i korthet

Det digitala landskapet förändras snabbt, och integritet och säkerhet är fortfarande huvudfokus för lagstiftning och den digitala utvecklingen. 2018 kom GDPR, en strängare dataskyddsförordning som krävde att företag världen över uppdatera sina rutiner kring behandling...

Konsumenternas förtroende för livebranschen är stort

Konsumenternas förtroende för livebranschen är stort

I vår undersökning tillsammans med Svensk Live säger 94 procent uppger att de har oförändrat eller ökat förtroende för livebranschen. Efter ett års nedstängning är längtan efter att få uppleva kultur live mycket stor och tilltron till livebranschen är orubbad. Läs...

Konsumenter positiva till snabbtest & vaccinationsbevis

Konsumenter positiva till snabbtest & vaccinationsbevis

I vår undersökning tillsammans med Svensk Live säger 85 procent att de är villiga att ta snabbtest eller visa vaccinationsbevis för att kunna gå på liveföreställningar. Efter ett års nedstängning är längtan efter att få uppleva kultur live mycket stor och tilltron...

Högt förtroende för livebranschen bland biljettköparna

Högt förtroende för livebranschen bland biljettköparna

15 875 personer svarade på undersökningen Ticketmaster har gjort med branschorganisationen Svensk Live. Efter ett års nedstängning är längtan efter att få uppleva kultur live mycket stor och tilltron till livebranschen är orubbad. Det och mycket mer visar resultaten....

Förbeställ vår konsumentundersökning kostnadsfritt

Förbeställ vår konsumentundersökning kostnadsfritt

Tillsammans med branschorganisationen Svensk Live har vi genomfört en undersökning om vad biljettköpare tycker och tänker om nuläget och närmaste framtiden kring evenemang. Undersökningen är precis avslutad och fler än 15 000 fans har sagt sitt. Resultatet presenteras...

Vår VD Kristian Seljeset har ordet!

Vår VD Kristian Seljeset har ordet!

Hej vänner, branschkollegor och livediggare, Ofattbart att det nu har gått ett år utan liveevenemang, ett år av hemarbete, ett år av osäkerhet och oro och ett år av längtan efter live! Trots att en återstart av branschen många dagar känns långt borta så öppnas det upp...