
CRM – Rätt meddelande, till rätt person, vid rätt tillfälle
I Ticketmasters undersökningar säger 44% av konsumenterna att de någon gång missat ett evenemang för att de inte kände till det.
Därför har Ticketmaster utvecklat ett batteri av kommunikationsvägar för att hjälpa biljettköparna att hitta rätt evenemang.
1. Upptäcka & söka
OBS! Innan du förkovrar dig i denna underbara värld av automatiska utskick, affiliate marketing, prediktiv intelligens mm, börja med att se till att du har ALLA dina evenemang kopplade till en korrekt uppsatt ARTISTSIDA.
Performer Alert Email
Email som skickas per automatik när ett nytt evenemang är på väg att släppas till försäljning.
Mottagarna är de som tidigare köpt eller sökt efter biljetter till samma artist. Emailet innehåller information om biljettsläppet och en länk till evenemanget på ticketmaster.se.
Nyhetsbrev med prediktiv intelligens
Vårt veckonyhetsbrev skapar unikt innehåll för varje konsument (ca 1 miljon prenumeranter) baserat på surf- & sök-beteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc.
Dynamisk positionering och synlighet utifrån mottagarens preferenser och tidigare beteende. Dynamiskt innehåll baserat på ”On Send” eller ”On Open”.
Re-engage Email
Email som går ut 1 år efter konsumentens senaste event där vi påminner hen om upplevelsen samt en uppmaning att söka bland nya evenemang på ticketmaster.se. Inkluderar individuella rekommendationer baserat på mottagarens köp- och surfhistorik.
Ad-hoc Emails
Vi kan skapa unika email för dig som kund där vi skräddarsyr målgruppen utifrån surf- & sök- beteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc.
Vi hittar även look-alikes så att vi når dem som tidigare köpt till eller surfat på liknande evenemang.
Ticketmasters Fan Network – Prospektering
Med Fan Network kommer du åt kraften i kunddatan genom programmatisk annonsering utanför Ticketmasters kanaler.
Ditt evenemang annonseras på Facebook och Instagram och/eller i displaynätverk på alla större webbplatser. Din målgrupp kan segmenteras på surfdata, geografi, demografi, genre och liknande evenemang.
Kostnadsfri annonsering på Google
Våra undersökningar visar att så många som 1/3-del av den svenska befolkningen använder sökmotorer som Google när de hittar biljetter till ett evenemang! Som Ticketmaster-kund får du fördelen av att vara en del av vår Google Ads-sökordskampanj kostnadsfritt.
Läs mer om hur du kommer igång med Google Ads här >>
Affiliates & partners – Synlighet på Spotify, Snapchat, Bandsintown, Evenemang.se m fl.
Som Ticketmaster-kund kan du utnyttja vårt partnernätverk, där vi har etablerat ett nära samarbete med flera stora internationella aktörer som t ex Spotify, Snapchat, Bandsintown och Songkick men också en rad svenska lokala aktörer.
Rent praktiskt behöver man sätta upp evenemanget i vår biljettplattform med rätt artistsida och genre. Allt sker sedan automatiskt och du betalar ingenting extra för tjänsten, kostnaden tar Ticketmaster hand om.
Läs mer om hur du får ditt evenemang synligt på t ex Spotify eller Evenemang.se här >>
2. Retargeting
Abandoned Cart/Artist/Event Emails
Email som per automatik kommunicerar till dem som lagt evenemangsbiljetter i sin varukorg. Läs mer om Abandoned Cart här >>
Eller som via sina webbesök hos Ticketmaster visat ett starkt intresse för ett evenemang men som ännu inte valt att köpa biljetter. Läs mer om Abandoned Event/Artist här >>
Retargeting med prediktiv intelligens
Varje vecka uppdateras vårt veckonyhetsbrev på individuell basis och skapar unikt innehåll för varje konsument baserat på dennes tidigare surf- & sök-beteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc.
Har konsumenter visat ett intresse för ditt evenemang så fortsätter vår prediktiva rekommendationsmotor att marknadsföra det till rätt personer i vår databas.
Ticketmasters Fan Network – Retargeting
En unik möjlighet att utnyttja kraften i vår kunddata fullt ut. Med Fan Network Retargeting följer vi potentiella biljettköpare i sociala nätverk (Facebook & Instagram) och/eller när de besöker större webbplatser med displayannonsering.
Vi segmenterar orh riktar oss till dem som visat intresse för ditt evenemang genom tidigare köp- och/eller surfhistorik på ticketmaster.se.
Last Call Email
Email som skickas per automatik ca 2 veckor innan evenemangets startdatum.
Emailet går till konsumenter som visat intresse (tidigare köp, webbesök, avbrutet köp m m) för en artist men som ännu inte köpt biljetter.
3. Relation
Post Purchase Email
7 dagar efter köp så kan vi skräddarsy ett email som går ut per automatik med informaton om ditt evenemang. Grundinfon handlar om det köpta evenemanget och länk till konsumentens Ticketmaster-konto men resten av emailet kan co-brandas med information och/eller marknadsföring från dig som arrangör.
Emailet går att filtrera på ”optin” eller ”optout”. Därmed kan du ha olika budskap beroende på om mottagaren gett Ticketmaster samtycke till marknadsföring eller ej.
Event Reminder Email
7 dagar innan event så kan vi skräddarsy ett email som går ut per automatik med informaton om ditt evenemang. Grundinfon handlar om det köpta evenemanget och länk till konsumentens Ticketmaster-konto men resten av emailet kan co-brandas med information och/eller marknadsföring från dig som arrangör.
Emailet går att filtrera på ”optin” eller ”optout”. Därmed kan du ha olika budskap beroende på om mottagaren gett Ticketmaster samtycke till marknadsföring eller ej.
Senaste nyheter

Kom och jobba med vårt Fan Experience-team i Göteborg!
Vad sägs om att jobba i världens mest underhållande bransch? Vi söker nu dig som vill jobba med oss på Ticketmaster i Göteborg.

Öka er försäljning inför sommaren – Sommarkampanj 2 för 1!
Evenemangsbranchen är äntligen tillbaka efter två år av pandemi och vi går med full fart mot sommarens breda utbud av evenemang, från norr till söder! Vi på Ticketmaster jobbar alltid aktivt med att ge dig som kund exponering och synlighet för att sälja så många...

Ticketmaster lanseras i Sydafrika
Ticketmaster växer internationellt och nu lanseras biljettförsäljning via https://www.ticketmaster.co.za/ i Sydafrika.

Event Reminder Email påminner biljettköparen
Du vet väl att när du säljer biljetter med Ticketmaster så får du per automatik ett Event Reminder Email till biljettköparna?