Tillbaka till live med Ticketmaster
Här hittar du information som är bra att ha kring biljettsläpp, inpassering och vilka möjligheter du har att synas kostnadsfritt i Ticketmasters kanaler samtidigt som du ger dina fans all information de behöver.
Information
Att ge biljettköparen information om vad som gäller på ert evenemang är
A & O för ett säkert köp. Vi ger er verktygen och ytorna!
Biljettsläpp
Många längtar efter live, vi har utvecklat vår köfunktion och är mer än redo för högt tryck vid biljettsläpp!
Inpassering
Digitala biljetter och kontaktfri scanning ökar tryggheten för både evenemangsbesökare och entrépersonal.
Information och säljande texter på evenemangs-, artist- och arenasidor
Utnyttja det faktum att du har många platser och möjligheter att både informera och sälja in ditt evenemang på. Se här nedan ett par guider med checklistor vad du bör tänka på när du förbereder dig själv eller Ticketmasters kundsupport med evenemangsinformation.
Eventmarknadsföring viktigare än någonsin
Med Ticketmaster som affärspartner kan du vara säker på att marknadsföringen når både brett och rätt och att du når rätt målgrupp med ditt budskap. Med vår räckvidd och vår stora mix av marknadsföringskanaler kan vi garantera att du når potentiella biljettköpare. Tala om vilka du vill nå och vi utökar din målgrupp.
En kombination av räckvidd och smart mix
Vi arbetar med sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring för att ditt evenemang ska synas högst upp på Google på relevanta sökningar. Våra epostutskick når 1 miljon mottagare och skräddarsys med prediktiv intelligens efter varje unik mottagares preferenser så att rätt evenemang når rätt mottagare. Läs mer om Ticketmaster som partner i din marknadsföring samt om vår strategi och kanaler för att sälja dina biljetter via CRM.
Ticketmasters köfunktion – Smart Queue
Hög efterfrågan och högt tryck – som vi längtar!
Ticketmasters plattform hanterar en hög efterfrågan med många samtidiga köpare på ert evenemang vilket innebär att det endast är ett fåtal av alla evenenemang till försäljning där en kö krävs.
Men vid ett extra högt tryck skall besökarna vara trygga med att allt hanteras rättvist och att de får all den information de behöver. Vi aktiverar då köfunktionen och lanserar nu Smart Queue.
Med Smart Queue får jag som besökare:
- information om att en kö öppnas i samband med släppet…
- …och att en plats i kön tilldelas mig.
- När det börjar närma sig min tur får jag besked om att göra mig beredd…
- …och när tiden är inne får jag veta att det är min tur. Skulle jag vara iväg och hämta kaffe – ingen fara – min plats reserveras under 10 minuter.
Blir det fler besökare än förväntat har vi ett inbyggt skyddsnät som automatiskt aktiverar vår nya köfunktion så att du alltid kan känna dig trygg med just ditt biljettsläpp.
Digitala biljetter
Streckkoden för biljetten visas direkt i mobilen, inga pappersutskrifter behövs.
Biljettköparen går in på sitt Ticketmaster-konto via webbläsare eller appen, öppnar sin evenemangsbiljett och visar den själv för scanner eller av entrévärden.
Säker och snabb inpassering
- Informera era besökare inför evenemanget om vad som gäller när de kommer till er arena, rekommendationer under besöket samt efter evenemangets slut.
- Inför evenemanget kan ni enkelt ta ut rapporter där e-mail och telefonnummer finns tillgängligt för att t ex göra utskick med evenemangsinfo.
- Fundera på om ni kan och behöver öppna upp ytterligare entréer för att minska trängslen.
- Via funktionen ”kontinuerlig scanning” kan biljetterna scannas löpande utan att personal behöver göra något mellan respektive biljett.
- Scannern kan fästas på en tripod, men vi erbjuder även scannerstolpar för en stabil hantering i entrén.
Konsumentundersökning 2022
Tillsammans med branschorganisationen Svensk Live genomförde vi strax innan jul 2021 en stor konsumentundersökning med ca 39 000 respondenter.
Här är några av resultaten:
- – 24 % kommer spendera mer på liveevent 2022 – främst för att ta igen det de missat
- – 34% tror att biljettpriserna kommer öka
- – 46% kommer troligtvis senarelägga sina köp jämfört med före pandemin
- – 77% har redan biljetter till kommande evenemang
Kontakta oss för mer information
Senaste nyheter
Ökad biljettförsäljning med smarta lösningar
I våra konsumentundersökningar har vi sett att 30% (inom musik/konsert hela 44%) säger att de missat ett eller flera evenemang för att de inte visste att biljetterna var släppta till försäljning. För att göra något åt det har vi sedan tidigare lanserat ett nyhetsbrev...
GDPR-arbetet fortsätter
Ingen har väl kunnat undgå GDPR och alla utskick med uppdaterade villkor – vissa bättre än andra. Forbes har betygsatt GDPR-utskick där 8 företag finns med i listan med betyg från A+ till D- Läs artikeln här: https://bit.ly/2siYb6p
GDPR – Ticketmasters åtagande
Ticketmasters inställning till kundernas personliga information Våra kunder och fans ligger oss varmt om hjärtat, och vårt mål är att bevara tilltron och förtroendet genom att hantera deras personliga information med respekt och ge dem kontroll. Vårt pålitliga...
Ticketmaster Verified Fan
Ticketmaster gör allt för att fler biljetter ska säljas till riktiga fans. I samarbete med artister och arrangörer hjälper Ticketmaster Verified Fan till att säkerställa att fansen får se artisterna de älskar – genom att hålla andrahandsförsäljare borta – och ge de...
Håll dig uppdaterad var du än är
Om du vill ha en snabb överblick av din biljettförsäljning är Ticker perfekt. Du får realtidsinformationen direkt i mobilen och kan hålla dig uppdaterad. Ladda ned appen och logga in med ditt Ticketmaster ONE-konto för att se alla dina evenemang och trenderna över...
Ticketmaster fortsätter expandera: Ny lansering i Italien
Ticketmaster, världsledande inom biljettförsäljning för live-evenemang med en försäljning på mer än 530 miljoner primära biljetter årligen, tar nu grepp om den viktiga marknaden Italien för att främja biljettförsäljningen på både regional och internationell nivå....
TICKETMASTER FÖRNYAR AVTALET MED GOT EVENT, INKLUSIVE LEDANDE ARENOR SOM SCANDINAVIUM, ULLEVI, LISEBERGSHALLEN OCH BRAVIDA ARENA
Det treåriga avtalet ger Ticketmaster förtroendet att fortsätta med biljettförsäljningen till Got Events många arenor, bland annat Scandinavium, Ullevi, Lisebergshallen och Bravida Arena. ”Det är fantastiskt roligt att fortsatt få möjligheten att arbeta vidare...
Sweden Rock skriver 3-årsavtal med Ticketmaster
Nu är avtal med Sweden Rock signerat och vi kommer att sälja deras biljetter kommande 3 år! Härligt med lite mer rock till Ticketmasterfamiljen!
Ticketmaster fortsätter expandera
Ticketmaster är världsledande inom biljettförsäljning för live-evenemang med en försäljning på mer än 530 miljoner primära biljetter årligen. Lanseringen kommer att ge schweiziska fans och artister tillgång till Ticketmasters tjänster och innovativa teknik. Det kommer...
Android app
Nu har vi utöver vår app för iPhone även en fullt fungerande för Android i en första version med fler uppdateringar på gång.
Ticnet blir Ticketmaster
Sedan starten 1998 har Ticnet gått igenom många faser. 2004 blev Ticnet en del av den globala biljettaktören Ticketmaster och 2009 en del av Live Nation Entertainment. I år förenas 17 olika marknader under ett och samma varumärke - med global räckvidd och lokal...
App lansering
Ticketmaster iPhone app möjliggör ett personligt och bekvämt sätt att hitta evenemang, köpa biljetter och ladda ner biljetten direkt i mobilen. Genom att låta appen ha tillgång till vart du befinner dig, din Facebook och iTunes så ger den dig personliga tips vad som...