Tillbaka till live med Ticketmaster
Här hittar du information som är bra att ha kring biljettsläpp, inpassering och vilka möjligheter du har att synas kostnadsfritt i Ticketmasters kanaler samtidigt som du ger dina fans all information de behöver.

Information
Att ge biljettköparen information om vad som gäller på ert evenemang är
A & O för ett säkert köp. Vi ger er verktygen och ytorna!

Biljettsläpp
Många längtar efter live, vi har utvecklat vår köfunktion och är mer än redo för högt tryck vid biljettsläpp!

Inpassering
Digitala biljetter och kontaktfri scanning ökar tryggheten för både evenemangsbesökare och entrépersonal.

Information och säljande texter på evenemangs-, artist- och arenasidor
Utnyttja det faktum att du har många platser och möjligheter att både informera och sälja in ditt evenemang på. Se här nedan ett par guider med checklistor vad du bör tänka på när du förbereder dig själv eller Ticketmasters kundsupport med evenemangsinformation.

Eventmarknadsföring viktigare än någonsin
Med Ticketmaster som affärspartner kan du vara säker på att marknadsföringen når både brett och rätt och att du når rätt målgrupp med ditt budskap. Med vår räckvidd och vår stora mix av marknadsföringskanaler kan vi garantera att du når potentiella biljettköpare. Tala om vilka du vill nå och vi utökar din målgrupp.
En kombination av räckvidd och smart mix
Vi arbetar med sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring för att ditt evenemang ska synas högst upp på Google på relevanta sökningar. Våra epostutskick når 1 miljon mottagare och skräddarsys med prediktiv intelligens efter varje unik mottagares preferenser så att rätt evenemang når rätt mottagare. Läs mer om Ticketmaster som partner i din marknadsföring samt om vår strategi och kanaler för att sälja dina biljetter via CRM.

Ticketmasters köfunktion – Smart Queue
Hög efterfrågan och högt tryck – som vi längtar!
Ticketmasters plattform hanterar en hög efterfrågan med många samtidiga köpare på ert evenemang vilket innebär att det endast är ett fåtal av alla evenenemang till försäljning där en kö krävs.
Men vid ett extra högt tryck skall besökarna vara trygga med att allt hanteras rättvist och att de får all den information de behöver. Vi aktiverar då köfunktionen och lanserar nu Smart Queue.
Med Smart Queue får jag som besökare:
- information om att en kö öppnas i samband med släppet…
- …och att en plats i kön tilldelas mig.
- När det börjar närma sig min tur får jag besked om att göra mig beredd…
- …och när tiden är inne får jag veta att det är min tur. Skulle jag vara iväg och hämta kaffe – ingen fara – min plats reserveras under 10 minuter.
Blir det fler besökare än förväntat har vi ett inbyggt skyddsnät som automatiskt aktiverar vår nya köfunktion så att du alltid kan känna dig trygg med just ditt biljettsläpp.

Digitala biljetter
Streckkoden för biljetten visas direkt i mobilen, inga pappersutskrifter behövs.
Biljettköparen går in på sitt Ticketmaster-konto via webbläsare eller appen, öppnar sin evenemangsbiljett och visar den själv för scanner eller av entrévärden.

Säker och snabb inpassering
- Informera era besökare inför evenemanget om vad som gäller när de kommer till er arena, rekommendationer under besöket samt efter evenemangets slut.
- Inför evenemanget kan ni enkelt ta ut rapporter där e-mail och telefonnummer finns tillgängligt för att t ex göra utskick med evenemangsinfo.
- Fundera på om ni kan och behöver öppna upp ytterligare entréer för att minska trängslen.
- Via funktionen ”kontinuerlig scanning” kan biljetterna scannas löpande utan att personal behöver göra något mellan respektive biljett.
- Scannern kan fästas på en tripod, men vi erbjuder även scannerstolpar för en stabil hantering i entrén.
Konsumentundersökning 2022
Tillsammans med branschorganisationen Svensk Live genomförde vi strax innan jul 2021 en stor konsumentundersökning med ca 39 000 respondenter.
Här är några av resultaten:
- – 24 % kommer spendera mer på liveevent 2022 – främst för att ta igen det de missat
- – 34% tror att biljettpriserna kommer öka
- – 46% kommer troligtvis senarelägga sina köp jämfört med före pandemin
- – 77% har redan biljetter till kommande evenemang
Kontakta oss för mer information
Senaste nyheter

TikTok och Ticketmaster utökar samarbetet: ger svenska artister möjlighet att koppla innehåll med biljettköp!
Nu kan verifierade artister i Sverige sälja biljetter till fans via TikTok. Funktionen kopplar enkelt ihop artisters innehåll med biljettköpet – direkt på TikTok. Det hjälper artister att nå en global publik och bygga sitt varumärke samtidigt som fans enkelt kan...

Så blev Filadelfia en av Stockholms mest hyllade konsertlokaler
Mitt på Rörstrandsgatan i trendiga Vasastan har en av Stockholms mest eftertraktade konsertlokaler öppnat - vi på Ticketmaster är mycket stolta och glada att presentera vårt samarbete med Filadelfia Convention Center. Det nystartade bolaget har fått en raketstart på...

Backstage med Lisa Arkenhamn Chau!
På vardagarna är Lisa våra kunders högra hand vad gäller att sätta upp och hantera event, men vad gör hon resten av tiden? Jo det kan vi nu berätta. Hon flyttar giraffer, springer ifrån fåglar (men fladdermöss verkar okej) och slänger ner fiskar i soppor. Allt medan...

Stressfritt i jul – gör din julshopping på Ticketmaster
Slipp stressa runt och leta julklappar - luta dig tillbaka i fåtöljen och julshoppa på Ticketmaster istället. Vi fortsätter med konceptet "Vad sägs om något helt annat?" och under november och december marknadsför vi vår kampanj, "Undvik julstress". Målet med...

Det här behöver du veta om Metas nya annonsfria alternativ
Meta introducerar ett reklamfritt alternativ på sina plattformar - men innebär det egentligen några nyheter och hur påverkar detta mina kampanjer på Facebook och Instagram? Här är allt du som Ticketmaster-kund behöver veta. Vad är nytt? Från och med november 2023...

Ticketmaster inleder samarbete med Cancerfonden
Att uppmärksamma och bidra till cancerforskningen är ett långsiktigt initiativ där Ticketmaster globalt stödjer det på olika sätt i över 20 länder. Nu kan vi på Ticketmaster Sverige stolt presentera att vi inlett ett samarbete med Cancerfonden. Från den 1 november...

Backstage med nya kollegan Cajsa!
Den här gången får vi lära känna Cajsa Schoultz litegrann, vilket är toppen även för oss andra kollegor eftersom hon är helt ny och frågorna nedan kanske inte är de första som uppstår på kafferasten. Casja ska jobba med allt ifrån uppsättning till uppföljning av våra...

Black Friday 2023 – 2 biljetter för 1
Succén är tillbaka - köp 2 biljetter för priset av en under 24 timmar! Du som är kund till Ticketmaster har möjligheten att sälja dina evenemang med erbjudandet "2 för 1" från fredag 24 november kl 10 till lördag 25 november kl 10. Biljettköparen får alltså...

Uppdatering av Mitt konto möjliggör biljettköp i andra länder
Vi kommer snart genomföra uppdateringar av Mitt konto på ticketmaster.se. Med en ny säkrare inloggningsmetod och samma inloggningsuppgifter globalt blir det enklare att köpa biljetter även på andra Ticketmaster-marknader. Just nu behöver man som biljettköpare ett eget...

Backstage med… Lotta Heiskanen
Vår alldeles egna Ginger Spice, vår semifinska tähti som får hjälpa oss översätta och tolka mail från broderlandet med tusen sjöar (och tusen konsonanter i varje ord) - vi presenterar Lotta! Lotta rattar vårt TikTok-konto med van och säker hand och om man ser henne...

Så köper festivalbesökarna biljetter
Norge är något av ett förlovat land för musikfestivaler, det arrangeras hundratals varje år för hundratusentals fans. Våra norska kollegor på Ticketmaster Norge har gjort en undersökning om hur festivalpubliken tänker, vad som är viktigt på en festival, när de köper...

Backstage med… Magnus Otter
Ska du boka Magnus som underhållare på din fest så se till att ladda upp med ett rejält lass champinjoner och minst ett 6-pack Radler. Det står nämligen på hans rider, tillsammans med lite annat gottis. Magnus sitter på vårt kontor i Göteborg vilket också verkar satt...