Email med personaliserat innehåll
Unikt innehåll för mottagaren baserat på surf- & sök-beteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc.
Vi synliggör rätt information till rätt person vid rätt tillfälle
Varje vecka skickar vi på Ticketmaster miljontals email till potentiella biljettköpare där vi marknadsför dina evenemang med hjälp av prediktiv intelligens.
Med prediktiv intelligens menar vi insikter och data vi samlar in från våra konsumenter. Varje mottagare får därför unikt innehåll baserat på surf- och sökbeteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc
Våra email innehåller:
- Rekommendationer om t ex nya biljettsläpp, kommande evenemang, sidor du nyligen besökt etc.
- Dynamisk positionering av ditt evenemang utifrån mottagarens preferenser och tidigare beteende.
- Dynamiskt innehåll baserat på ”On Open”, dvs beroende på när mottagaren öppnar sitt nyhetsbrev så förändras innehållet för att vi inte ska markadsföra evenemang som är slutsålda eller som har ett passerat evenemangsdatum.
Så här fungerar det:
- Konsument skapar ett Ticketmaster-konto
- …och registrerar sin epost-adress
- Konsumentens biljettköp, surf-& sökbeteende på ticketmaster.se loggas
- Rekommendationsmotorn inventerar tillgängliga evenemang & biljetter
- …och matchar det mot konsumentens profilkort.
- Personliga rekommendationer skickas ut via email baserat på individens tidigare preferenser
Exempel på scenarion som matchas mot konsumentens profilkort:
Rekommendationer om konsumentens favoriter utifrån köp- & surfhistorik.
Förslag på evenemang utifrån geografi, arena och genre.
Information om nya biljettsläpp vi tror skulle passa.
Tips på kommande evenemang i närtid.
FAQ – Email med Prediktiv intelligens
Vilka email skickas ut med innehåll baserat på prediktiv intelligens?
Vårt veckonyhetsbrev som går ut till ca 1 miljon mottagare är till största del baserat på prediktiv intelligens.
Det skickas även ut olika varianter av automatiska/triggade email varje vecka med innehåll baserat på prediktiv intelligens. Ett exempel är vårt ”Re-Enage Email” som går ut per automatik 1 år efter konsumentens senaste event där vi påminner hen om upplevelsen samt en uppmaning att söka bland nya evenemang på ticketmaster.se.
Kostar det mig som kund till Ticketmaster något när email med prediktiv intelligens skickas ut och marknadsför mitt evenemang?
Nej, detta är en kostnadsfri tjänst vi tillhandahåller. Med relevant information till rätt mottagare vid rätt tillfälle kommer vi få nöjda konsumenter och sälja fler biljetter.
Behöver jag göra något för att mina evenemang ska marknadsföras?
Det enda du behöver göra är att se till att dina evenemang är kopplade till rätt artistsida (primär) med rätt bild på ticketmaster.se.
Senaste nyheter
Så arbetar vi med cybersäkerhet
Med anledning av den senaste tidens IT-attacker mot flera datacenter i Sverige och den höga hotnivån, vill vi på Ticketmaster betona hur viktigt säkerheten för dig som kund är för oss. Vi tar säkerhet på allvar och är fast beslutna att skydda oss och dig mot...
300 000 kr till Cancerfonden – mer ska det bli!
Under november och december 2023 lyckades vi samla in en imponerande summa på 300 000 kr till förmån för Cancerfonden, något som verkligen engagerat och enat våra medarbetare, kunder och biljettköpare i kampen mot cancer. Den överväldigande responsen har övertygat oss...
Träffa oss på Sweden Live 2024!
Ska du också på Sweden Live? Isåfall är du varmt välkommen till oss (monter 21&22), vi packar med oss lite överraskningar, en trekamp med fina priser och lite annat smått och gott.. 💙 Vill du boka ett separat möte med oss under någon av dagarna - gör det här!...
Backstage med… Joel Léon!
Bakom varje glimrande kund- och insiktsrapport finns en minst lika glimrande Looker Studio-riddare, i vårt fall heter han Joel och han gör data KUL! Och snyggt. På riktigt. Dessutom tycker han att det är helt sjukt roligt. Oklart hur det sistnämnda hänger ihop med att...
Nytt: Aviseringar till biljettköpare i webbläsaren
Under hösten har vi testat en ny kanal för att påminna tidigare besökare på ticketmaster.se om evenemang vi vet de är intresserade av. Denna kanal heter Web Push och har visat sig vara mycket effektiv för att generera trafik och öka försäljningen av biljetter. I...
Så anpassar du mailet som påminner inför event
Event Reminder Email är ett automatiskt utskick från Ticketmaster som går ut 7 dagar innan alla evenemang för att påminna biljettköparen om det roliga som snart händer! Du som arrangör eller arena kan skräddarsy delar av innehållet med information från dig. Utöver...
TikTok och Ticketmaster utökar samarbetet – nu kan du köpa biljetter direkt via inlägg
Nu kan fans köpa biljetter via TikTok! Verifierade artister i Sverige kan nu sälja biljetter till fans via TikTok. Funktionen kopplar enkelt ihop artisters innehåll med biljettköpet – direkt på TikTok. Det hjälper artister att nå en global publik och bygga sitt...
Så blev Filadelfia en av Stockholms mest hyllade konsertlokaler
Mitt på Rörstrandsgatan i trendiga Vasastan har en av Stockholms mest eftertraktade konsertlokaler öppnat - vi på Ticketmaster är mycket stolta och glada att presentera vårt samarbete med Filadelfia Convention Center. Det nystartade bolaget har fått en raketstart på...
Backstage med Lisa Arkenhamn Chau!
På vardagarna är Lisa våra kunders högra hand vad gäller att sätta upp och hantera event, men vad gör hon resten av tiden? Jo det kan vi nu berätta. Hon flyttar giraffer, springer ifrån fåglar (men fladdermöss verkar okej) och slänger ner fiskar i soppor. Allt medan...
Stressfritt i jul – gör din julshopping på Ticketmaster
Slipp stressa runt och leta julklappar - luta dig tillbaka i fåtöljen och julshoppa på Ticketmaster istället. Vi fortsätter med konceptet "Vad sägs om något helt annat?" och under november och december marknadsför vi vår kampanj, "Undvik julstress". Målet med...
Det här behöver du veta om Metas nya annonsfria alternativ
Meta introducerar ett reklamfritt alternativ på sina plattformar - men innebär det egentligen några nyheter och hur påverkar detta mina kampanjer på Facebook och Instagram? Här är allt du som Ticketmaster-kund behöver veta. Vad är nytt? Från och med november 2023...
Ticketmaster inleder samarbete med Cancerfonden
Att uppmärksamma och bidra till cancerforskningen är ett långsiktigt initiativ där Ticketmaster globalt stödjer det på olika sätt i över 20 länder. Nu kan vi på Ticketmaster Sverige stolt presentera att vi inlett ett samarbete med Cancerfonden. Från den 1 november...