Mail med personaliserat innehåll
Unikt innehåll för mottagaren baserat på surf- & sök-beteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc.
Vi synliggör rätt information till rätt person vid rätt tillfälle
Varje vecka skickar vi på Ticketmaster miljontals mail till potentiella biljettköpare där vi marknadsför dina evenemang med hjälp av prediktiv intelligens.
Med prediktiv intelligens menar vi insikter och data vi samlar in från våra konsumenter. Varje mottagare får därför unikt innehåll baserat på surf- och sökbeteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc
Våra email innehåller:
- Rekommendationer om t ex nya biljettsläpp, kommande evenemang, sidor du nyligen besökt etc.
- Dynamisk positionering av ditt evenemang utifrån mottagarens preferenser och tidigare beteende.
Så här fungerar det:
- Konsument skapar ett Ticketmaster-konto
- …och registrerar sin epost-adress
- Konsumentens biljettköp, surf-& sökbeteende på ticketmaster.se loggas
- Rekommendationsmotorn inventerar tillgängliga evenemang & biljetter
- …och matchar det mot konsumentens profilkort.
- Personliga rekommendationer skickas ut via mail baserat på individens tidigare preferenser
Exempel på scenarion som matchas mot konsumentens profilkort:
Rekommendationer om konsumentens favoriter utifrån köp- & surfhistorik.
Förslag på evenemang utifrån geografi, arena och genre.
Information om nya biljettsläpp vi tror skulle passa.
Tips på kommande evenemang i närtid.
FAQ – Mail med rekommendationer baserat på prediktiv intelligens
Vilka mail skickas ut med innehåll baserat på prediktiv intelligens?
Vårt veckonyhetsbrev som går ut till ca 1 miljon mottagare är till största del baserat på prediktiv intelligens.
Det skickas även ut olika varianter av automatiska/triggade email varje vecka med innehåll baserat på prediktiv intelligens. Ett exempel är vårt ”Re-Enage Email” som går ut per automatik 1 år efter konsumentens senaste event där vi påminner hen om upplevelsen samt en uppmaning att söka bland nya evenemang på ticketmaster.se.
Kostar det mig som kund till Ticketmaster något när mail med prediktiv intelligens skickas ut och marknadsför mitt evenemang?
Nej, detta är en kostnadsfri tjänst vi tillhandahåller. Med relevant information till rätt mottagare vid rätt tillfälle kommer vi få nöjda konsumenter och sälja fler biljetter.
Behöver jag göra något för att mina evenemang ska marknadsföras?
Det enda du behöver göra är att se till att dina evenemang är kopplade till rätt artistsida (primär) med rätt bild på ticketmaster.se.
Senaste nyheter
Biljettlänkar på Shazam/Apple Music
Som du säkert redan vet så listas ditt musikevent på Spotify med köplänk direkt till Ticketmaster. Nu är detta också sant för Apple Music och Shazam, så när du hittar ny musik via Shazam eller går in på artistsidor på Apple Music så finns...
Ticketmasters nyhetsbrev
Varje vecka går vårt veckonyhetsbrev ut till ca 1 miljon prenumeranter via mail. Mailet innehåller kommande evenemang som sker snart, nya biljettsläpp, presale-erbjudanden m m. Unikt innehåll via rekommendationsmotor Vår smarta rekommendationsmotor (datadriven...
Tobbe Trollkarl teamar upp med Ticketmaster
Tobbe Trollkarl, en av Sveriges mest folkkära underhållare och artist, har trollbundit publiken i över 20 år med sin unika blandning av humor, fingerfärdighet och illusioner. Hans show "Magi i det fria" tar trolleriet ut under bar himmel, där publiken bjuds på en...
Backstage med: Pernilla Lindström
Här har vi vår lilla fjällräv - den som man kan skatta sig lycklig om man lyckas få med på bild - och samtidigt se vad bilden föreställer. Hon har slingrat sig värre än en ål och skickat bilder på allt från Eiffeltornet till sina skor. Till slut lyckades vi...
TM1 Events blir ännu bättre!
Vårt självserviceverktyg, TM1 Events, har uppdaterats en hel del under de senaste sex månaderna – och det är mer på gång! Visste du att du nu kan lägga ut ditt evenemang till försäljning på under 30 sekunder? Med hjälp av mallfunktionen behöver du bara lägga till...
Snart dags för ditt event? Läs våra rekommendationer inför biljettskanning
Vi rekommenderar våra kunder att scanna biljetter vid inpassering till sina event - dels för att säkerställa att alla har en biljett, men också för att det skapar insikter i när och hur många som faktiskt kom på eventet. För skanning använder du...
Så ser publiken på liveevenemang 2024
Att uppleva magin av liveevenemang är en oförglömlig känsla, så det är ju mer än förståeligt att så många som 96% planerar gå på liveevenemang under 2024, och hela 67% säger att de kommer gå på minst 3st. 33% säger att de kommer besöka 1-2 evenemang. Liveevenemang...
Öka synligheten med nya kanaler 2024
Vi har testat och adderat ett gäng olika nya marknadskanaler där vi kan maximera synligheten för dina evenemang i relevanta sammanhang. Att synas under hela försäljningsperioden blir allt viktigare enligt en publikundersökning vi gjorde nyligen - nu ökar vi...
En hyllning till kvinnlig kraft i underhållningsbranschen
Den 8 mars firas Internationella Kvinnodagen, en dag för att uppmärksamma ojämställdhet och hylla kvinnors kamp och framgångar. Precis som i många andra sektorer finns det fortfarande en ojämlik representation och flertalet utmaningar för kvinnor i...
Vi lanserar webshopen ticketmastermerch.com
Ticketmaster lanserar tillsammans med Merch Revolution webshopen ticketmastermerch.com Syftet är att hjälpa dig som kund att sälja högkvalitativ merchandise till rätt målgrupp via Ticketmasters kanaler. Fansen får en one-stop-shop-upplevelse och kommer till eventet...
Ticketmaster återigen i topp vid årlig branschundersökning
Varje år genomför vi med hjälp av Kantar/Sifo en branschundersökning som speglar livepublikens åsikter om biljettleverantörer. Nu är den här igen - och vi gläds åt att Ticketmaster återigen toppar listan över varumärkeskännedom inom branschen med...
Så säljer vi fler biljetter via partnerskap med Spotify
Som du säkert redan vet når du som Ticketmaster-kund, tusentals nya fans genom vårt partnerskap med Spotify. Tidigare har Spotify också samarbetat med Songkick, för event som inte säljs av Ticketmaster. Nu ersätts det samarbetet med Bandsintown istället men...