Email med personaliserat innehåll

Unikt innehåll för mottagaren baserat på surf- & sök-beteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc.

Vi synliggör rätt information till rätt person vid rätt tillfälle

Varje vecka skickar vi på Ticketmaster miljontals email till potentiella biljettköpare där vi marknadsför dina evenemang med hjälp av prediktiv intelligens.

Med prediktiv intelligens menar vi insikter och data vi samlar in från våra konsumenter.  Varje mottagare får därför unikt innehåll baserat på surf- och sökbeteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc

Våra email innehåller:

  • Rekommendationer om t ex nya biljettsläpp, kommande evenemang, sidor du nyligen besökt etc.
  • Dynamisk positionering av ditt evenemang utifrån mottagarens preferenser och tidigare beteende.
  • Dynamiskt innehåll baserat på ”On Open”, dvs beroende på när mottagaren öppnar sitt nyhetsbrev så förändras innehållet för att vi inte ska markadsföra evenemang som är slutsålda eller som har ett passerat evenemangsdatum.

 

Så här fungerar det:

  1. Konsument skapar ett Ticketmaster-konto
  2. …och registrerar sin epost-adress
  3. Konsumentens biljettköp, surf-& sökbeteende på ticketmaster.se loggas
  4. Rekommendationsmotorn inventerar tillgängliga evenemang & biljetter
  5. …och matchar det mot konsumentens profilkort.
  6. Personliga rekommendationer skickas ut via email baserat på individens tidigare preferenser 

Exempel på scenarion som matchas mot konsumentens profilkort:

Rekommendationer om konsumentens favoriter utifrån köp- & surfhistorik.

Förslag på evenemang utifrån geografi, arena och genre.

Information om nya biljettsläpp vi tror skulle passa.

Tips på kommande evenemang i närtid.

FAQ – Email med Prediktiv intelligens 

Vilka email skickas ut med innehåll baserat på prediktiv intelligens?

Vårt veckonyhetsbrev som går ut till ca 1 miljon mottagare är till största del baserat på prediktiv intelligens.

Det skickas även ut olika varianter av automatiska/triggade email varje vecka med innehåll baserat på prediktiv intelligens. Ett exempel är vårt ”Re-Enage Email” som går ut per automatik 1 år efter konsumentens senaste event där vi påminner hen om upplevelsen samt en uppmaning att söka bland nya evenemang på ticketmaster.se.

Kostar det mig som kund till Ticketmaster något när email med prediktiv intelligens skickas ut och marknadsför mitt evenemang?

Nej, detta är en kostnadsfri tjänst vi tillhandahåller. Med relevant information till rätt mottagare vid rätt tillfälle kommer vi få nöjda konsumenter och sälja fler biljetter.

Behöver jag göra något för att mina evenemang ska marknadsföras?

Det enda du behöver göra är att se till att dina evenemang är kopplade till rätt artistsida (primär) med rätt bild på ticketmaster.se.

Senaste nyheter

Backstage med nya kollegan Cajsa!

Backstage med nya kollegan Cajsa!

Den här gången får vi lära känna Cajsa Schoultz litegrann, vilket är toppen även för oss andra kollegor eftersom hon är helt ny och frågorna nedan kanske inte är de första som uppstår på kafferasten. Casja ska jobba med allt ifrån uppsättning till uppföljning av våra...

Black Friday 2023 – 2 biljetter för 1

Black Friday 2023 – 2 biljetter för 1

Succén är tillbaka - köp 2 biljetter för priset av en under 24 timmar! Du som är kund till Ticketmaster har möjligheten att sälja dina evenemang med erbjudandet "2 för 1" från fredag 24 november kl 10 till lördag 25 november kl 10. Biljettköparen får alltså...

Backstage med… Lotta Heiskanen

Backstage med… Lotta Heiskanen

Vår alldeles egna Ginger Spice, vår semifinska tähti som får hjälpa oss översätta och tolka mail från broderlandet med tusen sjöar (och tusen konsonanter i varje ord) - vi presenterar Lotta! Lotta rattar vårt TikTok-konto med van och säker hand och om man ser henne...

Backstage med… Magnus Otter

Backstage med… Magnus Otter

Ska du boka Magnus som underhållare på din fest så se till att ladda upp med ett rejält lass champinjoner och minst ett 6-pack Radler. Det står nämligen på hans rider, tillsammans med lite annat gottis. Magnus sitter på vårt kontor i Göteborg vilket också verkar satt...

Backstage med: Money Hosseinzadeh

Backstage med: Money Hosseinzadeh

Behövs ens ett intro för den här mannen? Kanske inte, för Money känner typ ALLA. Vi skojar inte, vare sig du letar efter nån osläppt obskyr hiphop-singel från -92 eller vill ha restarangtips i Tokyo så har Money helt säkert rätt person i sitt nätverk som kan hjälpa...

Client Marketing Coordinator

Client Marketing Coordinator

Är du vår nya kollega på Ticketmasters marknadsavdelning? Vi söker dig med passion för digital marknadsföring (och gärna livebranschen 😊) som kan hjälpa våra kunder att nå ut rätt och brett samt maximera sin biljettförsäljning på olika digitala plattformar. Som vår...

Backstage med: Sofia Sandin

Backstage med: Sofia Sandin

Stockholmsbruttan Sofia jobbar på Sales som kundansvarig, vilket hon får förklara med egna ord själv nedan, men utöver det brukar hon också hjälpa oss övriga att orientera oss i vinvärlden samt hetsa oss att köpa träningskort på ett gym i närheten. Själv har hon dock...