Email med personaliserat innehåll
Unikt innehåll för mottagaren baserat på surf- & sök-beteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc.
Vi synliggör rätt information till rätt person vid rätt tillfälle
Varje vecka skickar vi på Ticketmaster miljontals email till potentiella biljettköpare där vi marknadsför dina evenemang med hjälp av prediktiv intelligens.
Med prediktiv intelligens menar vi insikter och data vi samlar in från våra konsumenter. Varje mottagare får därför unikt innehåll baserat på surf- och sökbeteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc
Våra email innehåller:
- Rekommendationer om t ex nya biljettsläpp, kommande evenemang, sidor du nyligen besökt etc.
- Dynamisk positionering av ditt evenemang utifrån mottagarens preferenser och tidigare beteende.
- Dynamiskt innehåll baserat på ”On Open”, dvs beroende på när mottagaren öppnar sitt nyhetsbrev så förändras innehållet för att vi inte ska markadsföra evenemang som är slutsålda eller som har ett passerat evenemangsdatum.
Så här fungerar det:
- Konsument skapar ett Ticketmaster-konto
- …och registrerar sin epost-adress
- Konsumentens biljettköp, surf-& sökbeteende på ticketmaster.se loggas
- Rekommendationsmotorn inventerar tillgängliga evenemang & biljetter
- …och matchar det mot konsumentens profilkort.
- Personliga rekommendationer skickas ut via email baserat på individens tidigare preferenser
Exempel på scenarion som matchas mot konsumentens profilkort:
Rekommendationer om konsumentens favoriter utifrån köp- & surfhistorik.
Förslag på evenemang utifrån geografi, arena och genre.
Information om nya biljettsläpp vi tror skulle passa.
Tips på kommande evenemang i närtid.
FAQ – Email med Prediktiv intelligens
Vilka email skickas ut med innehåll baserat på prediktiv intelligens?
Vårt veckonyhetsbrev som går ut till ca 1 miljon mottagare är till största del baserat på prediktiv intelligens.
Det skickas även ut olika varianter av automatiska/triggade email varje vecka med innehåll baserat på prediktiv intelligens. Ett exempel är vårt ”Re-Enage Email” som går ut per automatik 1 år efter konsumentens senaste event där vi påminner hen om upplevelsen samt en uppmaning att söka bland nya evenemang på ticketmaster.se.
Kostar det mig som kund till Ticketmaster något när email med prediktiv intelligens skickas ut och marknadsför mitt evenemang?
Nej, detta är en kostnadsfri tjänst vi tillhandahåller. Med relevant information till rätt mottagare vid rätt tillfälle kommer vi få nöjda konsumenter och sälja fler biljetter.
Behöver jag göra något för att mina evenemang ska marknadsföras?
Det enda du behöver göra är att se till att dina evenemang är kopplade till rätt artistsida (primär) med rätt bild på ticketmaster.se.
Senaste nyheter
Backstage med nya kollegan Cajsa!
Den här gången får vi lära känna Cajsa Schoultz litegrann, vilket är toppen även för oss andra kollegor eftersom hon är helt ny och frågorna nedan kanske inte är de första som uppstår på kafferasten. Casja ska jobba med allt ifrån uppsättning till uppföljning av våra...
Black Friday 2023 – 2 biljetter för 1
Succén är tillbaka - köp 2 biljetter för priset av en under 24 timmar! Du som är kund till Ticketmaster har möjligheten att sälja dina evenemang med erbjudandet "2 för 1" från fredag 24 november kl 10 till lördag 25 november kl 10. Biljettköparen får alltså...
Uppdatering av Mitt konto möjliggör biljettköp i andra länder
Vi kommer snart genomföra uppdateringar av Mitt konto på ticketmaster.se. Med en ny säkrare inloggningsmetod och samma inloggningsuppgifter globalt blir det enklare att köpa biljetter även på andra Ticketmaster-marknader. Just nu behöver man som biljettköpare ett eget...
Backstage med… Lotta Heiskanen
Vår alldeles egna Ginger Spice, vår semifinska tähti som får hjälpa oss översätta och tolka mail från broderlandet med tusen sjöar (och tusen konsonanter i varje ord) - vi presenterar Lotta! Lotta rattar vårt TikTok-konto med van och säker hand och om man ser henne...
Så köper festivalbesökarna biljetter
Norge är något av ett förlovat land för musikfestivaler, det arrangeras hundratals varje år för hundratusentals fans. Våra norska kollegor på Ticketmaster Norge har gjort en undersökning om hur festivalpubliken tänker, vad som är viktigt på en festival, när de köper...
Backstage med… Magnus Otter
Ska du boka Magnus som underhållare på din fest så se till att ladda upp med ett rejält lass champinjoner och minst ett 6-pack Radler. Det står nämligen på hans rider, tillsammans med lite annat gottis. Magnus sitter på vårt kontor i Göteborg vilket också verkar satt...
3 måsten för att sälja fler biljetter
Oavsett om du är ny kund hos oss eller varit med en tid kan det vara bra med en liten påminnelse om vad du behöver göra för att säkerställa att dina event kommer med i vår automatiserade marknadsföring och syns på så många relevanta platser som möjligt. För vi har ju...
Nu aktiverar vi Resale på alla evenemang
Med Resale kan du sälja dina biljetter vidare till någon annan – säkert, anonymt och tryggt.
Backstage med: Money Hosseinzadeh
Behövs ens ett intro för den här mannen? Kanske inte, för Money känner typ ALLA. Vi skojar inte, vare sig du letar efter nån osläppt obskyr hiphop-singel från -92 eller vill ha restarangtips i Tokyo så har Money helt säkert rätt person i sitt nätverk som kan hjälpa...
Client Marketing Coordinator
Är du vår nya kollega på Ticketmasters marknadsavdelning? Vi söker dig med passion för digital marknadsföring (och gärna livebranschen 😊) som kan hjälpa våra kunder att nå ut rätt och brett samt maximera sin biljettförsäljning på olika digitala plattformar. Som vår...
Ticketmaster Sport är den ledande biljettleverantören for Premier League
Ticketmaster Sport har ingått avtal med fyra nya kunder från Premier League under säsongen 2022/2023, vilket gör Ticketmaster till den främsta biljettdistributören för Premier League. Brentford, Crystal Palace, Everton och Wolves har alla valt Ticketmaster som sin...
Backstage med: Sofia Sandin
Stockholmsbruttan Sofia jobbar på Sales som kundansvarig, vilket hon får förklara med egna ord själv nedan, men utöver det brukar hon också hjälpa oss övriga att orientera oss i vinvärlden samt hetsa oss att köpa träningskort på ett gym i närheten. Själv har hon dock...