Mail med personaliserat innehåll
Unikt innehåll för mottagaren baserat på surf- & sök-beteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc.
Vi synliggör rätt information till rätt person vid rätt tillfälle
Varje vecka skickar vi på Ticketmaster miljontals mail till potentiella biljettköpare där vi marknadsför dina evenemang med hjälp av prediktiv intelligens.
Med prediktiv intelligens menar vi insikter och data vi samlar in från våra konsumenter. Varje mottagare får därför unikt innehåll baserat på surf- och sökbeteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc
Våra email innehåller:
- Rekommendationer om t ex nya biljettsläpp, kommande evenemang, sidor du nyligen besökt etc.
- Dynamisk positionering av ditt evenemang utifrån mottagarens preferenser och tidigare beteende.
Så här fungerar det:
- Konsument skapar ett Ticketmaster-konto
- …och registrerar sin epost-adress
- Konsumentens biljettköp, surf-& sökbeteende på ticketmaster.se loggas
- Rekommendationsmotorn inventerar tillgängliga evenemang & biljetter
- …och matchar det mot konsumentens profilkort.
- Personliga rekommendationer skickas ut via mail baserat på individens tidigare preferenser
Exempel på scenarion som matchas mot konsumentens profilkort:
Rekommendationer om konsumentens favoriter utifrån köp- & surfhistorik.
Förslag på evenemang utifrån geografi, arena och genre.
Information om nya biljettsläpp vi tror skulle passa.
Tips på kommande evenemang i närtid.
FAQ – Mail med rekommendationer baserat på prediktiv intelligens
Vilka mail skickas ut med innehåll baserat på prediktiv intelligens?
Vårt veckonyhetsbrev som går ut till ca 1 miljon mottagare är till största del baserat på prediktiv intelligens.
Det skickas även ut olika varianter av automatiska/triggade email varje vecka med innehåll baserat på prediktiv intelligens. Ett exempel är vårt ”Re-Enage Email” som går ut per automatik 1 år efter konsumentens senaste event där vi påminner hen om upplevelsen samt en uppmaning att söka bland nya evenemang på ticketmaster.se.
Kostar det mig som kund till Ticketmaster något när mail med prediktiv intelligens skickas ut och marknadsför mitt evenemang?
Nej, detta är en kostnadsfri tjänst vi tillhandahåller. Med relevant information till rätt mottagare vid rätt tillfälle kommer vi få nöjda konsumenter och sälja fler biljetter.
Behöver jag göra något för att mina evenemang ska marknadsföras?
Det enda du behöver göra är att se till att dina evenemang är kopplade till rätt artistsida (primär) med rätt bild på ticketmaster.se.
Senaste nyheter
Ticketmaster Sport är den ledande biljettleverantören for Premier League
Ticketmaster Sport har ingått avtal med fyra nya kunder från Premier League under säsongen 2022/2023, vilket gör Ticketmaster till den främsta biljettdistributören för Premier League. Brentford, Crystal Palace, Everton och Wolves har alla valt Ticketmaster som sin...
Backstage med: Sofia Sandin
Stockholmsbruttan Sofia jobbar på Sales som kundansvarig, vilket hon får förklara med egna ord själv nedan, men utöver det brukar hon också hjälpa oss övriga att orientera oss i vinvärlden samt hetsa oss att köpa träningskort på ett gym i närheten. Själv har hon dock...
Backstage med: Felix Hessel
Turning Torso, falafel, Ribersborg och Lilla Torg. Japp, han är ifrån Malmö, vår längsta påg på marknad; Felix Hessel. På jobbet sysselsätter han sig med att hjälpa våra kunder med Premium Marketing Solutions som det så fint heter, alltså betald marknadsföring i bland...
Backstage med: Adam Frank
Nyköpingssonen Adam jobbar med vår sportplattform, vilket innebär mycket samarbete med både Malmö Redhawks och Frölunda Hockey. Och det passar ju bra eftersom han är gammal hockeykille i grunden. Dock spelade han inte tillräckligt länge för att bli hjulbent. Tur....
Ny artikelserie! Lär känna oss i ”Backstage med:…”
Du som är Ticketmaster-kund har säkert haft kontakt med flera av oss, antingen din kundansvarig, någon på marknad eller så har du kanske fått hjälp av någon i vårt Client Support-gäng. Och dina biljettköpare kan ha fått hjälp av vår konsumentsupport, Fan Experience....
Så påverkar EUs nya lagkrav din META-annonsering
För att ytterligare öka tryggheten för konsumenter på digitala plattformar införs den 10 juli 2023 ett nytt lagkrav från EU, Digital Services Act (DSA). Lagkravet innebär att du som kör kampanjer på facebook och instagram (META) måste uppge både vem som står bakom...
Enkelt eventupplägg med TM1 Events Manage
Vi fortsätter att utveckla våra biljettlösningar och verktyg som är anpassade efter våra kunders behov, oavsett om du som kund vill göra det mesta själv i vårt biljettsystem eller hellre tar hjälp av vårt Client Support Team. Därför har vi nu utökat vår self-service...
Nå biljettköparna på TikTok
TikTok har blivit en go-to plattform för de yngre användarna. Över 60% av användarna är under 30 år och i gruppen 00-talister använder 47% TikTok varje dag. Enligt TikTok är engagemanget för live-evenemang något högre än för andra underhållningskategorier på kanalen,...
Möt vår nya kollega: Rasmus Sundström
Rasmus Sundström jobbar på vårt Göteborgskontor som Fan Experience Team Lead, där han har ansvar för det underbara gäng som som tar hand om alla våra biljettköpares frågor. Ålder, eventuella intressen? Jag är 33 år, har oftast något lågintensivt musikaliskt...
Möt vår nya kollega: Erika Gustavsson
Erika börjar som regionalt HR-ansvarig hos oss i maj. Hon är en lakritsfantast som tidigare jobbat som HR-specialist på ett läkemedelsbolag och kommer krydda sommaren med festivalbesök. Erika Gustavsson heter jag och har fått den stora äran att bli ny HR-Manager på...
Allt du behöver veta om nya GA4
Google Analytics 4 (GA4) är helt enkelt den senaste versionen av Google Analytics, den tidigare hette Universal. GA4 erbjuder ännu fler och djupare insikter om användarna på din webbplats. Den 1 juli 2023 stänger Google ner Universal och erbjuder enbart GA4. En av de...
Vi söker en Junior Controller / Ekonomiassistent till vårt kontor i Göteborg!
Är du en levnadsglad, kommunikativ problemlösare och vill du arbeta för ett internationellt företag med mycket driv och energi? Då kan tjänsten som Junior Controller/Ekonomiassistent på Ticketmaster vara ditt nästa jobb! Det huvudsakliga arbetet i tjänsten innefattar...