Tillbaka till live med Ticketmaster
Här hittar du information som är bra att ha kring biljettsläpp, inpassering och vilka möjligheter du har att synas kostnadsfritt i Ticketmasters kanaler samtidigt som du ger dina fans all information de behöver.
Information
Att ge biljettköparen information om vad som gäller på ert evenemang är
A & O för ett säkert köp. Vi ger er verktygen och ytorna!
Biljettsläpp
Många längtar efter live, vi har utvecklat vår köfunktion och är mer än redo för högt tryck vid biljettsläpp!
Inpassering
Digitala biljetter och kontaktfri scanning ökar tryggheten för både evenemangsbesökare och entrépersonal.
Information och säljande texter på evenemangs-, artist- och arenasidor
Utnyttja det faktum att du har många platser och möjligheter att både informera och sälja in ditt evenemang på. Se här nedan ett par guider med checklistor vad du bör tänka på när du förbereder dig själv eller Ticketmasters kundsupport med evenemangsinformation.
Eventmarknadsföring viktigare än någonsin
Med Ticketmaster som affärspartner kan du vara säker på att marknadsföringen når både brett och rätt och att du når rätt målgrupp med ditt budskap. Med vår räckvidd och vår stora mix av marknadsföringskanaler kan vi garantera att du når potentiella biljettköpare. Tala om vilka du vill nå och vi utökar din målgrupp.
En kombination av räckvidd och smart mix
Vi arbetar med sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring för att ditt evenemang ska synas högst upp på Google på relevanta sökningar. Våra epostutskick når 1 miljon mottagare och skräddarsys med prediktiv intelligens efter varje unik mottagares preferenser så att rätt evenemang når rätt mottagare. Läs mer om Ticketmaster som partner i din marknadsföring samt om vår strategi och kanaler för att sälja dina biljetter via CRM.
Ticketmasters köfunktion – Smart Queue
Hög efterfrågan och högt tryck – som vi längtar!
Ticketmasters plattform hanterar en hög efterfrågan med många samtidiga köpare på ert evenemang vilket innebär att det endast är ett fåtal av alla evenenemang till försäljning där en kö krävs.
Men vid ett extra högt tryck skall besökarna vara trygga med att allt hanteras rättvist och att de får all den information de behöver. Vi aktiverar då köfunktionen och lanserar nu Smart Queue.
Med Smart Queue får jag som besökare:
- information om att en kö öppnas i samband med släppet…
- …och att en plats i kön tilldelas mig.
- När det börjar närma sig min tur får jag besked om att göra mig beredd…
- …och när tiden är inne får jag veta att det är min tur. Skulle jag vara iväg och hämta kaffe – ingen fara – min plats reserveras under 10 minuter.
Blir det fler besökare än förväntat har vi ett inbyggt skyddsnät som automatiskt aktiverar vår nya köfunktion så att du alltid kan känna dig trygg med just ditt biljettsläpp.
Digitala biljetter
Streckkoden för biljetten visas direkt i mobilen, inga pappersutskrifter behövs.
Biljettköparen går in på sitt Ticketmaster-konto via webbläsare eller appen, öppnar sin evenemangsbiljett och visar den själv för scanner eller av entrévärden.
Säker och snabb inpassering
- Informera era besökare inför evenemanget om vad som gäller när de kommer till er arena, rekommendationer under besöket samt efter evenemangets slut.
- Inför evenemanget kan ni enkelt ta ut rapporter där e-mail och telefonnummer finns tillgängligt för att t ex göra utskick med evenemangsinfo.
- Fundera på om ni kan och behöver öppna upp ytterligare entréer för att minska trängslen.
- Via funktionen ”kontinuerlig scanning” kan biljetterna scannas löpande utan att personal behöver göra något mellan respektive biljett.
- Scannern kan fästas på en tripod, men vi erbjuder även scannerstolpar för en stabil hantering i entrén.
Konsumentundersökning 2022
Tillsammans med branschorganisationen Svensk Live genomförde vi strax innan jul 2021 en stor konsumentundersökning med ca 39 000 respondenter.
Här är några av resultaten:
- – 24 % kommer spendera mer på liveevent 2022 – främst för att ta igen det de missat
- – 34% tror att biljettpriserna kommer öka
- – 46% kommer troligtvis senarelägga sina köp jämfört med före pandemin
- – 77% har redan biljetter till kommande evenemang
Kontakta oss för mer information
Senaste nyheter
Möt vår nya kollega: Jakob Ahl!
Vi har nu fått förstärkning i form av ytterligare en kundansvarig i teamet. Jakob kommer senast från tech-branschen och började hos oss i januari. Välkommen Jakob! ”Sedan barnsben har jag sprungit runt på Sweden Rocks marker i Norje med min pappa och sett alla mina...
4 innehållstips som förbättrar din SEO
I den här delen av vår SEO-serie får du bland annat lära dig lite mer om att hitta rätt sökord, konkurrentanalys och de grundläggande taggarna du bör ha med på din webbplats för att sökmotorerna ska kunna förstå och ranka ditt innehåll bättre. 1. Hitta rätt sökord...
Möt vår nya kollega: Money Hosseinzadeh!
Hello hello hello!Money is the name and tickets are the game😂 Jag har arbetat med försäljning, marknadsföring och service under många år och samlat på mig gedigen kompetens genom att vara lyhörd och en problemlösare. Mitt brinnande intresse samt passion för människor...
SMS | Snabb och direkt evenemangskommunikation
Med SMS når du ut med viktig information om ditt evenemang snabbt och får garanterad synlighet. SMS kan också vara en bra kanal för direkt och personlig marknadsföring. Vi erbjuder våra kunder två olika sätt att använda sig av SMS via Ticketmaster: 1. SMS |...
Träffa oss på Sweden Live 2023!
Efter att förra årets Sweden Live blev inställt är vi milt sagt peppade på att komma ner till Helsingborg och träffa både befintliga och nya kunder samt partners!Laguppställningen består dels av vår säljavdelning; Linda, Sofia, Olof, Victor samt våra nya kollegor...
Möt vår nya kollega: Titti Chang
"Jag har flera års erfarenhet inom service sedan jag var 13 år då jag haft flera olika roller hos mina föräldrars sushirestaurang. Har även jobbat som säljare och även inom administration som backofficemedarbetare. Att få jobba med så härliga och goa kollegor som...
Nu söker vi förstärkning till Product Solutions!
På Product Solutions jobbar vi med att säkerställa att de produkter och tjänster vi utvecklar möter våra arenors, arrangörers och fansens behov.I rollen som Client Product Solutions Consultant koordinerar du och rullar ut de projekt som affärsutvecklingsteamet tar...
Teknisk SEO – checklista för din webbplats
Vår biljettplattform jobbar dygnet runt med hundratals events för att säkerställa att alla fans som söker biljetter hittar det de vill ha. Samtidigt jobbar våra SEO-team i bakgrunden med att optimera all information kring artister och evenemang så att vi rankar högre...
6 steg för att förbättra din epost-marknadsföring
300 miljarder e-postmeddelanden skickades över hela världen 2021. Det gör det viktigare än någonsin att ha en email-marknadsföringsstrategi som hjälper dig att sticka ut i mängden. Gör du det rätt så utökar du din databas, håller dina fans informerade och ökar...
Så ökar du ditt evenemangs synlighet med SEO!
Vet du hur du får ditt evenemang att ranka högre på Google och Bing? Med relativt enkla medel som till exempel att hitta rätt sökord och länka på rätt sätt kan ditt evenemang få större synlighet i sökmotorerna. Om du arbetar med din SEO aktivt har du 20 gånger större...
Möt vår nya kollega: Johan Öström
"Hej! Jag heter Johan och kommer arbeta inom Product Operations. Mina tidigare arbeten har alltid varit inom teknikbranschen och med biljettsystem. Det skall bli mycket spännande och intressant att ta sig an de utmaningar som finns hos Ticketmaster. På min fritid så...
Vi söker en Key Account Manager Sales
Livebranschen är tillbaka på riktigt, och vi växer med den! Nu behöver vår säljavdelning förstärkning i form av en till Key Account Manager. Du är bäst på att skapa nya kundrelationer och utveckla befintliga, allt från små teaterscener till stora arenor. Du finns där...