Vet du hur du får ditt evenemang att ranka högre på Google och Bing? Med relativt enkla medel som till exempel att hitta rätt sökord och länka på rätt sätt kan ditt evenemang få större synlighet i sökmotorerna. Om du arbetar med din SEO aktivt har du 20 gånger större chans att synas organiskt än om du köper sökord (PPC), både på mobil och desktop, enligt SEO-företaget Moz.

I ett antal inlägg framöver kommer vi dela tips och tricks för att förbättra SEO-kraften på dina evenemang. Men vi börjar från början:

Vad är SEO?

Search Engine Optimization (SEO) är samlingsnamnet på de aktiviteter man gör för att få sin hemsida att ranka högre i Googles sökresultat utan att betala för det. Det kallas organisk trafik – i motsatsen till PPC där du köper trafik till de sökord du väljer. Genom att förbättra kvaliteten (och kvantiteten) av innehåll och information på ditt events sida, ökar du chanserna till synlighet på Google och därmed attrahera nya fans och få biljettköparen att hitta rätt.

Hur fungerar SEO?

Sökmotorerna scannar igenom webbsidor och inhämtar information till ett bibliotek de kallar för ”index”. Detta index analyseras och sökmotorn bestämmer vilken av webbsidorna den besökt som passar bäst för en viss typ av sökning och i vilken ordning de skall visas i resultaten. Sökmotorn tittar på över 200 parametrar och faktorer när den bestämmer vilka sökord som sidan är mest relevant för och hur den ska ranka.

Behöver jag SEO om jag använder PPC?

PPC är betald marknadsföring där du budar på de sökord du väljer – för att du ska komma högst upp i sökresultaten. En väl genomtänkt PPC-strategi är absolut nödvändigt för ditt företag – men det måste också kombineras med en SEO-strategi för att få bästa möjliga effekt. Genom att kombinera PPC och SEO får du in både de biljettköpare som är ”högt upp i tratten” – dvs kanske mest letar information – och de som är mer nära att faktiskt köpa en biljett till ditt evenemang. Synligheten är inte minst viktig för att minimera risken att de hamnar på en andrahandsförsäljares webbplats istället.

”Vi på Ticketmaster hjälper dig med både SEO, genom att ständigt optimera dina eventsidor, och PPC genom att köpa sökord till samtliga evenemang vi säljer. Detta sker automatiskt och är inget du som kund behöver tänka på.”

– Anna Söderblom, Ecommerce expert lead på Ticketmaster Region North