I den här delen av vår SEO-serie får du bland annat lära dig lite mer om att hitta rätt sökord, konkurrentanalys och de grundläggande taggarna du bör ha med på din webbplats för att sökmotorerna ska kunna förstå och ranka ditt innehåll bättre.

1. Hitta rätt sökord

Till att börja med, välj ut sökord som bäst beskriver ditt event och som är relevant för sökmotorernas rankingar. Det finns olika verktyg för detta, t ex Semrush eller Google Keyword Planner, där du kan skriva in olika sökord och även skriva in URLen till din webbplats för att utesluta ord som inte är relevanta i sammanhanget. Du ser också hur många sökningar orden har och hur svårt det potentiellt är att ranka för specifika sökord.

2. Gör en konkurrentanalys

Välj ut 3-4 konkurrenter, analysera deras placeringar i sökmotorerna för att identifiera deras styrkor och svagheter. På så sätt kommer du kunna identifiera luckor i innehållet som du kan utnyttja för att själv arbeta med på din webbplats.

3. Se till att du har grundläggande SEO-element på plats

Se till att du har viktiga SEO-element som title-taggar, sökmotorvänliga URLer, header-taggar, meta descriptions och intern länkning på din webbplats. Tillsammans bildar de viktiga grundstenar för att öka din synlighet hos sökmotorerna. Läs mer om respektive här nedan:

  • Title Tag: En titeltagg är en kort, klickbar rubrik som visas i Googles sökresultat.
  • URL: Ska helst innehålla relevanta och beskrivande sökordför att öka synligheten.
  • Header Tags: Varje sida kan ha flera rubriker, som struktureras enligt H1-H6. Dessa rubriker gör det lättare för sökmotorer att förstå vad sidan handlar om.
    I H1-taggen beskrivs sidans rubrik, och det ska helst bara finnas en H1-tagg. Den ska gärna fånga upp sidans titel och även den innehålla relevanta sökord.
  • Länkar: Interna länkar mellan olika sidor på din webbplats hjälper både användare och sökmotorer att hitta vidare och rätt bland ditt innehåll. Undvik att skriva “klicka här” eller “läs mer” som länktext utan använd något mer beskrivande.

För mer information om hur du SEO-optimerar din webbplats, kolla in vårt inlägg, Teknisk SEO – checklista för din webbplats.

4. Producera, publicera och utvärdera

Kom ihåg att innehållsarbetet inte är klart förrän det är publicerat! Följ din sida regelbundet för att granska hur den rankar och förbättra den med ny data eller användarinsikter. Se också till att lyfta innehållet och sprid det i t ex sociala medier.