Vår biljettplattform jobbar dygnet runt med hundratals events för att säkerställa att alla fans som söker biljetter hittar det de vill ha. Samtidigt jobbar våra SEO-team i bakgrunden med att optimera all information kring artister och evenemang så att vi rankar högre i sökmotorerna. Som kund hos Ticketmaster ingår dessutom alltid köpt PPC för dina event. Läs mer om hur vi arbetar med PPC på Ticketmaster här.

Utöver de always on-insatser vi gör bakom kulisserna finns det även saker du kan åtgärda för att ditt event ska hamna så högt som möjligt i sökmotorer. Vi har tagit fram en checklista där du får koll på de SEO-tekniska bitarna för din webbsida. Nu kör vi!

SEO Checklista:

Mobilvänlig design

Nästan 80% av alla biljetter säljs via mobilen och i genomsnitt söker biljettköparen 4 gånger innan själva köpet sker. Därför är det viktigare än någonsin att ha en mobilvänlig webbsida som en del av din SEO-strategi.

SEO-vänlig URL

URL-strukturen bör vara beskrivande och tydlig och berätta vad sidan handlar om, se nedan för hur den kan byggas upp. Använd relevanta sökord och bindestreck för att separera orden.

 

HTTPS-säkerhet

Se till att använda HTTPS över alla webbadresser på din webbplats för att säkerställa säkerheten för dina användare och skydda din webbplats. Alla Ticketmaster-evenemangsadresser börjar med HTTPS.

Page Speed – laddningstid

Laddningstiden din webbplats, hur snabbt användarna kan se och använda innehållet på webbplatsen, är en kritisk rankningsfaktor för sökmotorer såväl som för fans och biljettköpare. För att kontrollera din sidhastighet kan du köra ett test för att optimera de föreslagna förbättringsområdena för bättre hastighetsprestanda. En snabbare laddningstid hjälper till att bibehålla besökarnas engagemang, minimera ”exitfrekvenser ”bounce rate” och förbättra rankningen i sökresultaten.

Länkar, interna och externa

Både interna och externa länkar (samt att andra länkar till din webbplats) är viktiga för SEO-kraften och beättar för Google att din sida är tillförlitlig och relevant. Kanske kan du länka till tidigare framgångsrika evenemang, till arenan/klubben/spelplatsen eller länka till och från det officiella Facebook-evenemanget?

Kolla in vår tidigare artikel ”Så ökar du din evenemangs synlighet med SEO” för att förstå grunderna i SEO och fördelarna med att kombinera det med din betalda marknadsföringsstrategi. Håll också utkik efter vår nästa artikel i denna SEO-serie om att förbättra ditt evenemang med SEO. Om du vill diskutera ytterligare SEO-marknadsföringstips, kan du alltid kontakta oss på Ticketmaster här eller genom att maila marknad@ticketmaster.se!