PPC – köpt sök på Google

PPC står för pay per click och avser annonsering med utvalda sökord på sökmotorer. Köpt sök är en stor och viktig del av vår marknadsföringsstrategi. Som kund till Ticketmaster blir du automatiskt en del av våra kampanjer på Google. Du kan också beställa en dedikerad kampanj för just ditt event med mer heltäckande analys av sökord och kontinuerlig optimering.

Vad är Google Ads?

Google Ads (fd Adwords) är Googles plattform för sökmotorannonsering. Våra undersökningar visar att så många som 1/3-del av den svenska befolkningen använder sökmotorer som Google när de söker och hittar biljetter till ett evenemang.

Något som andrahandsmarknaden (Viagogo, Onewayticket, Biljettnu mfl.) vet och de spenderar mycket pengar på att synas på Google. Darför det är viktigt att vi, och ni, också syns där för att hjälpa biljettköpare från att bli lurade.

SEM, PPC, CPC, SEO – vad är skillnaden mellan alla förkortningar?

Med Google Ads, Bing m.fl. annonserar vi i sökmotorer (SEM eller Search Engine Marketing) på vissa köpta sökord. När det pratas om köpt sök nämns ofta PPC, pay per click och CPC, cost per click. PPC är termen för att man som annonsör köper vissa sökord och sedan betalar varje gång någon klickar på din sökordsannons för att komma till annonsörens webbplats. Mätmetoden för detta, alltså hur mycket ett klick kostar, kallas CPC. SEO står för Search Engine Optimization där man optimerar sin webbplats för att hamna så högt upp på sökning som möjligt, utan att behöva köpa sökord.

Som kund hos Ticketmaster får du fördelen av att vara en del av våra Google Ads-kampanjer kostnadsfritt. Vi väljer ut sökord som är relevanta, sätter en budget på vad vi vill betala när fansen söker på orden och klickar på annonsen. Annonserna kan även riktas mot ett specifikt geografiskt område om det är relevant.

Du kan också beställa en dedikerad kampanj för ditt event med mer heltäckande analys av sökord och kontinuerlig optimering.

 

Varför Google Ads?

  1. Det kostar bara när någon klickar på en annons, till skillnad från när någon ser en annons (som t ex på Facebook).
  2. Full kontroll över budgeten, dvs hur mycket ett klick eller en såld biljett maximalt får kosta.
  3. Budgeten går endast åt till de som är mest köpbenägna, alltså de som klickar på din annons.
  4. En annons visas aldrig utan att någon först har gjort en sökning – dvs intresset finns redan.

Vilka fördelar har jag med Google Ads hos Ticketmaster?

  1. Ca 1/3 av trafiken till ticketmaster.se kommer från Google.
  2. Ca 10 % av biljettförsäljningen kommer från våra sökord på Google.
  3. Vi rankas högt hos Google och har hög så kallad Quality Score* vilket sänker CPC-priset
  4. Spårning och mätning av biljettförsäljning, inte bara klick till eventet.
  5. Möjlighet till att skapa dedikerade kampanjer för dina event.
  6. Med en dedikerad kampanj länkar till biljettsidan hos Ticketmaster och spårar trafiken och köp gjorda till följd av sökorden.
  7. Vi optimerar din kampanj mot ”Cost per sold ticket”
  8. Du sätter din budget och vet i förväg vad det kommer att kosta.

 

* Quality Score mäts på en skala från 1 till 10 och är tillgänglig på sökordsnivå. Ett högre kvalitetsresultat innebär att annons och målsida är mer relevanta och användbara för personer som söker på valda sökord jämfört med andra annonsörer.

 

Senaste nyheter

Backstage med: Pernilla Lindström

Backstage med: Pernilla Lindström

Här har vi vår lilla fjällräv - den som man kan skatta sig lycklig om man lyckas få med på bild - och samtidigt se vad bilden föreställer. Hon har slingrat sig värre än en ål och skickat bilder på allt från Eiffeltornet till sina skor. Till slut lyckades vi...

TM1 Events blir ännu bättre!

TM1 Events blir ännu bättre!

Vårt självserviceverktyg, TM1 Events, har uppdaterats en hel del under de senaste sex månaderna – och det är mer på gång! Visste du att du nu kan lägga ut ditt evenemang till försäljning på under 30 sekunder? Med hjälp av mallfunktionen behöver du bara lägga till...

Så ser publiken på liveevenemang 2024

Så ser publiken på liveevenemang 2024

Att uppleva magin av liveevenemang är en oförglömlig känsla, så det är ju mer än förståeligt att så många som 96% planerar gå på liveevenemang under 2024, och hela 67% säger att de kommer gå på minst 3st. 33% säger att de kommer besöka 1-2 evenemang. Liveevenemang...