PPC – köpt sök på Google

PPC står för pay per click och avser annonsering med utvalda sökord på sökmotorer. Köpt sök är en stor och viktig del av vår marknadsföringsstrategi. Som kund till Ticketmaster blir du automatiskt en del av våra kampanjer på Google. Du kan också beställa en dedikerad kampanj för just ditt event med mer heltäckande analys av sökord och kontinuerlig optimering.

Vad är Google Ads?

Google Ads (fd Adwords) är Googles plattform för sökmotorannonsering. Våra undersökningar visar att så många som 1/3-del av den svenska befolkningen använder sökmotorer som Google när de söker och hittar biljetter till ett evenemang.

Något som andrahandsmarknaden (Viagogo, Onewayticket, Biljettnu mfl.) vet och de spenderar mycket pengar på att synas på Google. Darför det är viktigt att vi, och ni, också syns där för att hjälpa biljettköpare från att bli lurade.

SEM, PPC, CPC, SEO – vad är skillnaden mellan alla förkortningar?

Med Google Ads, Bing m.fl. annonserar vi i sökmotorer (SEM eller Search Engine Marketing) på vissa köpta sökord. När det pratas om köpt sök nämns ofta PPC, pay per click och CPC, cost per click. PPC är termen för att man som annonsör köper vissa sökord och sedan betalar varje gång någon klickar på din sökordsannons för att komma till annonsörens webbplats. Mätmetoden för detta, alltså hur mycket ett klick kostar, kallas CPC. SEO står för Search Engine Optimization där man optimerar sin webbplats för att hamna så högt upp på sökning som möjligt, utan att behöva köpa sökord.

Som kund hos Ticketmaster får du fördelen av att vara en del av våra Google Ads-kampanjer kostnadsfritt. Vi väljer ut sökord som är relevanta, sätter en budget på vad vi vill betala när fansen söker på orden och klickar på annonsen. Annonserna kan även riktas mot ett specifikt geografiskt område om det är relevant.

Du kan också beställa en dedikerad kampanj för ditt event med mer heltäckande analys av sökord och kontinuerlig optimering.

 

Varför Google Ads?

  1. Det kostar bara när någon klickar på en annons, till skillnad från när någon ser en annons (som t ex på Facebook).
  2. Full kontroll över budgeten, dvs hur mycket ett klick eller en såld biljett maximalt får kosta.
  3. Budgeten går endast åt till de som är mest köpbenägna, alltså de som klickar på din annons.
  4. En annons visas aldrig utan att någon först har gjort en sökning – dvs intresset finns redan.

Vilka fördelar har jag med Google Ads hos Ticketmaster?

  1. Ca 1/3 av trafiken till ticketmaster.se kommer från Google.
  2. Ca 10 % av biljettförsäljningen kommer från våra sökord på Google.
  3. Vi rankas högt hos Google och har hög så kallad Quality Score* vilket sänker CPC-priset
  4. Spårning och mätning av biljettförsäljning, inte bara klick till eventet.
  5. Möjlighet till att skapa dedikerade kampanjer för dina event.
  6. Med en dedikerad kampanj länkar till biljettsidan hos Ticketmaster och spårar trafiken och köp gjorda till följd av sökorden.
  7. Vi optimerar din kampanj mot ”Cost per sold ticket”
  8. Du sätter din budget och vet i förväg vad det kommer att kosta.

 

* Quality Score mäts på en skala från 1 till 10 och är tillgänglig på sökordsnivå. Ett högre kvalitetsresultat innebär att annons och målsida är mer relevanta och användbara för personer som söker på valda sökord jämfört med andra annonsörer.

 

Senaste nyheter

Enkelt eventupplägg med TM1 Events Manage

Enkelt eventupplägg med TM1 Events Manage

Vi fortsätter att utveckla våra biljettlösningar och verktyg som är anpassade efter våra kunders behov, oavsett om du som kund vill göra det mesta själv i vårt biljettsystem eller hellre tar hjälp av vårt Client Support Team. Därför har vi nu utökat vår self-service...

Nå biljettköparna på TikTok

Nå biljettköparna på TikTok

TikTok har blivit en go-to plattform för de yngre användarna. Över 60% av användarna är under 30 år och i gruppen 00-talister använder 47% TikTok varje dag. Enligt TikTok är engagemanget för live-evenemang något högre än för andra underhållningskategorier på kanalen,...

Möt vår nya kollega: Rasmus Sundström

Möt vår nya kollega: Rasmus Sundström

Rasmus Sundström jobbar på vårt Göteborgskontor som Fan Experience Team Lead, där han har ansvar för det underbara gäng som som tar hand om alla våra biljettköpares frågor. Ålder, eventuella intressen? Jag är 33 år, har oftast något lågintensivt musikaliskt...

Möt vår nya kollega: Erika Gustavsson

Möt vår nya kollega: Erika Gustavsson

Erika börjar som regionalt HR-ansvarig hos oss i maj. Hon är en lakritsfantast som tidigare jobbat som HR-specialist på ett läkemedelsbolag och kommer krydda sommaren med festivalbesök. Erika Gustavsson heter jag och har fått den stora äran att bli ny HR-Manager på...