Tillbaka till live med Ticketmaster
Här hittar du information som är bra att ha kring biljettsläpp, inpassering och vilka möjligheter du har att synas kostnadsfritt i Ticketmasters kanaler samtidigt som du ger dina fans all information de behöver.
Information
Att ge biljettköparen information om vad som gäller på ert evenemang är
A & O för ett säkert köp. Vi ger er verktygen och ytorna!
Biljettsläpp
Många längtar efter live, vi har utvecklat vår köfunktion och är mer än redo för högt tryck vid biljettsläpp!
Inpassering
Digitala biljetter och kontaktfri scanning ökar tryggheten för både evenemangsbesökare och entrépersonal.
Information och säljande texter på evenemangs-, artist- och arenasidor
Utnyttja det faktum att du har många platser och möjligheter att både informera och sälja in ditt evenemang på. Se här nedan ett par guider med checklistor vad du bör tänka på när du förbereder dig själv eller Ticketmasters kundsupport med evenemangsinformation.
Eventmarknadsföring viktigare än någonsin
Med Ticketmaster som affärspartner kan du vara säker på att marknadsföringen når både brett och rätt och att du når rätt målgrupp med ditt budskap. Med vår räckvidd och vår stora mix av marknadsföringskanaler kan vi garantera att du når potentiella biljettköpare. Tala om vilka du vill nå och vi utökar din målgrupp.
En kombination av räckvidd och smart mix
Vi arbetar med sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring för att ditt evenemang ska synas högst upp på Google på relevanta sökningar. Våra epostutskick når 1 miljon mottagare och skräddarsys med prediktiv intelligens efter varje unik mottagares preferenser så att rätt evenemang når rätt mottagare. Läs mer om Ticketmaster som partner i din marknadsföring samt om vår strategi och kanaler för att sälja dina biljetter via CRM.
Ticketmasters köfunktion – Smart Queue
Hög efterfrågan och högt tryck – som vi längtar!
Ticketmasters plattform hanterar en hög efterfrågan med många samtidiga köpare på ert evenemang vilket innebär att det endast är ett fåtal av alla evenenemang till försäljning där en kö krävs.
Men vid ett extra högt tryck skall besökarna vara trygga med att allt hanteras rättvist och att de får all den information de behöver. Vi aktiverar då köfunktionen och lanserar nu Smart Queue.
Med Smart Queue får jag som besökare:
- information om att en kö öppnas i samband med släppet…
- …och att en plats i kön tilldelas mig.
- När det börjar närma sig min tur får jag besked om att göra mig beredd…
- …och när tiden är inne får jag veta att det är min tur. Skulle jag vara iväg och hämta kaffe – ingen fara – min plats reserveras under 10 minuter.
Blir det fler besökare än förväntat har vi ett inbyggt skyddsnät som automatiskt aktiverar vår nya köfunktion så att du alltid kan känna dig trygg med just ditt biljettsläpp.
Digitala biljetter
Streckkoden för biljetten visas direkt i mobilen, inga pappersutskrifter behövs.
Biljettköparen går in på sitt Ticketmaster-konto via webbläsare eller appen, öppnar sin evenemangsbiljett och visar den själv för scanner eller av entrévärden.
Säker och snabb inpassering
- Informera era besökare inför evenemanget om vad som gäller när de kommer till er arena, rekommendationer under besöket samt efter evenemangets slut.
- Inför evenemanget kan ni enkelt ta ut rapporter där e-mail och telefonnummer finns tillgängligt för att t ex göra utskick med evenemangsinfo.
- Fundera på om ni kan och behöver öppna upp ytterligare entréer för att minska trängslen.
- Via funktionen ”kontinuerlig scanning” kan biljetterna scannas löpande utan att personal behöver göra något mellan respektive biljett.
- Scannern kan fästas på en tripod, men vi erbjuder även scannerstolpar för en stabil hantering i entrén.
Konsumentundersökning 2022
Tillsammans med branschorganisationen Svensk Live genomförde vi strax innan jul 2021 en stor konsumentundersökning med ca 39 000 respondenter.
Här är några av resultaten:
- – 24 % kommer spendera mer på liveevent 2022 – främst för att ta igen det de missat
- – 34% tror att biljettpriserna kommer öka
- – 46% kommer troligtvis senarelägga sina köp jämfört med före pandemin
- – 77% har redan biljetter till kommande evenemang
Kontakta oss för mer information
Senaste nyheter
Ticketmaster och WGP deltar i Youtube Works Award
Ticketmaster Sverige deltar tillsammans med Web Guide Partner (WGP) i tävlingen Youtube Works Award, en årlig tävling i samarbete med Sveriges Annonsörer och 100-Wattaren, som hyllar årets mest innovativa och effektiva annonskampanjer på Youtube. Ticketmasters bidrag...
Intervju: Hur du livestreamar på Facebook
Sam Fouladirad och Radio Ystadsgatan var först ut med att streama live på Ticketmasters digitala scen. Vi ringde upp Sam som gick igenom steg för steg hur man sätter upp en egen livestream via Facebook Live. Det är ju via Facebook man syns och hörs mest och samtidigt...
Kungsbacka Teater lanserar co-brandat presentkort
Idag välkomnar vi Kungsbacka Teater som lanserar sina nya co-brandade presentkort. Så här säger Deborah Haugaard på Kungsbacka Teater: "Detta är något som ligger helt i tiden! Att göra det lätt för våra kunder att ge bort en upplevelse utan att behöva gå hemifrån är...
Hemma hos artisterna med Ticketmaster
Följ med hem till artisterna i vår nya videoserie Hemma hos... I videoserien Hemma hos... får du följa med olika artister på intima rundvandringar i deras hem, där varje avsnitt filmas av artisten själv. Vi får en spännande inblick i artisternas liv samtidigt som de...
Kundcase – Livestreamat donationsevenemang räddar verksamheten
I fredags var det inte längre tyst på Hotell Hulingens konsertscen. Med ett direktsänt livestreamat donatations/stödevenemang lyckades man få tiotusentals människor över hela Sverige att se evenemanget på Hotell Hulingens och Ticketmasters Facebook-sidor. "Det var...
Intervju: Varför du ska livestreama ditt evenemang
Den 27 mars 2020 slog glädjeorkestern Louisiana Avenue alla tiders publikrekord på Cirkus med sin show "Man måste få lira". Konserten framfördes utan publik på plats men 35 000 personer tog del av den minst sagt maxade upplevelsen via Facebook. Till evenemanget såldes...
Virtuell fika om livestreaming
Den 27 mars 2020 slog glädjeorkestern Lousiana Avenue alla tiders publikrekord på Cirkus med sin show "Man måste få lira" även om ingen var där fysiskt! I samarbete med Cirkus, Scenteknik och Ticketmaster ville man visa att kultur och musik alltid kommer att leva –...
#hjälplivescenen
Liveevenemang är vår kärnverksamhet och när möjligheterna att arrangera och uppleva evenemang nu begränsats kraftigt vill vi hjälpa branschen och livescenen med det vi kan. Med vår plattform, service och marknadskraft kan vi dra vårt strå till stacken och få så många...
Ticketmaster öppnar sina kanaler för livestreaming
När möjligheten att arrangera och uppleva evenemang kraftigt har begränsats vill vi hjälpa branschen och livescenen genom att öppna våra kanaler för livestreaming. Vill du uppträda på Ticketmasters digitala scen? Vi har 1 miljon prenumeranter på vårt nyhetsbrev, över...
Ticketmaster presenterar Together Fest – livestream
Ticketmaster Australien kommer nästa vecka att livestreama konserter med lokala favoritmusiker på sin Facebooksida under namnet "Together Fest". Så här säger de: "We are missing live music just as much as you are – that’s why we’re bringing together some of our...
Unik livestream konsert med Louisiana Avenue
"Man måste få lira" är ett initiativ av glädjeorkestern Louisiana Avenue i samarbete med Cirkus, Scenteknik och Ticketmaster som visar att kultur och musik alltid kommer att leva - oavsett utmaningar. Detta har mynnat ut i en unik konsert som kommer att livesändas...
Tips kring att livestreama evenemang och konserter
Vi har satt ihop några favoriter och lite tips för dig som funderat på att livestreama konserter eller andra evenemang. När många evenemang nu har blivit inställda och vi uppmanas att stanna hemma är det många artister och arrangörer runt om i världen som tar hjälp av...