Tillbaka till live med Ticketmaster
Här hittar du information som är bra att ha kring biljettsläpp, inpassering och vilka möjligheter du har att synas kostnadsfritt i Ticketmasters kanaler samtidigt som du ger dina fans all information de behöver.
Information
Att ge biljettköparen information om vad som gäller på ert evenemang är
A & O för ett säkert köp. Vi ger er verktygen och ytorna!
Biljettsläpp
Många längtar efter live, vi har utvecklat vår köfunktion och är mer än redo för högt tryck vid biljettsläpp!
Inpassering
Digitala biljetter och kontaktfri scanning ökar tryggheten för både evenemangsbesökare och entrépersonal.
Information och säljande texter på evenemangs-, artist- och arenasidor
Utnyttja det faktum att du har många platser och möjligheter att både informera och sälja in ditt evenemang på. Se här nedan ett par guider med checklistor vad du bör tänka på när du förbereder dig själv eller Ticketmasters kundsupport med evenemangsinformation.
Eventmarknadsföring viktigare än någonsin
Med Ticketmaster som affärspartner kan du vara säker på att marknadsföringen når både brett och rätt och att du når rätt målgrupp med ditt budskap. Med vår räckvidd och vår stora mix av marknadsföringskanaler kan vi garantera att du når potentiella biljettköpare. Tala om vilka du vill nå och vi utökar din målgrupp.
En kombination av räckvidd och smart mix
Vi arbetar med sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring för att ditt evenemang ska synas högst upp på Google på relevanta sökningar. Våra epostutskick når 1 miljon mottagare och skräddarsys med prediktiv intelligens efter varje unik mottagares preferenser så att rätt evenemang når rätt mottagare. Läs mer om Ticketmaster som partner i din marknadsföring samt om vår strategi och kanaler för att sälja dina biljetter via CRM.
Ticketmasters köfunktion – Smart Queue
Hög efterfrågan och högt tryck – som vi längtar!
Ticketmasters plattform hanterar en hög efterfrågan med många samtidiga köpare på ert evenemang vilket innebär att det endast är ett fåtal av alla evenenemang till försäljning där en kö krävs.
Men vid ett extra högt tryck skall besökarna vara trygga med att allt hanteras rättvist och att de får all den information de behöver. Vi aktiverar då köfunktionen och lanserar nu Smart Queue.
Med Smart Queue får jag som besökare:
- information om att en kö öppnas i samband med släppet…
- …och att en plats i kön tilldelas mig.
- När det börjar närma sig min tur får jag besked om att göra mig beredd…
- …och när tiden är inne får jag veta att det är min tur. Skulle jag vara iväg och hämta kaffe – ingen fara – min plats reserveras under 10 minuter.
Blir det fler besökare än förväntat har vi ett inbyggt skyddsnät som automatiskt aktiverar vår nya köfunktion så att du alltid kan känna dig trygg med just ditt biljettsläpp.
Digitala biljetter
Streckkoden för biljetten visas direkt i mobilen, inga pappersutskrifter behövs.
Biljettköparen går in på sitt Ticketmaster-konto via webbläsare eller appen, öppnar sin evenemangsbiljett och visar den själv för scanner eller av entrévärden.
Säker och snabb inpassering
- Informera era besökare inför evenemanget om vad som gäller när de kommer till er arena, rekommendationer under besöket samt efter evenemangets slut.
- Inför evenemanget kan ni enkelt ta ut rapporter där e-mail och telefonnummer finns tillgängligt för att t ex göra utskick med evenemangsinfo.
- Fundera på om ni kan och behöver öppna upp ytterligare entréer för att minska trängslen.
- Via funktionen ”kontinuerlig scanning” kan biljetterna scannas löpande utan att personal behöver göra något mellan respektive biljett.
- Scannern kan fästas på en tripod, men vi erbjuder även scannerstolpar för en stabil hantering i entrén.
Konsumentundersökning 2022
Tillsammans med branschorganisationen Svensk Live genomförde vi strax innan jul 2021 en stor konsumentundersökning med ca 39 000 respondenter.
Här är några av resultaten:
- – 24 % kommer spendera mer på liveevent 2022 – främst för att ta igen det de missat
- – 34% tror att biljettpriserna kommer öka
- – 46% kommer troligtvis senarelägga sina köp jämfört med före pandemin
- – 77% har redan biljetter till kommande evenemang
Kontakta oss för mer information
Senaste nyheter
Stor undersökning: Fansens framtidstro om livebranschen
De senaste två månaderna har vi fått svar från över 16 000 svenska biljettköpare om deras syn på hur de kommer att konsumera liveevenemang i framtiden. Det är tydligt att man saknar liveevenemang och glädjande att framtidstron överlag är positiv. 86% säger...
Drive-in-event runt om i världen
Evenemang med drive-in blir allt populärare, inte bara i Sverige utan runt om i världen. Med säkert avstånd mellan bilarna så blir det ett perfekt sätt att konsumera underhållning och sammtidigt följa de riktlinjer och rekommendationer som Folkhälsomyndigheten...
Livestream – skapa din egen digitala scen
Se vår sida som ger dig guider, scener och olika stödfunktioner för att komma igång med Livestream: https://business.ticketmaster.se/livestream/ Missa heller inte vårt webinar med VOYD - Video On Your Demand. Deras digitala scen tillsammans med Ticketmasters räckvidd...
Skansen Corona-anpassar årets midsommarfirande
Våren 2020 har varit dramatisk och omtumlande och många längtar efter traditioner och firande. Nuvarande restriktioner betyder dock att vi måste skapa nya sätt att fira. Det har en av våra kunder, Skansen, tagit fasta på och kommer därför att ha midsommaröppet, och...
Blackout Tuesday
Det som har utvecklats under den senaste veckan i USA är både obegripligt och hjärtskärande. Vi tror att vi alla måste göra vår del individuellt och kollektivt för att driva ansvar och förändring. Som en del i vårt löpande arbete för mångfald och inkludering kommer...
Global Goal: Unite for Our Future
Gå med i rörelsen och förändra världen Vi vill alla återvända till våra "normala" liv, gå på konserter, idrottsmatcher och annat med familj och vänner. Men det kommer inte hända förrän vi har alla viktiga verktyg för att bekämpa COVID-19. Idag tillkännagav Global...
Vi söker nya artister till vår Hemma hos-serie
Just nu söker vi artister som vill delta i vår Hemma hos-serie kostnadsfritt och för ett gott syfte. Intresserad? Maila [email protected] direkt eller läs mer nedan. Hemma hos… är en ny videoserie där tittaren får följa med olika artister på intima...
Webinar – 10 vanligaste misstagen inom digital marknadsföring
WGP välkomnar till webinar på fredag den 15 maj kl 14.00. Vi vill tipsa om vår samarbetspartner WGP och deras webinar nu på fredag kl 14.00. Webinar:Gör ni marknadsföringsaktiviteter, men vet inte vad de ger? Eller har du koll på resultaten, men vet inte hur ni ska...
Ticketmaster och WGP deltar i Youtube Works Award
Ticketmaster Sverige deltar tillsammans med Web Guide Partner (WGP) i tävlingen Youtube Works Award, en årlig tävling i samarbete med Sveriges Annonsörer och 100-Wattaren, som hyllar årets mest innovativa och effektiva annonskampanjer på Youtube. Ticketmasters bidrag...
Intervju: Hur du livestreamar på Facebook
Sam Fouladirad och Radio Ystadsgatan var först ut med att streama live på Ticketmasters digitala scen. Vi ringde upp Sam som gick igenom steg för steg hur man sätter upp en egen livestream via Facebook Live. Det är ju via Facebook man syns och hörs mest och samtidigt...
Kungsbacka Teater lanserar co-brandat presentkort
Idag välkomnar vi Kungsbacka Teater som lanserar sina nya co-brandade presentkort. Så här säger Deborah Haugaard på Kungsbacka Teater: "Detta är något som ligger helt i tiden! Att göra det lätt för våra kunder att ge bort en upplevelse utan att behöva gå hemifrån är...
Hemma hos artisterna med Ticketmaster
Följ med hem till artisterna i vår nya videoserie Hemma hos... I videoserien Hemma hos... får du följa med olika artister på intima rundvandringar i deras hem, där varje avsnitt filmas av artisten själv. Vi får en spännande inblick i artisternas liv samtidigt som de...