Den 27 mars 2020 slog glädjeorkestern Louisiana Avenue alla tiders publikrekord på Cirkus med sin show ”Man måste få lira”. Konserten framfördes utan publik på plats men 35 000 personer tog del av den minst sagt maxade upplevelsen via Facebook. Till evenemanget såldes stödbiljetter där 50% av biljettintäkterna gick till Musikernas riksförbund.

”Jag är inte den snubben som lägger mig platt och låter någon annat lösa situationen. Efter att ha legat i fosterställning ett par dagar så bestämde jag mig för att höra av mig till vänner i branschen.”

säger Pär Stenhammar, frontman och sångare i Louisiana Avenue.

”Ta dina lägst hängande frukter, prata med dem du känner om hur ni kan göra saker tillsammans. Nu måste vi hitta nya lösningar och nya modeller. Skapa en rörelse, vi måste göra grejer ihop!”

Med din erfarenhet, vad skulle du säga är fördelar och utmaningar med att livestreama ett evenemang?

”Dom uppenbara fördelarna är att du på ett väldigt snabbt och enkelt sätt kan nå ut till väldigt många. Man får ju inte plats med 35 000 personer på Cirkus men samtidigt kan man ju faktiskt nå så mycket folk via en sån här grej.

Men även om livestream har funnits länge så är det ett nytt koncept det här. Det är svårt att få folk att betala. Människor är inte vana vid att betala för en livestream på samma sätt som man betalar för en livekonsert.”

Så vad kan man göra åt det den utmaningen?

”Internet svämmar över nu med människor som sitter med sin dator och livestreamar så mitt absoluta tips och råd är att göra nånting som sticker ut och når ut i bruset.”

Felix Hessel, Performance Marketing Manager på Ticketmaster berättar om Ticketmasters upplevelse av den nya vågen av livestreamade event.

”Vi har verkligen sett kringeffekter av det med press som uppstår och att det får väldigt bra spridning digitalt, det är extremt mycket folk som tittar. Men för att få ekonomi i det så tror jag att det krävs att evenemanget behandlas som ett riktigt evenemang som man faktist vågar ta betalt för.”

Detta håller Pär Stenhammar med om.

”Min rekommendation är att ha en biljettstruktur som man enkelt kan hänvisa till att det här är du kan köpa biljetter och att man verkligen uppmanar till det. Till skillnad från frivilliga swish-alternativ som jag tror har en lägre konverteringsgrad så bör du ha en biljettlänk, med tydliga och enkla alternativ. Det tror jag bidrog otroligt mycket att vi kunde samla in dom pengarna som vi gjorde.” säger Pär angående evenemanget på Cirkus.

Vad har du för tips kring hur man kan komma igång med livestreaming:

  1. Bara gör det! Släng dig ut och lös skit längs vägen. Det är mitt okonventionella råd. Då får du saker att hända.
  2. Gör det enkelt, man kan hitta på roliga saker och koncept på ingenting. Skapa en miljö med det du har hemma. Nå ut och sticka ut tror jag är det viktiga.
  3. Försök sätta upp en seriös infrastruktur med biljetter och att ljud och bild håller kvalitet.

Se hela videointervjun med Pär Stenhammar här nedan inkl de initiativ Ticketmaster Sverige för för att hjälpa livescenen.

Relaterade länkar