Materialspecifikationer för annonsering och branding med Ticketmaster

På denna sida finner du materialspecifikationer kring de kampanjer du planerar göra i t ex nyhetsbrev, webbsajt, sociala medier m m. 

Annonsmaterial skickas till [email protected]

 

Artist- och evenemangssidor på ticketmaster.se

Samla ett eller flera evenemang för en artist, grupp, lag, föreställning, festival eller liknande. Se till att dina evenemang är kopplade till en artistsida och att den innehåller relevant text samt bildmaterial. Detta är viktigt för att kunna garantera att ditt/dina evenemang syns i vår marknadsföring, t ex:

  • automatiska email-utskick
  • sökningar på ticketmaster.se
  • synlighet i vårt veckonyhetsbrev
  • SEO på Google
  • synlighet på Spotify
  • …och mycket mer!
Materialspecifikation Artistsida
  1. Kontrollera att ditt evenemang är kopplad till en artistsida och att artistsidan har en bild (se format på materialpunkt 1 nedan). Läs mer om artistsidan och varför den är så viktig här >>
  2. Är du nöjd med att använda samma bild för artist och evenemang så behöver du inte skicka in fler format. Annars se materialpunkt 2 nedan.
  3. Se till att dina texter beskriver evenemanget på evenemangssidan (läs mer här >>) och artisten på artistsidan.
Material Bildformat Filtyp Max storlek
1. Bild (t ex artist, festivallogo m m) 2426x1365px* jpg/png 2mb
2. Eventuell alternativ bild till evenemangssidan i samma bildformat som ovan.
3. Texter för evenemangsinfo & artistsida Txt

* Notera att bilden kommer beskäras för att passa i flera kanaler och med olika format. Se till att det allra viktigaste syns inom den blå ramen (4:3) i nedan exempelbild. Förutom artistsida och evenemangssidor så plockas bilden även upp av t ex våra Affiliate-partners.

Allmänt bildråd: Undvik texter, datum eller webbadress i dina bilder. Använd istället evenemangsinformation och artistsidans info för beskrivande texter.

För materialleverans och ytterligare frågor:

  • Material (bild och text) och ytterligare frågor skickas till: [email protected]
  • Observera att dessa ytor kostar ingenting extra.

 

Bannerannonsering på ticketmaster.se

Vår sajt är en av Sveriges största med över 1 miljon unika besökare varje månad. Marknadsför ditt event med våra prominenta annonstytor på förstasidan. Potentiella biljettköpare hittar ditt event enklare. Annonserna har god synlighet oavsett om man besöker ticketmaster.se via dator, tablet eller mobil.

Materialspecifikation Ticketmaster.se startsida

 

Annons/placering Bildformat Filtyp Max storlek Texter (max tecken inkl mellanslag)
1. Huvudpromo: Högst upp på förstasidan. 5 st annonsytor roterar under bokad period. 1440x450px
720x405px
368x207px
jpg 200kb Rubrik: 35 tecken
Brödtext: 250 tecken
2. Populära evenemang: 5 annonsytor placerade strax under huvudpromos. 720x405px
368x207px
jpg 200kb Rubrik: 35 tecken
3. Upptäck: 6 annonser, placering 1-6.  720x405px
368x207px
jpg 200kb Rubrik: 35 tecken
Brödtext: 220 tecken ink blanksteg

TIPS!

  1. Se till att bilderna inte väger för mycket (max 200kb)
  2. Undvik längre texter, datum eller webbadresser i bilderna.
  3. Ta gärna med logotyp och/eller eventets namn men var försiktig, det får inte bli för plottrigt. 
  4. För Huvudpromo, se till att text och/eller logo placeras längst upp eller till höger i bilden för bäst synlighet. Annars riskerar det att döljas av köpknapp eller informationstexten.
  5. Titta på ticketmaster.se för exempel på annonser och dess placeringar.

Materialleverans & priser

  • Material skickas senast 3 arbetsdagar innan avtalat annonseringsdatum till: [email protected]
  • OBS! Se till att bildernas filnamn inte innehåller mellanslag eller å, ä och ö.
  • Ansvaret för det juridiska innehållet ligger hos leverantören av materialet. Arrangören är ansvarig för att materialet är uppdateratt och korrekt.
  • Observera att våra annonsytor på ticketmaster.se säljs på veckobasis
  • För prisuppgifter och annonsbokning, kontakta [email protected]

Ticketmasters nyhetsbrev

Vårt nyhetsbrev går ut varje vecka till ca 1 miljon prenumeranter. Med en annons kan du nå direkt ut till inkorgen hos hela vår email-databas. 

Materialspecifikation Nyhetsbrev

 

Annons/placering Bildformat Filtyp Max storlek Texter (max tecken inkl mellanslag)
1. Hero: Högst upp i nyhetsbrevet finns 2 st s k Hero-ytor med bild och text. 600x300px
alt 600×280
jpg 200kb Rubrik: 35 tecken
Brödtext: 250 tecken
2. Ticketmaster rekommenderar: Lite längre ned i mejlet har vi 4-6 st ytor med bild och rubrik. 305x225px jpg 200kb Rubrik: 35 tecken

TIPS!

  1. Se till att bilderna inte väger för mycket (max 200kb)
  2. Undvik längre texter, datum eller webbadresser i bilderna.

Materialleverans & priser

  • Material skickas senast 3 arbetsdagar innan avtalat annonseringsdatum till: [email protected]
  • Ansvaret för det juridiska innehållet ligger hos leverantören av materialet. Arrangören är ansvarig för att materialet är uppdateratt och korrekt.
  • För exempel på tidigare email med annonser & annonsytor kontakta: [email protected]
  • För prisuppgifter och annonsbokning, kontakta [email protected]

Eget nyhetsbrev

Med 1 miljon email-kontakter i vår databas så finns det alla möjligheter att göra bra segmenterade kampanjer. Vår stora räckvidd gör att vi har mycket data på potentiella biljettköpare – såsom tidigare evenemangsbesök, klick på vår webbplats och i nyhetsbrev, geografiskt läge, köphistorik med mera. All denna data använder vi för att rikta marknadsföringen av ditt event till rätt potentiella biljettköpare.

Materialspecifikation Eget nyhetsbrev

 

Material Format Filtyp Max storlek
1. Toppbild (se exempel på bild nedan) 600x300px jpg 200kb
2. Text inkl rubrik Obegränsat
3. Ämnesrad Kort och säljig
4. URL – Webbadress

TIPS!

  1. Låt bilden vara ren från text med tanke på att ni kan använda rubrik och brödtext för att sälja in evenemanget
  2. Även om ni har obegränsat med plats för text så rekommenderar vi att hålla det så kort som möjligt för att inte tappa mottagarens intresse.
  3. Använd en tydlig Call-To-Action (CTA).
  4. Glöm inte bort att skriva en ämnesrad, det är det första mottagaren ser i sin inkorg så den är viktig.

Bildformat:

Materialleverans & priser

  • Material skickas senast 3 arbetsdagar innan avtalat annonseringsdatum till: [email protected]
  • Glöm inte bort att ge oss en URL till den artist-/arena-/eventsida du vill driva trafiken till.
  • Ansvaret för det juridiska innehållet ligger hos leverantören av materialet. Arrangören är ansvarig för att materialet är uppdateratt och korrekt.
  • För exempel på tidigare email med annonser & annonsytor kontakta: [email protected]
  • För prisuppgifter och annonsbokning, kontakta [email protected]

Fan Network / Instagram & Facebook / Displayannonsering

Riktad digital annonsering på Facebook & Instagram med branschens vassaste kunddata i ryggen. Fan Network är det enda verktyg du behöver för att marknadsföra ditt evenemang på Facebook och Instagram för maximal biljettförsäljning. Relevanta målgrupper skapas baserat på intresse, livsstil, geografi, tidigare surf- och köpdata på ticketmaster.se eller genom att identifiera fans som köpt eller besökt liknande artister och evenemang. Kampanjer optimeras löpande för en bättre ROI. Kombineras med fördel med displayannonsering.

Läs mer om annonsering på Facebook & Instagram med Fan Network här >>

Materialspecifikationer Fan Network / Displayannonsering

 

Kanal Bildformat Filtyp Max storlek Längd
Facebook/instagram (bild) 1200×628 1080×1080 1080×1350 jpg, png 30mb
Facebook/instagram (video) 1200×628 1080×1080 1080×1350 mp4, mov, gif  4gb Max 3 min
(max 60 sek för instagram)
Instagram/Facebook händelser (bild) 1080×1920 (9:16) jpg, png 30mb
Instagram/Facebook händelser (video) 1080×1920 (9:16) mp4, mov, gif 250mb Max 15 sek/video

 

Displayannonsering
(kombineras med Fan Network)
Bildformat Filtyp Max storlek
Bilder/banners
obligatoriska format
300×250, 300×600, 160×600, 728×90, 320×50, 980×120 & 930×180 jpg, png, gif 10mb
Bilder/banners
valfria format
300×50, 120×600, 468×60, 600×350, 320×250, 336×280, 600×300 & 350×50 jpg, png, gif 10mb
Obs! Animerat material kräver en statisk jpg eller png som backup.

TIPS!

Vi rekommenderar att du skickar in 2-3 varianter på bild och video för att möjliggöra A/B-test och optimering av dina annonser.

Exempel på facebookannons: 

Primär text: 125 tecken
Rubrik: 40 tecken
Beskrivning: 25 tecken
CTA: Läs mer/ Boka nu/ Se mer

    Materialleverans & priser

    • Material skickas senast 3 arbetsdagar innan avtalat annonseringsdatum till: [email protected]
    • Ansvaret för det juridiska innehållet ligger hos leverantören av materialet. Arrangören är ansvarig för att materialet är uppdateratt och korrekt.
    • För prisuppgifter och annonsbokning, kontakta [email protected]

    PPC – köpt sök på Google

    Köpt sök är en stor och viktig del av vår marknadsföringsstrategi och som kund till Ticketmaster blir du automatiskt en del av våra kampanjer på Google. Ditt event läggs automatiskt in i våra kampanjer när det är till försäljning på ticketmaster.se. Men du kan även välja att dedikera en utökad budget för ökad synlighet.

    Läs mer om köpt sök med Ticketmaster här >>

    Materialspecifikation Google Ads

     

    Texter, sökord och budget tas fram tillsammans med Ticketmasters marknadsavdelning. Kontakta marknadsavdelningen här.

    Annonsering på Youtube

    Öka medvetenheten hos rätt publik genom video-annonser på YouTube. Bygg målgrupper baserat på användares tittarvanor och annonsera i rätt sammanhang med rätt timing. Du betalar endast när någon ser hela din annons eller klickar sig vidare till din artistsida på ticketmaster.se. YouTube ökar medvetenheten hos din kärnpublik och hjälper dig hitta nya fans – ett perfekt komplement till mer konverteringsfokuserade kanaler!

    Materialspecifikation Youtube

     

    Vi rekommenderar YouTubes ”TrueView InStream” och 29 sek videomaterial. Minium budget/ad spend: 5 000 kr.

    Kontakta Tickmasters marknadsavdelningen för mer information här.

    True Native

    Annonsera digitalt i Sveriges största tidningar och magasin med sponsrade artiklar. Genom True Native-annonsering kan du på ett engagerande sätt informera och inspirera din publik genom redaktionellt innehåll i form av artiklar (märkta med ”annons”) på över 150 siter i Sverige. Du riktar effektivt dina annonser till rätt målgrupp, baserat på bl a geografi, demografi, tidpunkt och retargeting.

    Materialspecifikation - True Native

     

    Tillsammans med Ticketmaster tar du fram en artikel-text + 2-3 ”native”-puffar (teasers som driver trafik till artikeln). Minimum budget/ad spend: 10 000 kr.

    Kontakta Ticketmasters marknadsavdelningen för mer information här.

    Har du frågor king marknadsföring?