Oavsett om du är ny kund hos oss eller varit med en tid kan det vara bra med en liten påminnelse om vad du behöver göra för att säkerställa att dina event kommer med i vår automatiserade marknadsföring och syns på så många relevanta platser som möjligt.
För vi har ju samma mål – att sälja den sista biljetten! Här är 3 grundstenar du som arrangör och kund hos oss behöver tänka på, läs mer om varje steg nedan!
- Koppla alltid dina event till en artistsida. Be vår support om hjälp om ingen relevant sida finns.
- Bild – så att ditt event syns på så många platser som möjligt
- Text – för att underlätta för sökmotorerna att veta var de ska skicka trafiken.
1. Artistsida, artistsida, artistsida!
Artistsidan kallar vi samlingssidan där vi samlar alla event för en artist. T ex alla föreställningar av en teateruppsättning, alla datum för en standuppklubb eller alla spelningar för en artist. Artistsidan ger dig ETT och samma ställe att länka till – så biljettköparen lätt kan hitta det som passar bäst. Om du inte har en artistsida ligger alla enskilda event upplagda på ticketmaster.se och du behöver länka till respektive event var för sig – onödigt krångligt.
Dessutom missar du väldigt mycket synlighet. Artistsidan är nämligen navet i all vår automatiserade marknadsföring – som baseras på tidigare köp och surfbeteenden hos din publik. Det kan handla om mailutskick, annonsering på META och Google, att synas hos våra partners som t ex Spotify och Snapchat, ett hundratal affiliates och en rad andra digitala plattformar. Inget du vill missa eller hur?
En artistsida hjälper vår support dig att skapa. Sedan kan du som är självservicekund enkelt koppla dina evenemang till artistsidan.
Du som vill fördjupa dig ännu mer i artistsidans funktion läser mer här.
2. En stor, bra bild. Och några mindre.
Dina event syns på många olika digitala platser. T ex i nyhetsbrev, på vår startsida, hos våra affiliates och i sociala medier. Det ställer lite krav på det grafiska materialet vi får från dig. Om du har grafiskt material med text och loggor på – skicka oss gärna en variant utan också! Då bilden kommer beskäras beroende på var den visas är det bäst om vi har flera varianter.
Här är en materialspecifikation på vad vi behöver. Om du ska ha en ’Artistsida +’ behövs det lite extra material, den materialspecen hittar du här.
3. En text om ditt evenemang eller din artist.
En bra beskrivande (helst tidlös) text ökar SEO-kraften och underlättar för Google och andra sökmotorer att leda biljettköparna rätt när de söker efter ditt evenemang. Vi rekommenderar ca 300 tecken.
Sådär, du är klar och redo – nu har du givit ditt eller dina evenemang bästa möjliga förutsättningar för att synas både brett och rätt!
Frågor om ovanstående? Hör av dig till din kundansvarig, supporten eller vår marknadsavdelning!