Artistsidan är till för att du ska kunna samla ett eller flera evenemang med en och samma artist/grupp/lag. Artistsidan & dess innehåll ger dig extra möjligheter att utnyttja Ticketmasters data och räckvidd för att sälja fler biljetter.
Steg-för-steg, innehåll på artistsidan
- Koppla alltid dina evenemang till en artistsida! Osäker på hur – kontakta supporten.
- Se till att artistsidan är kopplad till rätt kategori och genre på Ticketmaster.se (fråga supporten om du är osäker)
- Se till att det finns en bild. Materialspecifikation finns här. Utan bild på artistsidan blockeras många av våra automatiska marknadsföringsinsatser.
- Skriv om artisten, inte om arenan eller evenemanget (läs mer om evenemangssidan här). Exempel på artistsidetext, se längre ner
- Inkludera gärna länkar till externa källor, såsom t ex hemsidor, Spotify, Youtube m m
8 anledningar till att du ska knyta eventen till en artistsida
1. En samlad länk istället för flera olika
Artistsidan är en bra samlingssida för flera evenemangsdatum så att biljettköparna lätt kan hitta ett datum och/eller plats som passar dem. Sidan ger också en möjlighet att berätta mer om artisten som inte finns plats för i evenemangstexten. T ex diskografi, bandmedlemmar, historia eller anekdoter.
2. Ökad spridning på Ticketmaster.se
Du kan använda dig av hur många “sekundära” artistsidor på ticketmaster.se du vill för att utnyttja det vanliga faktum att ett evenemang innehåller flera artister. T ex “supporting acts/förband” till en huvudakt eller när flera artister spelar på en och samma festival.
3. Förbättrat sök på Ticketmaster.se
Se gärna till att göra ditt evenemang synligt innan biljetterna släppts. Sökfunktionen premierar kommande biljettsläpp vilket ger extra synlighet dagarna innan biljettsläppet. Sökfunktionen prioriterar alltid artist- före evenemangsidor och den gör både primära och sekundära artistsidor sökbara.
4. Synas i Automatiserad marknadsföring
Varje vecka skickar vi på Ticketmaster miljontals email till potentiella biljettköpare där vi marknadsför dina evenemang med hjälp av insikter och data vi samlar in från våra konsumenter. Varje mottagare får därför unikt innehåll baserat på surf- och sökbeteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc.
Varje dag skickas det dessutom kommunikation till biljettköpare samt potentiella biljettköpare via automatiserad kommunikation. Det kan t ex vara ett ”Performer Alert email” som skickas innan ett biljettsläpp, ”Last Call email” som skickas några veckor innan evenemanget går av stapeln, eller ”Re-engage email” som går ut till biljettköpare som vi inte hört av på ett tag.
5. Förbättrad SEO – sökmotoroptimering
Search Engine Optimisation (SEO) betyder kortfattat att vi optimerar Ticketmaster.se så att Google ska gilla våra sidor och att de kommer högt upp i sökresultaten. God sökmotoroptimering leder även till att hindra andrahandsaktörer att stjäla trafik från dig och oss (den officiella biljettleverantören).
Genom att hålla evenemang synliga på ticketmaster.se innan biljettsläppet gör vi artist- och eventsidor redo för god sökmotoroptimering och den söktrafik som det medför när biljetterna väl är släppta. OBS! Det är inte ovanligt att andrahandsmarknaden annonserar via Google att de har biljetter trots att inga officiella biljetter ännu släppts till försäljning. Detta gör det ännu viktigare att vi också finns där och synliggör var de officiella och ”riktiga” biljetterna finns.
6. SEM/PPC – synlighet i Google-annonser
Köpt sök är en stor och viktig del av vår marknadsföringsstrategi och som kund till Ticketmaster blir du automatiskt en del av våra kampanjer på Google. Dina artist- och eventsidor läggs automatiskt in i våra kampanjer när det är till försäljning på ticketmaster.se. Och det ligger kvar där fram till att biljetterna antingen är slutsålda eller att evenemanget genomförts. Läs mer om Google Ads här.
7. Sök och spridning i Ticketmasters app
I Ticketmasters app kan konsumenten specificera vilken typ av evenemang hen vill få synligt för sig. Både primära och sekundära artistsidor är sökbara i Ticketmasters app.
8. Synlighet på Spotify, hos samarbetspartners och +90 affiliates
Tack vare Ticketmasters partnerskap med Spotify, TikTok och Snap så hamnar evenemang på Ticketmaster.se automatiskt på t ex Spotifys artistsidor och på TikTok kan artister enkelt länka vidare till biljettköp hos oss. På Snap finns dina event med på Snap-mapen.