Är det rockfanatiker, techno-fantaster eller kanske popälskare som är villiga att betala mest för en konsertupplevelse? Faktum är att det kan vara alla tre, så länge de är födda mellan 1995 och 2012, också känt som Generation Z.

Ticketmaster publikundersökning

Varje år utför vi en publikundersökning för att förstå fansen och hur marknaden rör sig. En av många mätpunkter i undersökningen är hur stark köpkraften är i de olika åldersgrupperna, och resultaten från årets undersökning bekräftar en trend som vi sett i några år nu. De unga målgrupperna visar en starkare köpkraft än något annat åldersspann. Av alla målgrupper är Gen Z där priset har minst betydelse, samt att de även är villiga att betala mer för en konsert!

Vår snabbast växande kanal

Mediemyndighetens undersökningar påvisar att den målgruppen primärt befinner sig på Snapchat, Tiktok och Instagram och att majoriteten av användarna även använder dessa plattformar för att söka online. Detta bekräftas delvis av hur dessa kanaler presterar för oss och vad biljettköparna själva uppger.

Hur marknadsför du mot Gen Z?

Våra sociala kanaler har en total följarskara på över 160 000, en guldgruva för dig som vill nå ut till riktiga live-fans. Med exempelvis Spark ads på TikTok eller organiska inlägg under vårt varumärke kan du nå ut till Gen Z och många fler. Vill du ha mer information om hur vi kan hjälpa er nå era marknadsföringsmål, tveka inte att kontakta oss!

Källor: https://mediemyndigheten.se/globalassets/rapporter-och-analyser/ungar-och-medier/ungar-och-medier-2023_sammanfattning.pdf

Ticketmaster publikundersökning, kontaka oss för tillgång.

Kontakta oss
Andy White, Freelance WordPress Developer London