”Don’t make ads, make TikToks”

Det går enbart att producera rörligt innehåll på TikTok, och det annonsmaterial som fungerar bäst är TikTok native, dvs det ska kännas som en TikTok-video och inte en professionellt filmad reklamvideo. TikTok-native-videor är ofta filmade i en mer avslappnad och informell stil, vilket hjälper till att skapa en mer personlig koppling med publiken.
TikTok-annonser som har samma stil och ton som det innehåll användarna skapar tilltalar dem mer. 

Live 💜 TikTok

Live-evenemang är en stor nisch på TikTok vilket skapar bra förutsättningar för dig som kund att lyckas nå ut till användarna. TikTok-användare lägger upp videos från en mängd olika live-evenemang och 64 % av användarna upptäcker nytt innehåll relaterat till event via plattformen. Enligt TikTok är även engagemanget för live-evenemang något högre än andra underhållningskategorier på kanalen.

Att synas på TikTok är därav en bra strategi för att nå ut till dessa unga fans. Det är framförallt information kring biljettsläpp, videoklipp från biljettköer och konserter/festivaler, mer personliga klipp med artisten, samt backstage-material som vi har märkt går bra och genererar mycket engagemang.


Olika typer av innehåll på TikTok

Vi kan hjälpa dig att skapa både organiskt innehåll (dvs icke betalda annonser)  och så kallade Spark Ads.
I en Spark Ad ”boostar” man kort och gott inlägget och betalar för att synas på startsidan; ”för-dig-sidan”. Vi kan även skapa ”In feed ads” på TikTok där videomaterialet laddas upp via TikToks annonsplattform.

Exempel på organiskt inlägg & Spark Ads

Påsktävling – Spark Ads

Under påsken gjorde vi en Påsktävling på TikTok som vi även lade en spending på 250 €. Videon fick 250+ k visningar varav 237 106 var paid views, 282 paid likes, 99 paid comments och 761 paid profile visits. Vi fick även 684 nya följare från detta inlägg.

Coldplay – extrabiljetter

Videon fick 152,5 k visningar, 8613 gillamarkeringar, 229 kommentarer och 609 favoritmarkeringar – allt detta helt organiskt utan att boosta det med hjälp av Spark Ads.

Andy White, Freelance WordPress Developer London