FAQ – vanliga frågor & svar
Biljetter
Hur sätter jag upp min biljettförsäljning online?
Fungerar ert biljettsystem för evenemang med numrerade och onumrerade platser?
Kan jag sälja paket med biljetter eller säsongsbiljetter i ert biljettsystem?
Kan jag spärra vissa platser eller sektioner från biljettköp för exempelvis VIP-kunder eller för kunder som kräver handikappanpassning?
Vad erbjuder ni för tjänster kring tillgänglighet och funktionshindrade
Hur prissätter jag mina evenemangsbiljetter?
Kan jag ändra biljettpriserna över tid?
Kan jag ha olika biljettpriser med rabatter för studenter, pensionärer och liknande?
Vilka betalsätt kan jag välja när jag säljer biljetter?
Kan jag göra egen design på mina biljetter?
Vad är en Collector Ticket?
Hur skapar jag en länk till mina biljetter?
Kan jag skanna biljetter själv på själva evenemanget?
Våra biljettplattformar har en app för biljettskanning som du kan ladda ner, eller så kan du integrera med andra streckkodsläsare.
Kan jag bygga min egen biljettbutik?
Jag vill diskutera biljettstrategi för mitt evenemang, vem kan jag prata med?
Hur informerar jag mina biljettköpare inför evenemanget?
Hur säkerställer jag en säker inpassering på evenemanget?
Marknadsföring
Vilken rapportering får jag som kund?
Hur kan Ticketmaster hjälpa mig att nå min publik?
Ticketmaster har en omfattande databas med kunders surf- och köphistorik, som vi använder för att skapa skräddarsydda målgrupper efter dina behov.
Du kan du välja att kommunicera till en bred publik för att skapa medvetenhet och hitta nya biljettköpare, och/eller rikta in dig på en målgrupp som du redan vet är intresserad av ditt evenemang för att maximera din försäljning.
Vi har ett stort urval av verktyg som hjälper dig att nå ut till din publik vid rätt tillfälle och på rätt plats. Vi erbjuder även verktyg för att registrera potentiella biljettköpare i förväg, som hjälper dig att bygga publik innan ditt evenemang läggs ut till försäljning.
Läs mer om Ticketmaster som partner i din marknadsföring här.
Kan jag skicka marknadsföring till mina kunder via email?
I samband med samtliga biljettköp på ticketmaster.se samlar Ticketmaster in samtycke till marknadsföring från dig som arrangör. Du äger denna kunddata tillsammans med Ticketmaster, och kan skicka marknadsföring via email från Ticketmaster eller på egen hand.
Erbjuder ni några analysverktyg för marknadsföring?
Du har alltid tillgång till analys och rapportering genom flera användarvänliga verktyg, och kan lägga till pixlar till ditt evenemang på Ticketmaster, för att mäta och optimera eventuella egna kampanjer.
Vi drar nytta av vår data på bl a tidigare köpare, besök till ticketmaster.se, geografi och ålder, liknande evenemang etc, för att hjälpa dig nå ut till din publik och maximera din försäljning på Ticketmaster.
Hur säljer jag biljetter till evenemang på Facebook?
När du säljer biljetter på Ticketmaster.se så hjälper vårt partnerskap med META och Facebook dig att maximera synligheten av ditt Facebook-event och attrahera fler biljettköpare.
Hör av dig till oss så berättar vi hur det funkar.
Hur kan jag maximera synligheten för mitt evenemang?
Ticketmaster har ett stort antal verktyg för marknadsföring, som hjälper dig att nå din publik och maximera din försäljning. Klicka här för att läsa mer eller kontakta oss så hjälper vi dig.
Var hittar jag Ticketmasters logo och information om varumärke, färger m m?
Vill du använda vårt varumärke i dina kanaler, kontakta vår marknadsavdelning så får du hjälp.
Har Ticketmaster samarbeten med andra för att nå ut med marknadsföring?
Hur påverkar Apples senaste uppdatering av iOS 14 min marknadsföring?
Uppdateringen av iOS 14, operativsystemet för iPhones, innebär att alla iOS 14-användare kommer att behöva aktivt välja om deras aktivitet i appar på iPhone ska kunna spåras eller inte.
Om en användare väljer att inte bli spårad får data som t ex klick och köp inte samlas in och användas i rapportering-, mätning- eller marknadsföringssyfte på samma sätt som innan uppdateringen.
Specifikt påverkas kampanjer på Facebook. Som följd av nya iOS 14 har Facebook introducerat ett eget ramverk – ”Aggregated Event Measurment (AEM)” – som medför förändringar för alla Facebook-annonsörer och påverkar uppsättning av kampanjer, segmentering, mätning och rapportering av kampanjer.
Läs mer om hur uppdateringen av iOS 14 påverkar din marknadsföring i vår FAQ om iOS 14 eller vår sammanfattande artikel om iOS 14.
Jag vill veta mer om hur jag kan marknadsföra mitt evenemang, vem ska jag kontakta?
Vi pratar gärna om vilken marknadsföring som kan fungera för ditt evenemang. Kontakta oss via detta kontaktformulär eller läs mer om Ticketmasters marknadsföring här.
Data, personuppgifter & GDPR
Hur har Ticketmaster förberett sig för GDPR?
Så här förbereder vi oss själva och våra kunder för att möta kraven i GDPR:
Vi har formulerat en ny personuppgiftspolicy som tydligare förklarar hur vi bearbetar data:
Vi uppfyller de nya kraven när vi på kunders uppdrag inhämtar konsumenters samtycke till marknadsföring. Vi ser även att se till att kundernas namn nämns vid godkännandet av samtycket.
De produkter vi utvecklar garanterar att konsumentens/individens rättigheter tillmötesgås; t ex tillgång, radering och begränsning av data samt rätten att säga nej till profilering.
Vi uppdaterar dataskyddsklausulen i våra kundavtal. Om kunden använder någon av våra produkter där vi fungerar som uppgiftsbehandlare kommer klausulen att innehålla de nödvändiga GDPR-formuleringarna.
Vi utvärderar ständigt våra säkerhetsrutiner så att alla uppgifter behandlas på säkrast möjliga sätt. Som ett led i förberedelserna för GDPR har vi gjort en omfattande analys av säkerhetsrutinerna i de system vi använder för att lagra kunduppgifter.
Vilka personuppgifter sparar och behandlar Ticketmaster om konsumenter?
I enlighet med dataskyddsförordningen så behandlar vi data som personlig data så fort en upplysning avser en identifierad eller identifierbar fysisk person. T ex namn, adress, telefonnr, epost, betal- och faktureringsinformation men även information såsom IP-nummer, cookies m m. Mer i detalj går att läsa i vår personuppgiftspolicy.
Hur länge sparar Ticketmaster persondata?
GDPR tidsbestämmer inte exakt hur lång tid persondata får sparas. Precis som innan GDPR så bör data inte sparas längre tid än vad som kan betecknas som ”nödvändigt med hänsyn till ändamålet med behandlingen”.
Vem ansvarar för att mina biljettköpares persondata förvaras och hanteras på rätt sätt?
Om data extraheras från Ticketmasters system är det kundens ansvar att data förvaras, hanteras och används på rätt sätt, inklusive rätten till tillgång, radering och begränsning av den samma.
Kan Ticketmaster ge bort min data till någon annan?
Är det Ticketmaster som äger all data till mina biljettköpare?
Ticketmaster och du som kund samäger data om den är insamlad i någon av Ticketmasters kanaler, t ex Ticketmaster.se, eller Ticketmasters Support. I de fall du själv samlat in persondata i Ticketmasters system så fungerar Ticketmaster som en databehandlare och inte en ägare av datan.
Får jag behålla min kunddata?
Du kan spara all kunddata för dina evenemang. Kom bara ihåg att om du vill skicka marknadsföring till dina kunder så måste de ha gett er sitt samtycke till marknadsföring.