FAQ – vanliga frågor & svar 

Biljetter

Hur sätter jag upp min biljettförsäljning online?

Oavsett om du har har ett enkelt onumrerat evenemang eller behöver ett mer avancerat evenemangsupplägg så har vi en lösning för dig. Ta kontakt med oss via vårt onlineformulär så hör vi av oss till dig direkt.

Fungerar ert biljettsystem för evenemang med numrerade och onumrerade platser?

Ja, biljettsystemet stödjer evenemang med både numrerade och onumrerade platser. Du kan även kombinera båda typerna i samma evenemang.

Kan jag sälja paket med biljetter eller säsongsbiljetter i ert biljettsystem?

Ja, inga problem alls. Vårt biljettsystem har moduler som kan hantera både paketpriser, abonnemangs- och säsongsbiljetter.

Kan jag spärra vissa platser eller sektioner från biljettköp för exempelvis VIP-kunder eller för kunder som kräver handikappanpassning?

Ja, specifika priser, tillgängligheter, rabatter och liknande går att ställa in på detaljerad nivå, ända ner på enskild stol/plats.

Vad erbjuder ni för tjänster kring tillgänglighet och funktionshindrade

Vi vill att alla ska kunna njuta av våra evenemang oavsett funktionsnedsättning. Därför erbjuder vi biljettköparna en specifik tillgänglighetslinje på telefon 0776-707 777 både för bokning och support.

Hur prissätter jag mina evenemangsbiljetter?

Du väljer såklart själv hur du prissätter dina biljetter men med vår långa erfarenhet har vi kunskap, verktyg och rapporter som kan hjälpa dig på traven. Kontakta oss via vårt onlineformulär så hjälper vi dig.

Kan jag ändra biljettpriserna över tid?

Ja, systemet erbjuder dynamisk prissättning där du till och med kan automatisera ändrade priser efter specifika datum eller tidsintervaller.

Kan jag ha olika biljettpriser med rabatter för studenter, pensionärer och liknande?

Ja, du kan ange särskilda rabatter och priser för olika kundgrupper såsom ungdomar, pensionärer och studenter. Du kan även ha speciell prissättning med lösenord/kampanjkoder.

Vilka betalsätt kan jag välja när jag säljer biljetter?

Du väljer själv hur många alternativ du vill ge biljettköparen men de alternativ vi har att välja mellan är följande: Kortbetalning (VISA, Mastercard & American Express), Swish, Klarna, PayPal, Apple Pay samt Ticketmasters Presentkort.

Kan jag göra egen design på mina biljetter?

Med Ticketmaster kan du sälja presentkort med ert eget varumärke online eller i egen kassa. Med olika lösningar för brandade souvenirbiljetter kan du ge dina fans något att minnas långt efter att evenemanget varit.

Vad är en Collector Ticket?

Collector Ticket är en anpassad biljett som är lika stor som ett kreditkort, biljetten är unik till evenemanget du ska gå på. Varje Collector Ticket kommer med ett gratis nyckelband som gör det enklare för dig genom att hänga biljetten runt halsen.

Läs mer om Collector Ticket här.

Hur skapar jag en länk till mina biljetter?

Ditt evenemang har alltid en en evenemangssida med unik URL (webbadress) som du kan använda för att länka till från dina egna kanaler.

Kan jag skanna biljetter själv på själva evenemanget?

Våra biljettplattformar har en app för biljettskanning som du kan ladda ner, eller så kan du integrera med andra streckkodsläsare.

Kan jag bygga min egen biljettbutik?

Du kan skapa din egen biljettshop med några få klick och få den att se ut som du vill. Branda Ticketmasters köpflöde med dina färger och lägg till vår shopping widget för att behålla konsumenten på din sida. Eller gå ännu längre och integrera med vårt API för fullständig kontroll.

Jag vill diskutera biljettstrategi för mitt evenemang, vem kan jag prata med?

Vårt team diskuterar gärna vad som kan fungera för ditt evenemang. Kontakta oss med hjälp av vårt onlineformulär.

Hur informerar jag mina biljettköpare inför evenemanget?

Att ge biljettköparen information om vad som gäller på ert evenemang är A & O för ett säkert köp. Vi tillhandhåller många ytor både i samband vid biljettförsäljningen samt innan evenemanget.

Läs mer på vår sida ”Tillbaka till live”.

Hur säkerställer jag en säker inpassering på evenemanget?

Informera era besökare inför evenemanget om vad som gäller när de kommer till er. Vid själva inpasseringen tillhandahåller vi olika lösningar på beroende på hur ”kontaktfri” du vill att er scanning ska vara.

Läs mer om säker inpassering här.

Marknadsföring

Vilken rapportering får jag som kund?

Du har tillgång till detaljerad rapportering om din försäljning, trafik, geografi och ålder på köpare och mycket mer. Kontakta oss gärna så berättar vi mer.

Hur kan Ticketmaster hjälpa mig att nå min publik?

Ticketmaster har en omfattande databas med kunders surf- och köphistorik, som vi använder för att skapa skräddarsydda målgrupper efter dina behov.

Du kan du välja att kommunicera till en bred publik för att skapa medvetenhet och hitta nya biljettköpare, och/eller rikta in dig på en målgrupp som du redan vet är intresserad av ditt evenemang för att maximera din försäljning.

Vi har ett stort urval av verktyg som hjälper dig att nå ut till din publik vid rätt tillfälle och på rätt plats. Vi erbjuder även verktyg för att registrera potentiella biljettköpare i förväg, som hjälper dig att bygga publik innan ditt evenemang läggs ut till försäljning.

Läs mer om Ticketmaster som partner i din marknadsföring här.

Kan jag skicka marknadsföring till mina kunder via email?

Så länge du har samtycke från dina biljettköpare så kan du skicka dom marknadsföring via email.

I samband med samtliga biljettköp på ticketmaster.se samlar Ticketmaster in samtycke till marknadsföring från dig som arrangör. Du äger denna kunddata tillsammans med Ticketmaster, och kan skicka marknadsföring via email från Ticketmaster eller på egen hand.

Erbjuder ni några analysverktyg för marknadsföring?

Du har alltid tillgång till analys och rapportering genom flera användarvänliga verktyg, och kan lägga till pixlar till ditt evenemang på Ticketmaster, för att mäta och optimera eventuella egna kampanjer.

Vi drar nytta av vår data på bl a tidigare köpare, besök till ticketmaster.se, geografi och ålder, liknande evenemang etc, för att hjälpa dig nå ut till din publik och maximera din försäljning på Ticketmaster.

Hur säljer jag biljetter till evenemang på Facebook?

När du säljer biljetter på Ticketmaster.se så hjälper vårt partnerskap med META och Facebook dig att maximera synligheten av ditt Facebook-event och attrahera fler biljettköpare.

Hör av dig till oss så berättar vi hur det funkar.

Hur kan jag maximera synligheten för mitt evenemang?

Ticketmaster har ett stort antal verktyg för marknadsföring, som hjälper dig att nå din publik och maximera din försäljning. Klicka här för att läsa mer eller kontakta oss så hjälper vi dig.

Var hittar jag Ticketmasters logo och information om varumärke, färger m m?

Vill du använda vårt varumärke i dina kanaler, kontakta vår marknadsavdelning så får du hjälp.

Har Ticketmaster samarbeten med andra för att nå ut med marknadsföring?

Vi värdesätter samarbeten för att kunna maximera din marknadsförings räckvidd, träffsäkerhet och försäljning.

Här är några exempel på våra strategiska partners som du kan marknadsföra dig med: Spotify, YouTube, Snapchat, Facebook, Bands In Town och Songkick.

Hur påverkar Apples senaste uppdatering av iOS 14 min marknadsföring?

Uppdateringen av iOS 14, operativsystemet för iPhones, innebär att alla iOS 14-användare kommer att behöva aktivt välja om deras aktivitet i appar på iPhone ska kunna spåras eller inte.

Om en användare väljer att inte bli spårad får data som t ex klick och köp inte samlas in och användas i rapportering-, mätning- eller marknadsföringssyfte på samma sätt som innan uppdateringen.

Specifikt påverkas kampanjer på Facebook. Som följd av nya iOS 14 har Facebook introducerat ett eget ramverk – ”Aggregated Event Measurment (AEM)” – som medför förändringar för alla Facebook-annonsörer och påverkar uppsättning av kampanjer, segmentering, mätning och rapportering av kampanjer.

Läs mer om hur uppdateringen av iOS 14 påverkar din marknadsföring i vår FAQ om iOS 14 eller vår sammanfattande artikel om iOS 14.

Jag vill veta mer om hur jag kan marknadsföra mitt evenemang, vem ska jag kontakta?

Vi pratar gärna om vilken marknadsföring som kan fungera för ditt evenemang. Kontakta oss via detta kontaktformulär eller läs mer om Ticketmasters marknadsföring här.

Data, personuppgifter & GDPR

Hur har Ticketmaster förberett sig för GDPR?

Så här förbereder vi oss själva och våra kunder för att möta kraven i GDPR:
Vi har formulerat en ny personuppgiftspolicy som tydligare förklarar hur vi bearbetar data:

Vi uppfyller de nya kraven när vi på kunders uppdrag inhämtar konsumenters samtycke till marknadsföring. Vi ser även att se till att kundernas namn nämns vid godkännandet av samtycket.

De produkter vi utvecklar garanterar att konsumentens/individens rättigheter tillmötesgås; t ex tillgång, radering och begränsning av data samt rätten att säga nej till profilering.

Vi uppdaterar dataskyddsklausulen i våra kundavtal. Om kunden använder någon av våra produkter där vi fungerar som uppgiftsbehandlare kommer klausulen att innehålla de nödvändiga GDPR-formuleringarna.

Vi utvärderar ständigt våra säkerhetsrutiner så att alla uppgifter behandlas på säkrast möjliga sätt. Som ett led i förberedelserna för GDPR har vi gjort en omfattande analys av säkerhetsrutinerna i de system vi använder för att lagra kunduppgifter.

Vilka personuppgifter sparar och behandlar Ticketmaster om konsumenter?

I enlighet med dataskyddsförordningen så behandlar vi data som personlig data så fort en upplysning avser en identifierad eller identifierbar fysisk person. T ex namn, adress, telefonnr, epost, betal- och faktureringsinformation men även information såsom IP-nummer, cookies m m. Mer i detalj går att läsa i vår personuppgiftspolicy.

Hur länge sparar Ticketmaster persondata?

GDPR tidsbestämmer inte exakt hur lång tid persondata får sparas. Precis som innan GDPR så bör data inte sparas längre tid än vad som kan betecknas som ”nödvändigt med hänsyn till ändamålet med behandlingen”.

Vem ansvarar för att mina biljettköpares persondata förvaras och hanteras på rätt sätt?

Ticketmaster ansvarar för att alla data som finns i Ticketmasters system förvaras på ett säkert sätt enligt GDPR. De produkter vi utvecklar garanterar att konsumentens/individens rättigheter tillmötesgås; t ex tillgång, radering och begränsning av data samt rätten att säga nej till profilering.

Om data extraheras från Ticketmasters system är det kundens ansvar att data förvaras, hanteras och används på rätt sätt, inklusive rätten till tillgång, radering och begränsning av den samma.

Kan Ticketmaster ge bort min data till någon annan?

Våra avtal med dig som kund innebär att vi delar data med dig, och bara dig! I de fall en tredje part frågor oss om information (t ex en promotor eller annan eventpartner) så hänvisar vi alltid till vår avtalspartner, dvs dig.

Är det Ticketmaster som äger all data till mina biljettköpare?

Ticketmaster och du som kund samäger data om den är insamlad i någon av Ticketmasters kanaler, t ex Ticketmaster.se,  eller Ticketmasters Support. I de fall du själv samlat in persondata i Ticketmasters system så fungerar Ticketmaster som en databehandlare och inte en ägare av datan.

Får jag behålla min kunddata?

Du kan spara all kunddata för dina evenemang. Kom bara ihåg att om du vill skicka marknadsföring till dina kunder så måste de ha gett er sitt samtycke till marknadsföring.