Vad är Google Analytics?

Google Analytics 4 (GA4) är helt enkelt den senaste versionen av Google Analytics, den tidigare hette Universal. GA4 erbjuder ännu fler och djupare insikter om användarna på din webbplats. Den 1 juli 2023 stänger Google ner Universal och erbjuder enbart GA4.

En av de största skillnaderna mellan Google Analytics 4 (GA4) och Universal Analytics är hur data samlas in och hanteras där GA4 fokuserar mer på att förstå hela kundresan från första kontakt till konvertering. GA4 samlar även både webbplats- och appdata, så du får en mer heltäckande bild av dina användares beteende.

Vad behöver jag som kund till Ticketmaster göra när jag gått över till GA4?

Du som använder dig av Cross Domain Tracking / ”Spårning över flera domäner” med oss behöver skicka in ditt Google Tag-ID till oss på [email protected] så snart som möjligt efter du migrerat till GA4.

För dig som är nyfiken på Cross Domain Tracking och vill börja spåra dina marknadsföringsinsatser ända in till tacksidan på ticketmaster.se, se instruktioner nedan.

Din data och statistik på ticketmaster.se påverkas inte av migreringen. Om du inte redan får rapporter på dina eventsidor på ticketmaster.se, hör av dig till [email protected] så fixar vi!

Cross Domain Tracking / Spårning över flera domäner

Med Cross Domain Tracking kan du följa marknadsföring från andra domäner till Ticketmaster.se. Det du behöver göra allra först är att skicka in ditt Google Tag ID till oss, det har formatet: G-XXXXXXXXXX. Du hittar ditt Tag-ID såhär.  När du fått bekräftelse av oss följer du stegen nedan.

  • Under GA4 Property Settings välj ’Data Streams’ och välj den du vill sätta upp  cross-domain measurement för.
  • Scrolla ner och välj ’More Tagging Settings’ och ’Configure your domains’.
  • Lägg till varje domän som du vill inkludera i mätning över flera domäner. Klicka på Spara.

Relaterad läsning:

Kontakta oss
Kontakta oss
Andy White, Freelance WordPress Developer London