De senaste två månaderna har vi fått svar från över 16 000 svenska biljettköpare om deras syn på hur de kommer att konsumera liveevenemang i framtiden. Det är tydligt att man saknar liveevenemang och glädjande att framtidstron överlag är positiv. 

  • 86% säger att att de planerar att gå på lika många eller fler evenemang än tidigare när pandemin är över. 
  • 51% finner det sannolikt att de skulle köpa biljetter till sin favoritartist om biljetterna släpps imorgon och evenemanget äger rum om 6 månader.
  • 62% säger att de helst sparar sin biljett om evenemanget blir uppskjutet till framtiden.

Se fler upptäckter från undersökningen här nedan eller ta del av hela presentationen via denna länk.

Se även ”Vad tänker fansen kring streaming och online-evenemang?”

Fansen vill unna sig

2 av 5 av de som tänker sig eller planerar att gå på fler evenemang än vanligt efter pandemin, säger att de vill göra det för unna sig eller ta igen förlorad tid.

Fansen vill tillbaka fort

59% tror de kommer gå på ett evenemang inom 5 månader efter att nuvarande restriktioner tagits bort. 1 av 4 säger ”så fort som möjligt”.

Liveevenemang är en topprioritering

Över 3 av 5 (61%) säger att liveevenemang är något de ser mest fram emot att spendera pengar på när allt återgår till det normala.

Det finns en lojalitet till livebranschen

54% av Milliennials (25-39 år), som tänker gå på fler evenemang än vanligt efter pandemin, säger att de vill göra det för att supporta livebranschen.

Ta del av hela vår presentation för att se mer detaljer, t ex skillnader i hur olika ålderskategorier tänker kring framtida biljettköp.