Premiärminister Boris Johnson presenterade i veckan sin ”färdplan” ut ur coronapandemin där han sade att restriktionerna kommer att hävas i flera omgångar fram till den 21 juni och att han sedan hoppas att alla sociala begränsningar har fasats ut. Fansen i UK tog honom verkligen på orden.

Ur ett biljettförsäljningsperspektiv ser vi nu en överväldigande positiv bild. Här är några exempel sedan Boris Johnsons tillkännagivande:

  1. Det har sålts 16 gånger fler biljetter denna vecka jämfört med veckan innan i UK.
  2. Antalet besökare på ticketmaster.co.uk har gått upp med 600%.
  3. Konverteringsgraden har tredubblats.
  4. Festivalerna Creamfields och Reading sålde ut sina biljetter direkt!

Fansen ser optimistiskt på framtiden

De allra flesta biljetterna (77%) som såldes denna vecka är för evenemang som händer inom de närmaste 6 månaderna.

Om vi går tillbaka till hur bilden såg ut bara för en vecka sedan så bokade majoriteten sina biljetter till evenemang som är planerade över 1 år bort, så vi kan se en avsevärd förändring i hur optimisiskt fansen ser på framtiden.

Sedan våren 2020 har vi kontinuerligt genomfört en onlineundersökning som tar tempen på konsumenternas benägenhet att köpa biljetter till och gå på ett evenemang i närtid.

I undersökningen har fansen fått svara – på en skala från 1 till 10 – hur sannolikt det skulle vara för dem att köpa en biljett till ett evenemang som händer inom de närmaste 6 månaderna. Den här veckan svarade mer än 50% av fansen ”10” jämfört med en tredjedel av fansen förra veckan.

Undersökningen visar också att dubbelt så många planerar att delta i fler evenemang än de gjorde före pandemin.

På frågan vad de kommer spendera sina pengar på när pandemin är över så har nu ”Liveevenemang” gått upp och blivit det främsta valet framför t ex resor, restaurangbesök m m.