Så når du publiken på TikTok 

Vill du nå ut till den yngre målgruppen? Då finns det ingen bättre plattform än TikTok, där över 60% av användarna är under 30 år och har blivit en go-to-plattform för denna yngre demografi. Om du vill sprida innehåll på TikTok kan vi hjälpa dig med det, både organiskt och betalda annonser.

Tiktok på Ticketmaster

”Don’t make ads, make TikToks”

Det går enbart att producera rörligt innehåll på TikTok, och det annonsmaterial som fungerar bäst är TikTok native, dvs det ska kännas som en TikTok-video och inte en professionellt filmad reklamvideo. TikTok-native-videor är ofta filmade i en mer avslappnad och informell stil, vilket hjälper till att skapa en mer personlig koppling med publiken.
TikTok-annonser som har samma stil och ton som det innehåll användarna skapar tilltalar dem mer. 

Länka TikTok-videos direkt till biljettköp

Om du vill läsa mer om hur man som artist kan länka direkt till eventet på ticketmaster.se, klicka på knappen nedan!

Live 💜 TikTok

Live-evenemang är en stor nisch på TikTok vilket skapar bra förutsättningar för dig som kund att lyckas nå ut till användarna. TikTok-användare lägger upp videos från en mängd olika live-evenemang och 64 % av användarna upptäcker nytt innehåll relaterat till event via plattformen. Enligt TikTok är även engagemanget för live-evenemang något högre än andra underhållningskategorier på kanalen.

Att synas på TikTok är därav en bra strategi för att nå ut till dessa unga fans. Det är framförallt information kring biljettsläpp, videoklipp från biljettköer och konserter/festivaler, mer personliga klipp med artisten, samt backstage-material som vi har märkt går bra och genererar mycket engagemang.

 

Skärmdump Tiktok

Olika typer av innehåll på TikTok

Vi kan hjälpa dig att skapa både organiskt innehåll (dvs icke betalda annonser)  och så kallade Spark Ads.
I en Spark Ad ”boostar” man kort och gott inlägget och betalar för att synas på startsidan; ”för-dig-sidan”. Vi kan även skapa ”In feed ads” på TikTok där videomaterialet laddas upp via TikToks annonsplattform.

Exempel på organiskt inlägg & Spark Ads

påsktävling tiktok

Påsktävling – Spark Ads

Under påsken gjorde vi en Påsktävling på TikTok som vi även lade en spending på 250 €. Videon fick 250+ k visningar varav 237 106 var paid views, 282 paid likes, 99 paid comments och 761 paid profile visits. Vi fick även 684 nya följare från detta inlägg.

Coldplay – extrabiljetter

Videon fick 152,5 k visningar, 8613 gillamarkeringar, 229 kommentarer och 609 favoritmarkeringar – allt detta helt organiskt utan att boosta det med hjälp av Spark Ads.

påsktävling tiktok

Är du nyfiken på hur vi kan hjälpa dig synas på TikTok? Kontakta oss här!