Google Analytics 4, GA4 – allt du behöver veta

Vad är Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) är den senaste versionen av Google Analytics (tidigare versionen heter Google Analytics Universal), vilket är en av de mest använda webbanalysverktygen för att mäta trafik på webbplatser. GA4 är en helt ny generation av webbanalysverktyg och en flexibel analysplattform med stora möjligheter för detaljerad mätning. 

GA4 använder också en händelsebaserad datamodell som gör det möjligt att mäta användarnas aktivitet, vilket ger en bättre förståelse för hur besökare interagerar med en webbplats eller en app.

Spårning över flera plattformar

En av de största skillnaderna mellan GA4 och tidigare versioner av Google Analytics är att GA4 fungerar över flera plattformar, inklusive webb och appar, vilket ger en bättre
helhetsbild av dina användare.

Fördjupade insikter

GA4 ger också förbättrade modelleringsfunktioner från Google’s AI. Det gör det möjligt att identifiera användare som är mest benägna att konvertera
och få insikter kring dem.

Integritet

GA4 har utformats med integritet och dataskydd i åtanke,
vilket gör att det inte förlitar sig uteslutande
på cookies för datainsamling. 

Från och med den 1 juli 2023 stängs Google Analytics Universal ner, så om du använder det på din egen webbplats måste du konvertera till GA4 för att få in datan korrekt.
Däremot påverkas inte data och statistik kring dina event på Ticketmaster, de kommer fortfarande vara tillgängliga
i rapporterna du får från oss. 

Vad behöver jag som kund till Ticketmaster göra när jag gått över till GA4?

Du som använder dig av Cross Domain Tracking / ”Spårning över flera domäner” med oss behöver skicka in ditt Google Tag-ID till oss på [email protected] så snart som möjligt efter du migrerat till GA4.

För dig som är nyfiken på Cross Domain Tracking och vill börja spåra dina marknadsföringsinsatser ända in till tacksidan på ticketmaster.se, se instruktioner nedan.

Cross Domain Tracking / Spårning över flera domäner

Med Cross Domain Tracking kan du följa marknadsföring från andra domäner till Ticketmaster.se. Det du behöver göra allra först är att skicka in ditt Google Tag ID till oss, det har formatet: G-XXXXXXXXXX. Du hittar ditt Tag-ID såhär. 

När du fått bekräftelse av oss följer du stegen nedan.

 

 

1.

Under GA4 Property Settings välj ’Data Streams’ och välj den du vill sätta upp  cross-domain measurement för.

2.

Scrolla ner och välj ’More Tagging Settings’ och ’Configure your domains’.

3.

Lägg till varje domän som du vill inkludera i mätning över flera domäner. 

Klicka på Spara.