Under hösten har vi testat en ny kanal för att påminna tidigare besökare på ticketmaster.se om evenemang vi vet de är intresserade av. Denna kanal heter Web Push och har visat sig vara mycket effektiv för att generera trafik och öka försäljningen av biljetter. I korthet innebär detta en avisering med ett budskap som visas i webbläsaren.
Hittills har vi samlat in nästan 190 000 intresseanmälningar (optins) till Web Push på ticketmaster.se, vilket har resulterat i ungefär 86 000 meddelanden (s k aviseringar) som har visats för användarna, med en genomsnittlig klickfrekvens på 15,5%.
Så här fungerar Web Push för besökaren:
- När en besökare surfar på ticketmaster.se dyker en popupruta upp och frågar om användaren vill ha aviseringar från Ticketmaster. Meddelandet ”www.ticketmaster.se vill visa aviseringar” visas. Användaren kan då välja att tillåta aviseringar eller blockera.
- Om besökare valt att tillåta aviseringar och lagt biljetter i sin varukorg eller visat ett starkt intresse för ett evenemang men ännu inte valt att köpa sina biljetter går en avisering ut för att påminna dem om att det finns biljetter kvar. Meddelandet kommer inkludera en bild + texten ”ARTIST_NAME – Det finns biljetter kvar!” Aviseringen dyker till exempel upp i det nedre högra hörnet på datorns webbläsarfönster eller på låsskärmen på mobilen, beroende på vilken enhet som används.
- Trafiken leds då tillbaka till ticketmaster.se och vi kan omvandla det tidigare besöket till ett biljettköp!
Web Push är GDPR-säkrat och samlar varken in mailadresser, mobilnummer, IP-adresser eller annan personlig information.
Om besökaren klickar på ”Blockera” så visas inte frågan igen vid nästa besök. Om besökaren klickar på ”x” för att avvisa begäran kommer de att få se den igen efter 7 dagar. När begäran har avvisats tre gånger kommer den att ändras till en ”blockerad” i systemet.
Har du frågor eller funderingar om Web Push – kontakta din kundansvarig!