Det är dags att mäta och följa upp dina resultat för att säkerställa att du når de mål du satt upp. I det sista kapitlet av vår SEO-serie kommer du att lära dig vilka mätvärden du bör följa och mäta för att maximera din synlighet i sökmotorerna.

Varför följa upp resultaten?

Oavsett om du är ansvarig för en arena eller för eventmarknadsföring är det viktigt att mäta och följa upp er SEO.

Med hjälp av ett gratisverktyg som Google Search Console kan du bedöma hur ditt innehåll påverkar din webbsida och göra nödvändiga justeringar inför kommande evenemang. Du kan få en överblick av hur din sida rankar, se hur du kan förbättra HTML-koden, se hur användarvänlig siten är i mobilen och mycket mer.

Vilka mätetal ska jag ha för SEO? 

När du granskar din SEO-plan finns det ett antal mätvärden du kan använda för att utvärdera hur din SEO-strategi går. Här har du några av dem:

Organisk trafik: Trafik som du får från sökmotorernas sökresultatlista (SERP) utan att du köpt sökannonser. Till exempel när någon söker efter ’konserter nära mig’ och klickar sig vidare till din sida.

Klickfrekvens (CTR): Andel i procent av de som sökt, fått upp din sida i sökresultaten och klickar sig vidare till din webbplats. Till exempel, om 10 personer söker efter ditt evenemang och 2 klickar sig vidare till din sida, är CTR 20%.

Average position: Snittet för hur du rankar för olika ord. Till exempel, om du rankar på plats 3 för ’musikal nära mig’ och plats 5 för ’teaterföreställning’, är din genomsnittliga position 4.

Page Experience Core Web Vitals: Här hittar du mätvärden för användarupplevelsen på din webbplats: laddningstid, interaktivitet och stabilitet.

Konverteringar: Mäts oftast i försäljning/besök eller leads/besök. Detta hjälper dig se om du riktar in dig på rätt typ av organisk trafik.

När du börjar spåra och följa dessa mätvärden regelbundet kommer du sedan kunna benchmarka dina resultat mot varandra.

Se också våra tidigare artiklar i serien:
Öka din händelse synlighet med SEO
Teknisk checklista för SEO
4 innehållstips för att öka din SEO.

Intresserad av att bli en Ticketmaster-kund? Kontakta oss.


Insights
Guide
Expert Partnership
Kontakta oss
Andy White, Freelance WordPress Developer London