300 miljarder e-postmeddelanden skickades över hela världen 2021. Det gör det viktigare än någonsin att ha en email-marknadsföringsstrategi som hjälper dig att sticka ut i mängden. Gör du det rätt så utökar du din databas, håller dina fans informerade och ökar engagemanget. Men viktigast av allt så säljer du fler biljetter.
Kolla in dessa sex enkla tips för att förbättra din email-marknadsföring :
1. Segmentera din målgrupp
Olika målgrupper har olika intressen och genom att segmentera dina listor kan du presentera meddelanden eller specialerbjudanden som är relevanta för varje enskild mottagare. Segmentera t ex på prenumeranter med hög klickfrekvens från tidigare kampanjer, ta kontakt med tidigare köpare eller ta ut en målgrupp baserat på geografi/demografi.
Rikta ditt budskap till rätt publik och se till att INTE kommunicera allt till alla.
2. Planera framåt
Få en överblick över vad som finns på din radar i år – årstider, helgdagar eller lokala händelser. Att planera ditt email-innehåll i förväg säkerställer att du kan hålla en regelbunden utskickstakt som uppfyller mottagarnas förväntningar och hjälper till att bygga relationer med dina prenumeranter. Och genom att skicka innehåll med rätt timing, som är relevant när det skickas, blir dina email mer intressanta för mottagarna vilket ökar kampanjengagemanget!
3. Fundera över ditt erbjudande
Fundera över vad det är du erbjuder dina prenumeranter och vad det är som ska få dem att välja att agera på ditt email. Ett erbjudande behöver inte vara en rabatt eller ett bra pris utan det kan handla om att hålla din kommunikation enkel och tydlig för att göra det lättare för din målgrupp att agera på ditt email.
Kom ihåg att vara direkt: ett enkelt, tydligt och attraktivt erbjudande gör det lättare för dina fans att reagera på din call-to-action.
4. Tänk visuellt
Om din email-kommunikation är visuellt attraktiv blir den mer engagerande för din publik – design och layout är lika viktigt som innehållet. Kom ihåg att vara direkt med din call-to-action (CTA): det ska vara tydligt för mottagaren hur man agerar på ditt erbjudande och var man gör det.
Andra saker att tänka på är t ex färg och storlek på ditt teckensnitt så att det är lätt att läsa. Om möjligt utnyttja möjligheten att personalisera dina email med dynamiska variabler baserat på den data du har tillgänglig i databasen.
Inkludera en sidfot och granska hur din e-post återges på både mobil och dator. Summan av kardemumman: se till att ditt email ser professionellt ut. Det kommer hjälpa dig att engagera och konvertera fans.
5. Allt börjar med ämnesraden
Varje dag fylls våra inkorgar med olika varumärken och konkurrerande företag som ber om vår uppmärksamhet.
Ämnesraden är det din målgrupp ser först och därför bör du lägga extra tid på att formulera den. En övertygande ämnesrad är personlig, engagerande och intresseväckande. Fundera över vad som ska få mottagaren att vilja klicka på just ditt email i inkorgen.
6. Testa, analysera och förbättra
Varje email du skickar kan mätas och rapporteras. Så ofta som möjigt bör du A/B-testa olika variabler som t ex målgrupp, ämnesrad, utskickstid, call-to-action-formuleringar m m.
Håll koll på Open Rate (öppningsgrad), CTR (klicken på dina länkar) och konverteringsgraden (dvs hur många som köper av dig). Har du en hög Open Rate men dålig CTR så kan du konstatera att ämnesraden var intresseväckande men att innehållet sedan kanske inte mötte målgruppens förväntningar. Och ju relevantare du segmenterar din målgrupp, desto högre bör både Open Rate och CTR bli.
Sammantaget bör du alltid testa och analysera dina kampanjer så att du sedan kan göra dem ännu bättre och effektivare.
Med Ticketmaster får du en partner som hjälper dig nå rätt målgruppper med rätt budskap. Är du intresserad av att bli kund till Ticketmaster, kontakta oss här.