Tillbaka till live med Ticketmaster

Här hittar du information som är bra att ha kring biljettsläpp, inpassering och vilka möjligheter du har att synas kostnadsfritt i Ticketmasters kanaler samtidigt som du ger dina fans all information de behöver.

Information

Att ge biljettköparen information om vad som gäller på ert evenemang är
A & O för ett säkert köp. Vi ger er verktygen och ytorna!

Biljettsläpp

Många längtar efter live, vi har utvecklat vår köfunktion och är mer än redo för högt tryck vid biljettsläpp!

Inpassering

Digitala biljetter och kontaktfri scanning ökar tryggheten för både evenemangsbesökare och entrépersonal.

Information och säljande texter på evenemangs-, artist- och arenasidor

Utnyttja det faktum att du har många platser och möjligheter att både informera och sälja in ditt evenemang på. Se här nedan ett par guider med checklistor vad du bör tänka på när du förbereder dig själv eller Ticketmasters kundsupport med evenemangsinformation.

Eventmarknadsföring viktigare än någonsin

Med Ticketmaster som affärspartner kan du vara säker på att marknadsföringen når både brett och rätt och att du når rätt målgrupp med ditt budskap. Med vår räckvidd och vår stora mix av marknadsföringskanaler kan vi garantera att du når potentiella biljettköpare. Tala om vilka du vill nå och vi utökar din målgrupp.

En kombination av räckvidd och smart mix
Vi arbetar med sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring för att ditt evenemang ska synas högst upp på Google på relevanta sökningar. Våra epostutskick når 1 miljon mottagare och skräddarsys med prediktiv intelligens efter varje unik mottagares preferenser så att rätt evenemang når rätt mottagare. Läs mer om Ticketmaster som partner i din marknadsföring samt om vår strategi och kanaler för att sälja dina biljetter via CRM. 

Ticketmasters köfunktion – Smart Queue

Hög efterfrågan och högt tryck – som vi längtar!

Ticketmasters plattform hanterar en hög efterfrågan med många samtidiga köpare på ert evenemang vilket innebär att det endast är ett fåtal av alla evenenemang till försäljning där en kö krävs.

Men vid ett extra högt tryck skall besökarna vara trygga med att allt hanteras rättvist och att de får all den information de behöver. Vi aktiverar då köfunktionen och lanserar nu Smart Queue.

Med Smart Queue får jag som besökare:

  1. information om att en kö öppnas i samband med släppet…
  2. …och att en plats i kön tilldelas mig.
  3. När det börjar närma sig min tur får jag besked om att göra mig beredd…
  4. …och när tiden är inne får jag veta att det är min tur. Skulle jag vara iväg och hämta kaffe – ingen fara – min plats reserveras under 10 minuter.

Blir det fler besökare än förväntat har vi ett inbyggt skyddsnät som automatiskt aktiverar vår nya köfunktion så att du alltid kan känna dig trygg med just ditt biljettsläpp.

Digitala biljetter

Streckkoden för biljetten visas direkt i mobilen, inga pappersutskrifter behövs.

Biljettköparen går in på sitt Ticketmaster-konto via webbläsare eller appen, öppnar sin evenemangsbiljett och visar den själv för scanner eller av entrévärden. 

Säker och snabb inpassering

  • Informera era besökare inför evenemanget om vad som gäller när de kommer till er arena, rekommendationer under besöket samt efter evenemangets slut.
  • Inför evenemanget kan ni enkelt ta ut rapporter där e-mail och telefonnummer finns tillgängligt för att t ex göra utskick med evenemangsinfo.
  • Fundera på om ni kan och behöver öppna upp ytterligare entréer för att minska trängslen.
  • Via funktionen ”kontinuerlig scanning” kan biljetterna scannas löpande utan att personal behöver göra något mellan respektive biljett.
  • Scannern kan fästas på en tripod, men vi erbjuder även scannerstolpar för en stabil hantering i entrén.

Konsumentundersökning 2022 

Tillsammans med branschorganisationen Svensk Live genomförde vi strax innan jul 2021 en stor konsumentundersökning med ca 39 000 respondenter.

Här är några av resultaten:

  • – 24 % kommer spendera mer på liveevent 2022 – främst för att ta igen det de missat
  • – 34% tror att biljettpriserna kommer öka
  • – 46% kommer troligtvis senarelägga sina köp jämfört med före pandemin
  • – 77% har redan biljetter till kommande evenemang

Kontakta oss för mer information

Senaste nyheter

Fryshuset väljer Ticketmaster

Fryshuset väljer Ticketmaster

Vi är stolta över att kunna presentera Fryshuset som en ny partner där biljettförsäljning kommer ske till sport, kultur och konserter. "Vi har valt Ticketmaster av den enkla anledningen att vi behöver en partner som är enkel att jobba med både för oss och våra kunder....

Ticketmaster & Linecheck Festival 2020

Ticketmaster & Linecheck Festival 2020

Älskar du musik eller arbetar du inom musikbranschen? Ticketmaster ingår ett partnerskap med Linecheck Festival i Italien den 17-19 november 2020, en digital mötesplats där du får möjlighet att utforska och höra intressanta seminarier om den europeiska musikindustrin....

Apple Pay på ticketmaster.se

Apple Pay på ticketmaster.se

Vi underlättar nu ytterligare för besökare på ticketmaster.se att genomföra sitt biljettköp och introducerar därför Apple Pay som betalsätt! Apple Pay dyker upp som alternativ på utcheckningssidan för de som besöker ticketmaster.se via Safaris webbläsare på en iPhone,...

Välkommen SNP Estrella Damm

Välkommen SNP Estrella Damm

Vi välkomnar världens största amatörtävling i padel; Series Nacionales de Padel (SNP) Estrella Damm med 70 000 deltagare och 750 deltagande padelklubbar. Anmälan är öppen för alla kvinnor & män över 18 år. Being an international Padel competition with active Padel...

Esport – en introduktion

Esport – en introduktion

När sport för tillfället inte kan erbjudas större publiksammankomster så försöker branschen ta spelet online istället. Tre stora idrottsorganisationer som har omfamnat möjligheten att överföra traditionell sport till esport är bl a Premier League (fotboll), NBA...