Tillbaka till live med Ticketmaster
Här hittar du information som är bra att ha kring biljettsläpp, inpassering och vilka möjligheter du har att synas kostnadsfritt i Ticketmasters kanaler samtidigt som du ger dina fans all information de behöver.
Information
Att ge biljettköparen information om vad som gäller på ert evenemang är
A & O för ett säkert köp. Vi ger er verktygen och ytorna!
Biljettsläpp
Många längtar efter live, vi har utvecklat vår köfunktion och är mer än redo för högt tryck vid biljettsläpp!
Inpassering
Digitala biljetter och kontaktfri scanning ökar tryggheten för både evenemangsbesökare och entrépersonal.
Information och säljande texter på evenemangs-, artist- och arenasidor
Utnyttja det faktum att du har många platser och möjligheter att både informera och sälja in ditt evenemang på. Se här nedan ett par guider med checklistor vad du bör tänka på när du förbereder dig själv eller Ticketmasters kundsupport med evenemangsinformation.
Eventmarknadsföring viktigare än någonsin
Med Ticketmaster som affärspartner kan du vara säker på att marknadsföringen når både brett och rätt och att du når rätt målgrupp med ditt budskap. Med vår räckvidd och vår stora mix av marknadsföringskanaler kan vi garantera att du når potentiella biljettköpare. Tala om vilka du vill nå och vi utökar din målgrupp.
En kombination av räckvidd och smart mix
Vi arbetar med sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring för att ditt evenemang ska synas högst upp på Google på relevanta sökningar. Våra epostutskick når 1 miljon mottagare och skräddarsys med prediktiv intelligens efter varje unik mottagares preferenser så att rätt evenemang når rätt mottagare. Läs mer om Ticketmaster som partner i din marknadsföring samt om vår strategi och kanaler för att sälja dina biljetter via CRM.
Ticketmasters köfunktion – Smart Queue
Hög efterfrågan och högt tryck – som vi längtar!
Ticketmasters plattform hanterar en hög efterfrågan med många samtidiga köpare på ert evenemang vilket innebär att det endast är ett fåtal av alla evenenemang till försäljning där en kö krävs.
Men vid ett extra högt tryck skall besökarna vara trygga med att allt hanteras rättvist och att de får all den information de behöver. Vi aktiverar då köfunktionen och lanserar nu Smart Queue.
Med Smart Queue får jag som besökare:
- information om att en kö öppnas i samband med släppet…
- …och att en plats i kön tilldelas mig.
- När det börjar närma sig min tur får jag besked om att göra mig beredd…
- …och när tiden är inne får jag veta att det är min tur. Skulle jag vara iväg och hämta kaffe – ingen fara – min plats reserveras under 10 minuter.
Blir det fler besökare än förväntat har vi ett inbyggt skyddsnät som automatiskt aktiverar vår nya köfunktion så att du alltid kan känna dig trygg med just ditt biljettsläpp.
Digitala biljetter
Streckkoden för biljetten visas direkt i mobilen, inga pappersutskrifter behövs.
Biljettköparen går in på sitt Ticketmaster-konto via webbläsare eller appen, öppnar sin evenemangsbiljett och visar den själv för scanner eller av entrévärden.
Säker och snabb inpassering
- Informera era besökare inför evenemanget om vad som gäller när de kommer till er arena, rekommendationer under besöket samt efter evenemangets slut.
- Inför evenemanget kan ni enkelt ta ut rapporter där e-mail och telefonnummer finns tillgängligt för att t ex göra utskick med evenemangsinfo.
- Fundera på om ni kan och behöver öppna upp ytterligare entréer för att minska trängslen.
- Via funktionen ”kontinuerlig scanning” kan biljetterna scannas löpande utan att personal behöver göra något mellan respektive biljett.
- Scannern kan fästas på en tripod, men vi erbjuder även scannerstolpar för en stabil hantering i entrén.
Konsumentundersökning 2022
Tillsammans med branschorganisationen Svensk Live genomförde vi strax innan jul 2021 en stor konsumentundersökning med ca 39 000 respondenter.
Här är några av resultaten:
- – 24 % kommer spendera mer på liveevent 2022 – främst för att ta igen det de missat
- – 34% tror att biljettpriserna kommer öka
- – 46% kommer troligtvis senarelägga sina köp jämfört med före pandemin
- – 77% har redan biljetter till kommande evenemang
Kontakta oss för mer information
Senaste nyheter
FAQ – Vanliga frågor & svar
I förra veckan presenterade regeringen sin plan för att öppna upp Sverige igen och den första fasen startade den 1 juni. Tack vare det ser vi nu en klar ökning i inkommande samtal och email från arrangörer, arenor och artister som vill sätta upp nya evenemang och...
Regeringens och Ticketmasters plan för ”Tillbaka till live”
Igår (den 27 maj 2021) presenterade regeringen en plan för att öppna upp Sverige. Planen, som totalt består av fem steg och startar den 1 juni, kommer innebära flera efterlängtade förändringar för oss som önskar genomföra publika evenemang igen. Alla anpassade...
Eventmarknadsföring viktigare än någonsin
Med Ticketmaster som affärspartner kan du vara säker på att marknadsföringen når både brett och rätt och att du når rätt målgrupp med ditt budskap. Med vår räckvidd och vår stora mix av marknadsföringskanaler kan vi garantera att du når potentiella biljettköpare. Tala om vilka du vill nå och vi utökar din målgrupp.
Konsumenter förväntar sig ökade biljettpriser
I vår undersökning tillsammans med Svensk Live säger 88 procent att de har förståelse för att biljettpriserna kan komma att öka när vi är tillbaka till live! Efter ett års nedstängning är längtan efter att få uppleva kultur live mycket stor och tilltron till...
Apples iOS 14-uppdatering i korthet
Det digitala landskapet förändras snabbt, och integritet och säkerhet är fortfarande huvudfokus för lagstiftning och den digitala utvecklingen. 2018 kom GDPR, en strängare dataskyddsförordning som krävde att företag världen över uppdatera sina rutiner kring behandling...
Konsumenternas förtroende för livebranschen är stort
I vår undersökning tillsammans med Svensk Live säger 94 procent uppger att de har oförändrat eller ökat förtroende för livebranschen. Efter ett års nedstängning är längtan efter att få uppleva kultur live mycket stor och tilltron till livebranschen är orubbad. Läs...
Konsumenter positiva till snabbtest & vaccinationsbevis
I vår undersökning tillsammans med Svensk Live säger 85 procent att de är villiga att ta snabbtest eller visa vaccinationsbevis för att kunna gå på liveföreställningar. Efter ett års nedstängning är längtan efter att få uppleva kultur live mycket stor och tilltron...
Högt förtroende för livebranschen bland biljettköparna
15 875 personer svarade på undersökningen Ticketmaster har gjort med branschorganisationen Svensk Live. Efter ett års nedstängning är längtan efter att få uppleva kultur live mycket stor och tilltron till livebranschen är orubbad. Det och mycket mer visar resultaten....
Förbeställ vår konsumentundersökning kostnadsfritt
Tillsammans med branschorganisationen Svensk Live har vi genomfört en undersökning om vad biljettköpare tycker och tänker om nuläget och närmaste framtiden kring evenemang. Undersökningen är precis avslutad och fler än 15 000 fans har sagt sitt. Resultatet presenteras...
Vår VD Kristian Seljeset har ordet!
Hej vänner, branschkollegor och livediggare, Ofattbart att det nu har gått ett år utan liveevenemang, ett år av hemarbete, ett år av osäkerhet och oro och ett år av längtan efter live! Trots att en återstart av branschen många dagar känns långt borta så öppnas det upp...
4 steg till livestream på Facebook
Vi har satt samman en guide för hur du på ett enkelt sätt kan börja livestreama på Facebook och samtidigt uppnå kvalitet. De fyra stegen: Hårdvara - det behöver inte vara dyrt. I vårt exempel kan du komma undan med några få tusenlappar.Mjukvara - Det finns massor av...
Miljoner fans återkom till Ticketmaster UK i veckan
Premiärminister Boris Johnson presenterade i veckan sin "färdplan" ut ur coronapandemin där han sade att restriktionerna kommer att hävas i flera omgångar fram till den 21 juni och att han sedan hoppas att alla sociala begränsningar har fasats ut. Fansen i UK tog...