Tillbaka till live med Ticketmaster
Här hittar du information som är bra att ha kring biljettsläpp, inpassering och vilka möjligheter du har att synas kostnadsfritt i Ticketmasters kanaler samtidigt som du ger dina fans all information de behöver.
Information
Att ge biljettköparen information om vad som gäller på ert evenemang är
A & O för ett säkert köp. Vi ger er verktygen och ytorna!
Biljettsläpp
Många längtar efter live, vi har utvecklat vår köfunktion och är mer än redo för högt tryck vid biljettsläpp!
Inpassering
Digitala biljetter och kontaktfri scanning ökar tryggheten för både evenemangsbesökare och entrépersonal.
Information och säljande texter på evenemangs-, artist- och arenasidor
Utnyttja det faktum att du har många platser och möjligheter att både informera och sälja in ditt evenemang på. Se här nedan ett par guider med checklistor vad du bör tänka på när du förbereder dig själv eller Ticketmasters kundsupport med evenemangsinformation.
Eventmarknadsföring viktigare än någonsin
Med Ticketmaster som affärspartner kan du vara säker på att marknadsföringen når både brett och rätt och att du når rätt målgrupp med ditt budskap. Med vår räckvidd och vår stora mix av marknadsföringskanaler kan vi garantera att du når potentiella biljettköpare. Tala om vilka du vill nå och vi utökar din målgrupp.
En kombination av räckvidd och smart mix
Vi arbetar med sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring för att ditt evenemang ska synas högst upp på Google på relevanta sökningar. Våra epostutskick når 1 miljon mottagare och skräddarsys med prediktiv intelligens efter varje unik mottagares preferenser så att rätt evenemang når rätt mottagare. Läs mer om Ticketmaster som partner i din marknadsföring samt om vår strategi och kanaler för att sälja dina biljetter via CRM.
Ticketmasters köfunktion – Smart Queue
Hög efterfrågan och högt tryck – som vi längtar!
Ticketmasters plattform hanterar en hög efterfrågan med många samtidiga köpare på ert evenemang vilket innebär att det endast är ett fåtal av alla evenenemang till försäljning där en kö krävs.
Men vid ett extra högt tryck skall besökarna vara trygga med att allt hanteras rättvist och att de får all den information de behöver. Vi aktiverar då köfunktionen och lanserar nu Smart Queue.
Med Smart Queue får jag som besökare:
- information om att en kö öppnas i samband med släppet…
- …och att en plats i kön tilldelas mig.
- När det börjar närma sig min tur får jag besked om att göra mig beredd…
- …och när tiden är inne får jag veta att det är min tur. Skulle jag vara iväg och hämta kaffe – ingen fara – min plats reserveras under 10 minuter.
Blir det fler besökare än förväntat har vi ett inbyggt skyddsnät som automatiskt aktiverar vår nya köfunktion så att du alltid kan känna dig trygg med just ditt biljettsläpp.
Digitala biljetter
Streckkoden för biljetten visas direkt i mobilen, inga pappersutskrifter behövs.
Biljettköparen går in på sitt Ticketmaster-konto via webbläsare eller appen, öppnar sin evenemangsbiljett och visar den själv för scanner eller av entrévärden.
Säker och snabb inpassering
- Informera era besökare inför evenemanget om vad som gäller när de kommer till er arena, rekommendationer under besöket samt efter evenemangets slut.
- Inför evenemanget kan ni enkelt ta ut rapporter där e-mail och telefonnummer finns tillgängligt för att t ex göra utskick med evenemangsinfo.
- Fundera på om ni kan och behöver öppna upp ytterligare entréer för att minska trängslen.
- Via funktionen ”kontinuerlig scanning” kan biljetterna scannas löpande utan att personal behöver göra något mellan respektive biljett.
- Scannern kan fästas på en tripod, men vi erbjuder även scannerstolpar för en stabil hantering i entrén.
Konsumentundersökning 2022
Tillsammans med branschorganisationen Svensk Live genomförde vi strax innan jul 2021 en stor konsumentundersökning med ca 39 000 respondenter.
Här är några av resultaten:
- – 24 % kommer spendera mer på liveevent 2022 – främst för att ta igen det de missat
- – 34% tror att biljettpriserna kommer öka
- – 46% kommer troligtvis senarelägga sina köp jämfört med före pandemin
- – 77% har redan biljetter till kommande evenemang
Kontakta oss för mer information
Senaste nyheter
Möt vår nya kollega: Anna Söderblom
Vi fortsätter att rekrytera och nu har vi fått förstärkning inom Performance Marketing där vi lyckligtvis har fått med oss Anna som kommer hjälpa oss och våra kunder med programmatisk annonsering, sökmotorannonsering, tracking m m. Välkommen till Ticketmaster Anna!
Sverige öppnar upp igen!
Detta har vi väntat länge på nu! Fr o m den 29 sep 2021 är kultur-, nöjes-, ja hela evenemangsbranschen äntligen tillbaka till det normala igen! Vi glädjer oss och ser fram emot alla fantastiska arenakonserter, svettiga klubbspelningar, stå-up-showerna, de...
Möt vår nya kollega: Klara Pettersson
Nu är det många som vill utnyttja Ticketmasters marknadsföringskraft. Och för att hinna med alla roliga kundprojekt och nya biljettsläpp har vi nöjet att presentera en ny kollega på Ticketmasters marknadsavdelning. Välkommen Klara!
Möt vår nya kollega: Martin Wendt
Restriktionerna är snart historia och vårt kundserviceteam blir ännu större! Välkommen Martin till Ticketmaster och tjänsten som Client Support Specialist!
Möt vår nya kollega: Lisa Arkenhamn
Vårt kundserviceteam växer och vi välkomnar nu Lisa till Ticketmaster och tjänsten som Client Support Specialist!
Äntligen! Publiktaket tas bort den 29 september
På tisdagen meddelade regeringen under en pressträff att publikrestriktionerna kommer att hävas den 29 september. Deltagartaket för allmänna sammankomster tas bort – vilket innebär att det kommer kunna vara fulla läktare och salonger på våra evenemang i höst och...
Möt vår nya kollega: Adam Frank
Vi förstärker vårt kundserviceteam och välkomnar Adam till Ticketmaster och tjänsten som Client Support Specialist.
Rapport: Fansen längtar tillbaka till live
Sedan lättnaderna i publikrestriktioner den 1 juli 2021 ser vi en tydlig ökning av evenemangsupplägg från kunder, arenor och arrangörer runt om i Sverige. Vi ser även en markant ökning av fansens aktivitet på ticketmaster.se; bara de senaste två veckorna har trafiken...
Nu förstärker vi Ticketmasters marknadsteam
Inför sommarens och höstens biljettsläpp förstärker vi nu vårt team med en Marknadskoordinator för att kunna tillhandahålla en ännu bättre kundservice.
Riktad digital annonsering med Fan Network
Visste du att du med vår tjänst Fan Network kan dra nytta av Ticketmasters unika kunddata och rikta annonsering till potentiella biljettköpare på Facebook, Instagram och banner-annonsering på andra webbsidor? Läs mer om hur du kommer igång här nedan.
Nu förstärker vi vårt serviceteam!
Inför sommarens och höstens biljettsläpp förstärker vi nu vårt team med en Event Support Specialist för att kunna tillhandahålla en ännu bättre kundservice.
Ticketmaster Smart Help
För att ge våra biljettköpare tillgång till den bästa servicen lanserar vi nu Smart Help – ett enklare och snabbare sätt att kontakta oss på Ticketmaster.