Materialspecifikationer för annonsering och branding med Ticketmaster

På denna sida finner du materialspecifikationer kring de kampanjer du planerar göra i t ex nyhetsbrev, webbsajt, sociala medier m m. 

Annonsmaterial skickas till annonsbokning@ticketmaster.se

 

Bannerannonsering på ticketmaster.se

Vår sajt är en av Sveriges största med över 1 miljon unika besökare varje månad. Marknadsför ditt event med våra prominenta annonstytor på förstasidan. Potentiella biljettköpare hittar ditt event enklare. Annonserna har god synlighet oavsett om man besöker ticketmaster.se via dator, tablet eller mobil.

Materialspecifikation

 

Annons/placering Bildformat Filtyp Max storlek Texter (max tecken inkl mellanslag)
1. Huvudpromo: Högst upp på förstasidan. 5 st annonsytor roterar under bokad period. 1440x450px
720x405px
368x207px
jpg 200kb Rubrik: 35 tecken
Brödtext: 250 tecken
2. Populära evenemang: 5 annonsytor placerade strax under huvudpromos. 720x405px
368x207px
jpg 200kb Rubrik: 35 tecken
3. Upptäck: 6 annonser, placering 1-6.  720x405px
368x207px
jpg 200kb Rubrik: 35 tecken
Brödtext: 250 tecken

TIPS!

  1. Se till att bilderna inte väger för mycket (max 200kb)
  2. Undvik längre texter, datum eller webbadresser i bilderna.
  3. Ta gärna med logotyp och/eller eventets namn men var försiktig, det får inte bli för plottrigt. 
  4. För Huvudpromo, se till att text och/eller logo placeras längst upp eller till höger i bilden för bäst synlighet. Annars riskerar det att döljas av köpknapp eller informationstexten.
  5. Titta på ticketmaster.se för exempel på annonser och dess placeringar.

Materialleverans & priser

  • Material skickas senast 3 arbetsdagar innan avtalat annonseringsdatum till: annonsbokning@ticketmaster.se
  • OBS! Se till att bildernas filnamn inte innehåller mellanslag eller å, ä och ö.
  • Ansvaret för det juridiska innehållet ligger hos leverantören av materialet. Arrangören är ansvarig för att materialet är uppdateratt och korrekt.
  • Observera att våra annonsytor på ticketmaster.se säljs på veckobasis
  • För prisuppgifter och annonsbokning, kontakta sales@ticketmaster.se

Ticketmasters nyhetsbrev

Vårt nyhetsbrev går ut varje vecka till ca 1 miljon prenumeranter. Med en annons kan du nå direkt ut till inkorgen hos hela vår email-databas. 

Materialspecifikation

 

Annons/placering Bildformat Filtyp Max storlek Texter (max tecken inkl mellanslag)
1. Hero: Högst upp i nyhetsbrevet finns 2 st s k Hero-ytor med bild och text. 600x300px
alt 600×280
jpg 200kb Rubrik: 35 tecken
Brödtext: 250 tecken
2. Ticketmaster rekommenderar: Lite längre ned i mejlet har vi 4-6 st ytor med bild och rubrik. 305x225px jpg 200kb Rubrik: 35 tecken

TIPS!

  1. Se till att bilderna inte väger för mycket (max 200kb)
  2. Undvik längre texter, datum eller webbadresser i bilderna.

Materialleverans & priser

  • Material skickas senast 3 arbetsdagar innan avtalat annonseringsdatum till: annonsbokning@ticketmaster.se
  • Ansvaret för det juridiska innehållet ligger hos leverantören av materialet. Arrangören är ansvarig för att materialet är uppdateratt och korrekt.
  • För exempel på tidigare email med annonser & annonsytor kontakta: annonsbokning@ticketmaster.se
  • För prisuppgifter och annonsbokning, kontakta sales@ticketmaster.se

Segmenterade nyhetsbrev

Med 1 miljon email-kontakter i vår databas så finns det alla möjligheter att göra bra segmenterade kampanjer. Vår stora räckvidd gör att vi har mycket data på potentiella biljettköpare – såsom tidigare evenemangsbesök, klick på vår webbplats och i nyhetsbrev, geografiskt läge, köphistorik med mera. All denna data använder vi för att rikta marknadsföringen av ditt event till rätt potentiella biljettköpare.

Materialspecifikation

 

Material Format Filtyp Max storlek
1. Toppbild (se exempel på bild nedan) 600x300px jpg 200kb
2. Text inkl rubrik Obegränsat
3. Ämnesrad Kort och säljig
4. URL – Webbadress

TIPS!

  1. Låt bilden vara ren från text med tanke på att ni kan använda rubrik och brödtext för att sälja in evenemanget
  2. Även om ni har obegränsat med plats för text så rekommenderar vi att hålla det så kort som möjligt för att inte tappa mottagarens intresse.
  3. Använd en tydlig Call-To-Action (CTA).
  4. Glöm inte bort att skriva en ämnesrad, det är det första mottagaren ser i sin inkorg så den är viktig.

Bildformat:

Materialleverans & priser

  • Material skickas senast 3 arbetsdagar innan avtalat annonseringsdatum till: annonsbokning@ticketmaster.se
  • Glöm inte bort att ge oss en URL till den artist-/arena-/eventsida du vill driva trafiken till.
  • Ansvaret för det juridiska innehållet ligger hos leverantören av materialet. Arrangören är ansvarig för att materialet är uppdateratt och korrekt.
  • För exempel på tidigare email med annonser & annonsytor kontakta: annonsbokning@ticketmaster.se
  • För prisuppgifter och annonsbokning, kontakta sales@ticketmaster.se

Fan Network – annonsering på Facebook & Instagram

Riktad digital annonsering på Facebook & Instagram med branschens vassaste kunddata i ryggen. Fan Network är det enda verktyg du behöver för att marknadsföra ditt evenemang på Facebook och Instagram för maximal biljettförsäljning. Relevanta målgrupper skapas baserat på intresse, livsstil, geografi, tidigare surf- och köpdata på ticketmaster.se eller genom att identifiera fans som köpt eller besökt liknande artister och evenemang. Kampanjer optimeras löpande för en bättre ROI. Läs mer om annonsering på Facebook & Instagram med Fan Network här >>

Materialspecifikation

 

Annons/placering  Bildformat Filtyp Max storlek Längd
1. Facebook (bild) 1200×628 eller 1080×1080 eller 1080×1350 jpg, png 30mb
2. Facebook (video) 1200×628 eller 1080×1080 eller 1080×1350 mp4, mov, gif  4gb Max 3 min
3. Instagram (bild) 1080×1080 jpg, png 30mb
4. Instagram (video) 1200×628 eller 1080×1080 mp4, mov, gif  4gb Max 60 sek
5. Instagram/Facebook händelser (bild) 1080×1920 (9:16) jpg, png 30mb
6. Instagram/Facebook händelser (video) 1080×1920 (9:16) mp4, mov, gif 250mb Max 15 sek/video

TIPS!

  1. Vi rekommenderar att du skickar in 2-3 varianter på bild och video för att möjliggöra A/B-test och optimering av dina annonser.
  2. Håll annonsrubrik och text relativt kort för att inte förlora intresset. Rubrik: 25 tecken och brödtext: 90 tecken (exkl mellanslag). 

    Materialleverans & priser

    • Material skickas senast 3 arbetsdagar innan avtalat annonseringsdatum till: annonsbokning@ticketmaster.se
    • Ansvaret för det juridiska innehållet ligger hos leverantören av materialet. Arrangören är ansvarig för att materialet är uppdateratt och korrekt.
    • För prisuppgifter och annonsbokning, kontakta sales@ticketmaster.se

    Fan Network – bannerannonsering

    Riktad digital annonsering med branschens vassaste kunddata i ryggen. Fan Network är det enda verktyg du behöver för att marknadsföra ditt evenemang genom banner-annonsering på hundratals externa hemsidor för maximal biljettförsäljning. Relevanta målgrupper skapas baserat på intresse, livsstil, geografi, tidigare surf- och köpdata på ticketmaster.se eller genom att identifiera fans som köpt eller besökt liknande artister och evenemang. Kampanjer optimeras löpande för en bättre ROI. Läs mer bannerannonsering med Fan Network här >>

    Materialspecifikation

     

    Annons/placering Bildformat Filtyp Max storlek
    Bilder/banners – obligatoriska format 300×250, 300×600, 160×600, 728×90, 320×50, 980×120 & 930×180 jpg eller gif
    Bilder/banners – valfria format 300×50, 120×600, 468×60, 600×350, 320×250, 336×280, 600×300 & 350×50 jpg eller gif

    TIPS!

    1. Vi rekommenderar att du skickar in 2-3 varianter på bilder för att möjliggöra A/B-test och optimering av dina annonser.
    2. Håll annonsrubrik och text relativt kort för att inte förlora intresset. Rubrik: 25 tecken och brödtext: 90 tecken (exkl mellanslag). 
    3. Det är önskvärt att använda max 20% text i en bild (riktlinjer från Facebook). Om du vill kontrollera på förhand om bild med text blir godkänd av Facebook, så kan du göra det här: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

      Materialleverans & priser

      • Material skickas senast 3 arbetsdagar innan avtalat annonseringsdatum till: annonsbokning@ticketmaster.se
      • Ansvaret för det juridiska innehållet ligger hos leverantören av materialet. Arrangören är ansvarig för att materialet är uppdateratt och korrekt.
      • För prisuppgifter och annonsbokning, kontakta sales@ticketmaster.se

      PPC – köpt sök på Google

      Köpt sök är en stor och viktig del av vår marknadsföringsstrategi och som kund till Ticketmaster blir du automatiskt en del av våra kampanjer på Google. Ditt event läggs automatiskt in i våra kampanjer när det är till försäljning på ticketmaster.se. Men du kan även välja att dedikera en utökad budget för ökad synlighet.

      Materialspecifikation

       

      Texter, sökord och budget tas fram tillsammans med Ticketmasters marknadsavdelning. Kontakta marknadsavdelningen här.

      Annonsering på Youtube

      Öka medvetenheten hos rätt publik genom video-annonser på YouTube. Bygg målgrupper baserat på användares tittarvanor och annonsera i rätt sammanhang med rätt timing. Du betalar endast när någon ser hela din annons eller klickar sig vidare till din artistsida på ticketmaster.se. YouTube ökar medvetenheten hos din kärnpublik och hjälper dig hitta nya fans – ett perfekt komplement till mer konverteringsfokuserade kanaler!

      Materialspecifikation

       

      Vi rekommenderar YouTubes ”TrueView InStream” och 29 sek videomaterial. Minium budget/ad spend: 5 000 kr.

      Kontakta Tickmasters marknadsavdelningen för mer information här.

      True Native

      Annonsera digitalt i Sveriges största tidningar och magasin med sponsrade artiklar. Genom True Native-annonsering kan du på ett engagerande sätt informera och inspirera din publik genom redaktionellt innehåll i form av artiklar (märkta med ”annons”) på över 150 siter i Sverige. Du riktar effektivt dina annonser till rätt målgrupp, baserat på bl a geografi, demografi, tidpunkt och retargeting.

      Materialspecifikation

       

      Tillsammans med Ticketmaster tar du fram en artikel-text + 2-3 ”native”-puffar (teasers som driver trafik till artikeln). Minium budget/ad spend: 10 000 kr.

      Kontakta Ticketmasters marknadsavdelningen för mer information här.

      Artistsida (ADP) på ticketmaster.se

      Artistsidan är till för att du ska kunna samla ett eller flera evenemang för en artist, grupp, lag, föreställning, festival eller liknande. Kontrollera att du har dina event kopplade till en artistsida och att det finns text på den samma. Det är viktigt för marknadsföringen, t ex för våra automatiska email-utskick, sök på ticketmaster.se, synlighet i vårt veckonyhetsbrev, SEO på Google, synlighet på Spotify m m.

      Materialspecifikation

       

      Material Bildformat Filtyp Max storlek
      1. Bild ( t ex artist, festivallogo m m) 305×225 jpg/png 200kb
      2. Infotext (obegränsad)

      TIPS!

      1. Se till att bilden inte väger för mycket (max 200kb)
      2. Undvik texter, datum eller webbadress i bilden.
      3. Se till att artistsidan har en text, t ex en biografi om artisten för att förbättra synlighet för sök både på ticketmaster.se och på Google.
      4. Skapa om möjligt inte nya artistisidor om det redan finns en. All den datahistorik som finns kring artistisdor kan utnyttjas med våra automatiska email-program samt för sökmotorioptimering. 
      5. Utnyttja möjligheten att använda sekundära artistsidor (se mer info nedan)

      Primära och sekundära artistsidor

      • Det finns en möjlighet att skapa flera artistsidor där en (1 st) är “primär” och en eller flera andra är “sekundära”.
      • Du kan använda dig av hur många “sekundära” artistsidor på ticketmaster.se du vill för att utnyttja det vanliga faktum att ett event innehåller flera artister. T ex “supporting acts/förband” till en huvudakt eller när flera artister spelar på en och samma festival.

      Materialleverans

      • Material (bild och text) till artistsida skickas till: support@ticketmaster.se
      • Dessa ytor kostar ingenting extra!

      Har du frågor king marknadsföring?