Sweden Rock

Materialspecifikationer 

På denna sida finner du materialspecifikationer kring de kampanjer du planerar göra i t ex nyhetsbrev, webbsajt, sociala medier m m. 

Annonsmaterial skickas till [email protected] senast 3 dagar innan startdatum.

 

Allmänt bildråd:

  • Undvik texter, datum eller webbadress i dina bilder. Använd istället evenemangsinformation och artistsidans info för beskrivande texter. 
  • Se till att bildernas filnamn inte innehåller mellanslag eller å, ä och ö.
  •  Arrangören är ansvarig för att materialet är uppdaterat och korrekt.

Artistsida / samlingssida

Sidan på ticketmaster.se där dina event samlas för att du enkelt ska kunna länka till ett och samma ställe. Läs om varför artistsidan är viktig här.

PLACERING FORMAT
Huvudbild, (t ex artist, festivallogo m m) 2426x1365px*
Text till samlingssida / artistsida Gärna ca 300 ord

*Bilden kommer beskäras för att passa i flera kanaler och med olika format. Se till att det allra viktigaste syns inom ramen (4:3) på detta exempel. Förutom artistsida och evenemangssidor så plockas bilden även upp av t ex våra Affiliate-partners.

Ticketmasters startsida 

Klicka här för exempel på placeringar.

PLACERING FORMAT
Huvudpromo
1 av 5 annonsytor. Roterar under bokad period.

1440x450px
(max 200kb)

Rubrik: 30 tecken
Brödtext: 250 tecken

Populära evenemang
1 av 5 annonsytor, placerade strax under huvudpromos. 

720x405px
(max 200kb)

Rubrik: 30 tecken

Upptäck
1 av 6 annonser under bokad period. 

368x207px
(max 200kb)

Rubrik: 30 tecken
Brödtext: 220 tecken ink blanksteg

 

Facebook, Instagram (META)
Klicka här för facebooks samtliga specifikationer och placeringar

PLACERING FORMAT
Bilder 1200×628, 1080×1080, 1080×1350, 1080×1920,
max 30mb
Video  1200×628, 1080×1080, 1080×1350, 1080×1920,
max 4gb

 

 

Ticketmasters nyhetsbrev

Klicka här för exempel på veckonyhetsbrev och eget nyhetsbrev

PLACERING FORMAT TEXT (ink blanksteg)
Hero
Högst upp i nyhetsbrevet finns 2 st s k Hero-ytor med bild och text.)
600x300px
alt 600×280
Rubrik: 35 tecken
Brödtext: 250 tecken
’Ticketmaster rekommenderar’
Lite längre ned i mejlet har vi 4-6 st ytor med bild och rubrik
305x225px Rubrik: 35 tecken
Eget nyhetsbrev
s.k Premium email / Standalone
600x300px Kort ämnesrad + obegränsad brödtext

Youtube

PLACERING FORMAT
Vi rekommenderar YouTubes ”TrueView InStream”-annons, där du endast betalar för en visning om tittaren ser hela videon eller klickar sig vidare till biljettsidan. Minimum budget 15 000 SEK

16:9 i mp4,
max 29sek

 

True Native

Nå ut med ditt evenemang i över 150 digitala dagstidningar och livsstils-magasin genom en sponsrad artikel. Styr artikeln till specifika geografier eller enligt intresse eller demografi. Tillsammans med Ticketmaster skrivs en artikeltext samt 2-3 notiser som driver trafik till artikeln och vidare till biljettköp. Minimum budget: 15 000 SEK

Här kan du läsa mer om True Native