Materialspecifikationer
På denna sida finner du materialspecifikationer kring de kampanjer du planerar göra i t ex nyhetsbrev, webbsajt, sociala medier m m.
Annonsmaterial skickas till [email protected] senast 3 dagar innan startdatum.
Allmänt bildråd:
- Undvik texter, datum eller webbadress i dina bilder. Använd istället evenemangsinformation och artistsidans info för beskrivande texter.
- Se till att bildernas filnamn inte innehåller mellanslag eller å, ä och ö.
- Arrangören är ansvarig för att materialet är uppdaterat och korrekt.
Artistsida / samlingssida
Sidan på ticketmaster.se där dina event samlas för att du enkelt ska kunna länka till ett och samma ställe. Läs om varför artistsidan är viktig här.
PLACERING | FORMAT |
Huvudbild, (t ex artist, festivallogo m m) | 2426x1365px* |
Text till samlingssida / artistsida | Gärna ca 300 ord |
*Bilden kommer beskäras för att passa i flera kanaler och med olika format. Se till att det allra viktigaste syns inom ramen (4:3) på detta exempel. Förutom artistsida och evenemangssidor så plockas bilden även upp av t ex våra Affiliate-partners.
Ticketmasters startsida
Klicka här för exempel på placeringar.
PLACERING | FORMAT |
Huvudpromo 1 av 5 annonsytor. Roterar under bokad period. |
1440x450px Rubrik: 30 tecken
|
Populära evenemang 1 av 5 annonsytor, placerade strax under huvudpromos. |
720x405px Rubrik: 30 tecken |
Upptäck 1 av 6 annonser under bokad period. |
368x207px Rubrik: 30 tecken |
Klicka här för facebooks samtliga specifikationer och placeringar
PLACERING | FORMAT |
Bilder | 1200×628, 1080×1080, 1080×1350, 1080×1920, max 30mb |
Video | 1200×628, 1080×1080, 1080×1350, 1080×1920, max 4gb |
Ticketmasters nyhetsbrev
Klicka här för exempel på veckonyhetsbrev och eget nyhetsbrev
PLACERING | FORMAT | TEXT (ink blanksteg) |
Hero Högst upp i nyhetsbrevet finns 2 st s k Hero-ytor med bild och text.) |
600x300px alt 600×280 |
Rubrik: 35 tecken Brödtext: 250 tecken |
’Ticketmaster rekommenderar’ Lite längre ned i mejlet har vi 4-6 st ytor med bild och rubrik |
305x225px | Rubrik: 35 tecken |
Eget nyhetsbrev s.k Premium email / Standalone |
600x300px | Kort ämnesrad + obegränsad brödtext |
Youtube
PLACERING | FORMAT |
Vi rekommenderar YouTubes ”TrueView InStream”-annons, där du endast betalar för en visning om tittaren ser hela videon eller klickar sig vidare till biljettsidan. Minimum budget 15 000 SEK |
16:9 i mp4,
|
True Native
Nå ut med ditt evenemang i över 150 digitala dagstidningar och livsstils-magasin genom en sponsrad artikel. Styr artikeln till specifika geografier eller enligt intresse eller demografi. Tillsammans med Ticketmaster skrivs en artikeltext samt 2-3 notiser som driver trafik till artikeln och vidare till biljettköp. Minimum budget: 15 000 SEK
Här kan du läsa mer om True Native