Fan Network – riktad digital annonsering
Riktad digital annonsering med branschens vassaste kunddata i ryggen. Fan Network är det enda verktyg du behöver för att marknadsföra ditt evenemang på Facebook, Instagram och display för maximal biljettförsäljning.
Fan Network utnyttjar kund-, biljett- & artistdata
Med Fan Network drar du nytta av Ticketmasters omfattande kunddata med surf- och köphistorik, för att nå ut till rätt publik genom kostnadseffektiv riktad annonsering. Vi skräddarsyr dina målgrupper baserat på:

Surfdata
Artister, arenor & evenemang som besökts på ticketmaster.se.

Köpdata
Köphistorik & avbrutna köp på ticketmaster.se.

Liknande artister
Ticketmasters unika Affinity-algoritm.

Geografi
Konsumentens land, stad och region.

Demografi
Konsumentens livsstil, aktiviteter och intressen.
Varför Fan Network?

Skapa målgrupper med hjälp av Ticketmasters kundata.

Annonsera på Facebook, Instagram & Display.

Dedikerad expertansvarig för din kampanj hos Ticketmaster.

Hitta nya biljettköpare.

Maximera försäljning genom retargeting.

Rapportering, insikter & analys.
Våra olika Fan Network kampanjplaner
Vi hjälper dig att välja en plan som passar din kampanj, beroende på kampanjens längd, budget och vilka kanaler du vill synas i. Målgrupperna baseras alltid på Ticketmasters omfattande kunddata, oberoende av vilken kampanjplan du väljer.
LIGHT
Budget: 5-15 000 kr.
Period: 2-6 veckor.

– Dedikerad ansvarig expert
– Strategi & kampanjplan
– Skräddarsydda målgrupper
– Uppsättning av kampanj
– Löpande optimering
– Rapportering & analys
PREMIUM
Budget: min 15 000 kr.
Period: 2-8 veckor.

Allt som i LIGHT samt:
– Display-annonsering (banners) på externa hemsidor
PREMIUM plus
Budget: min 40 000 kr.
Period: min 2 månader.

Allt som i PREMIUM samt:
– Plats i Ticketmasters “Top 8” Facebook-händelser
– Optimera mot köp på artistsidan
– Detaljerad rapportering & analys, inkl av iOS 14-användare som tackat nej till spårning (se vår artikel som förklarar Apples iOS 14-uppdatering)
Fan Network i 5 steg
Så här gör vi för att sätta upp, optimera samt leverera resultat för en Fan Network-kampanj:

Uppsättning
– Identifiera målgrupper
– Bestäm kanaler & kampanjperiod
– Ta fram text och bild

Prospektering
– Skapa medvetenhet & hitta nya potentiella biljettköpare
– A/B-test av målgrupper och annonser
– Med PREMIUM plus: optimera mot köp på din artistsida

Optimering
– Rapport och analys av resultat hittills
– Fokusera budget på den målgrupp & annonser som har gett bäst resultat i A/B-test

Retargeting
– Maximera försäljning! Rikta annonser till användare som visat intresse men ännu inte köpt biljett

Rapportering
– Slutrapport och analys av resultat
– Med PREMIUM plus: rapportering av samtliga köpare, inkl iOS 14-användare som har valt att inte bli spårade
Kontakta vår marknadsavdelning för att starta igång din Fan Network-kampanj.
FAQ – Fan Network
Vad är Fan Network?
Med Fan Network kan du dra nytta av Ticketmasters kunddata och rikta annonsering till potentiella biljettköpare på Facebook, Instagram och display (banner-annonsering på andra webbsidor). Fan Network hjälper dig att nå ut till din publik och maximera din biljettförsäljning.
Var hittar jag materialspecifikation för Fan Network-kampanjer?
Här hittar du specifikation för bild/videomaterial, maxstorlekar, maxlängd etc för Fan Network.
Hur funkar Fan Network?
Med Fan Network identifierar vi dina potentiella biljettköpare och skapar skräddarsydda målgrupper som bygger på surfhistorik, köphistorik, geografi, ålder/kön med mera. Genom kampanjer på Facebook, Instagram och/eller display (banners) marknadsför vi ditt evenemang till din målgrupp med hjälp av bild-, GIF- och/eller videoannonser.
En Fan Network-kampanj går typiskt igenom 5 steg; Uppsättning (framtagande av material och målgrupper), Prospektering (marknadsföring till olika målgrupper), Optimering (fokus på målgrupper och annonser som har gett bäst resultat), Retargeting (maximering av försäljning) och Rapporting (slutrapport och analys av resultatet).
Vad är skillnaden mellan Fan Network LIGHT och Fan Network PREMIUM?
Med Fan Network LIGHT syns dina annonser på Facebook & Instagram.
Med Fan Network PREMIUM syns du utöver Facebook & Instagram även med display-annonser (banners) på ett stort antal externa webbsidor.
Med Fan Network PREMIUM plus får du också en mer detaljerad analys av kampanjens resultat.
Vad ingår i Fan Network PREMIUM plus?
Med Fan Network PREMIUM plus syns dina annonser på samma ställen som med Fan Network PREMIUM (Facebook, Instagram och display) men du får dessutom en ”custom conversion” i Ticketmasters top 8 Facebook-händelser. Detta innebär att din kampanj optimeras mot köp på din artistsida (istället för besök), samt att din rapportering innehåller samtliga köp – inklusive köp från iOS14-användare som har valt att inte bli spårade.
Klicka här för en sammanfattning om den senaste uppdateringen av iOS14 eller besök vår Apple iOS 14-FAQ för mer info om hur Apples uppdatering påverkar din Facebook-annonsering.
Hur stor budget behöver jag för Fan Network?
Fan Network-kampanjer varierar mycket i storlek beroende på evenemangets storlek, kampanjens målsättning och dina specifika behov. En kampanjbudget kan vara allt från 5000 kr och uppåt.
Kontakta oss gärna och berätta mer om ditt evenemang så kan vi rekommendera en lämplig budget för din kampanj.
Hur kommer jag igång med Fan Network?
Det är enkelt att komma komma igång med en Fan Network-kampanj. Vårt marknadsteam hjälper dig att ta fram en strategi för din Fan Network-kampanj och sköter alla steg för att maximera din försäljning, från uppsättning till löpande optimering och rapportering.
Kontakta oss så berättar vi mer!
Hur många potentiella biljettköpare når jag genom Fan Network?
Genom Fan Network når du alla användare i Ticketmasters databas, som är potentiella biljettköpare för ditt evenemang. Målgrupperna för din kampanj tas fram specifikt för att passa just ditt evenemang. Exakt hur stor publik du når beror därför på evenemanget du vill marknadsföra.
Vad behöver jag för att göra en Fan Network-kampanj med Ticketmaster?
Du behöver endast skicka in text och bilder enligt vår materialspec. Kontakta oss så skickar vi den till dig!
Vi hjälper dig att ta fram målgrupper, strategi och tidsplan för din Fan Network-kampanj.
Vilka målgrupper ingår i Fan Network?
Dina annonser visas huvudsakligen för fyra målgrupper:
- Användare som besökt din artist- eller arenasida men ännu inte köpt biljett
- Användare som tidigare har köpt biljett till liknande artister/evenemang
- Användare som visat intresse för kategorier eller genres som är relevanta för ditt evenemang
- Användare som befinner sig i en viss geografi och/eller är en viss ålder
Går det att annonsera enbart på Instagram?
Ja, det är möjligt att enbart välja placeringar på Instagram. Vi väljer då bort resterande kanaler och all budget fokuseras på Instagram.
Nyckelordlista – Fan Network
- Artistsida Din egen sida på ticketmaster.se där dina evenemang listas. Det är oftast hit din Fan Network-kampanj länkar.
- Din målgrupp Potentiella biljettköpare för ditt evenemang som delar specifika egenskaper, t ex surfhistorik, tidigare köp eller geografi.
- Liknande artister Genom data om köphistorik ser du vilka andra artister eller evenemang som liknar ditt evenemang, och kan rikta annonsering till tidigare biljettköpare.
- Räckvidd Antal personer som din kampanj har potential att nå ut till.
- Prospektering Marknadsföring till en relativt bred målgrupp för att sprida medvetenhet och hitta nya potentiella biljettköpare. Steg två i en Fan Network-kampanj.
- Optimering Test av olika versioner av annonser, för att se vilken version som ger bäst resultat. Fokus av budget på annonser som mest effektivt når kampanjens mål. Steg tre i en Fan Network-kampanj.
- Retargeting Att rikta annonser till personer som har besökt en viss webbsida, t ex din artistsida på ticketmaster.se. Steg fyra i en Fan Network-kampanj.
- Display-annonsering Annonser i form av banners som syns på externa webbplatser.
- Pixel En kodsnutt som läggs på en webbsida för att spåra användares aktivitet på den webbsidan, t ex besök till din artistsida eller biljettköp. Datan som pixeln samlar in kan användas i kampanjer för att bygga målgrupper och mäta kampanjens resultat.
- Surfhistorik Data om vilka sidor som användare tidigare har besökt på en webbplats, t ex alla användare som har besökt din artistsida på ticketmaster.se men ännu inte köpt biljett.
Senaste nyheter

Top 3 Takeaways from the 43rd INTIX Conference
At this year’s INTIX Conference, Ticketmaster US showcased how the future of sales will change box offices, how our tools help clients create events from start to publish, and shared digital ticketing best practices to streamline entry. Read about the top three...

Utnyttja och sälj biljetter via vårt partnernätverk utan extra kostnad
Genom att sälja biljetter på ticketmaster.se syns ditt evenemang automatiskt hos 90+ olika affiliates och partners vilket ger dig extra synlighet och ökad försäljning. Helt utan kostnad! Partnerförsäljning är ett effektivt sätt att öka din räckvidd och nå nya...

Tottenham Hotspur to launch Ticketmaster’s 3D Virtual Venue technology in the UK
Tottenham Hotspur will be first in the UK to launch with Ticketmaster’s fully integrated purchase experience, 3D Virtual Venue, that will give fans a unique life-like view of their seats when purchasing a ticket. Read more >>

Sälj dina biljetter med prediktiv intelligens
Smart datadriven marknadsföring är en viktig del av Ticketmasters erbjudande. Du vet väl om att du kan dra nytta av vår rekommendationsmotor som drivs av prediktiv intelligens, utan någon extra kostnad?

Ticketmaster utökar sin närvaro i Latinamerika
Genom ett nyförvärv i Mexiko och nyetablering i Chile utökar Ticketmaster sin verksamhet i Latinamerika. "Latinamerika är en otroligt viktig marknad inom liveunderhållning och en betydande region för många av de stora världsartisterna. Vi ser även att evenemang på...

Verifikationsapp och ny verktygslåda för hantering av vaccinationsbevis
Sedan den 1 dec 2021 har myndigheterna satt nya restriktioner med krav för vaccinationsbevis för alla över 18 år till inomhusevenemang med fler än 100 personer.
![Sökes: Customer Service Coordinator [TILLSATT]](https://business.ticketmaster.se/wp-content/uploads/2021/12/customer-service-coordinator_annons-1280x720.jpg)
Sökes: Customer Service Coordinator [TILLSATT]
--Tjänsten är tillsatt -- Vi söker nu en Customer Service Coordinator till Ticketmasters kontor i Göteborg. I den här rollen kommer du att ingå i bolagets avdelning för konsumentsupport där du kommer ansvara för frågor via mail, sociala medier och interna system....

1 av 4 ABBA Voyage-köpare flyger in från utlandet
ABBA Voyage lockar tusentals fans från hela världen till London nästa år. Den nya konsertupplevelsen "ABBA Voyage" har premiär våren 2022 med nästan 200 föreställningar att boka biljetter till. Stockholm högst respresenterat internationellt Häpnadsväckande 28% av alla...

Evenemangsbiljetten: Årets julklapp 2021
För 34:e året i rad utses Årets julklapp av HUI. Pandemin har kännetecknats av social distansering, frenetisk handtvätt och nöjen som antingen åtnjutits inom hemmets fyra väggar eller ute i naturen. När sociala och kulturella aktiviteter återigen blivit möjliga har...
![Vi söker en Junior Financial Analyst [TILLSATT]](https://business.ticketmaster.se/wp-content/uploads/2021/11/junior-financial-analyst_nov2021-1280x720.jpg)
Vi söker en Junior Financial Analyst [TILLSATT]
--Tjänsten är tillsatt-- Vi behöver nu en Junior Financial Analyst till vår ekonomiavdelning i Göteborg. Huvudsyftet med rollen är att hantera dagliga, veckovisa och månatliga uppgifter inom ekonomiteamet. Detta inkluderar traditionella redovisningsuppgifter...

Möt vår nya kollega: Oscar von Almassy
Ticketmasters IT-avdelning har förstärkts ordentligt! Vi är så nöjda med att kunna hälsa Oscar välkommen tillbaka till teamet.
![Sökes: Customer Service Specialist [TILLSATT]](https://business.ticketmaster.se/wp-content/uploads/2021/11/customer-service-specialist-1280x720.png)
Sökes: Customer Service Specialist [TILLSATT]
--Tjänsten är tillsatt-- Vi letar nu efter en Customer Service Specialist till vårt Fan Experience Team i Göteborg. I rollen som Customer Service Specialist kommer du att hjälpa till att skapa lösningar och serviceinitiativ för att ge biljettköparna hos Ticketmaster...