Fan Network – riktad digital annonsering

Riktad digital annonsering med branschens vassaste kunddata i ryggen. Fan Network är det enda verktyg du behöver för att marknadsföra ditt evenemang på Facebook, Instagram och display för maximal biljettförsäljning.

Fan Network utnyttjar kund-, biljett- & artistdata

Med Fan Network drar du nytta av Ticketmasters omfattande kunddata med surf- och köphistorik, för att nå ut till rätt publik genom kostnadseffektiv riktad annonsering. Vi skräddarsyr dina målgrupper baserat på:

Surfdata

Artister, arenor & evenemang som besökts på ticketmaster.se.

Köpdata

Köphistorik & avbrutna köp på ticketmaster.se.

Liknande artister

Ticketmasters unika Affinity-algoritm.

Geografi

Konsumentens land, stad och region.

Demografi

Konsumentens livsstil, aktiviteter och intressen.

Varför Fan Network?

Skapa målgrupper med hjälp av Ticketmasters kundata.

Annonsera på Facebook, Instagram & Display.

Dedikerad expertansvarig för din kampanj hos Ticketmaster.

Hitta nya biljettköpare.

Maximera försäljning genom retargeting.

Rapportering, insikter & analys.

Våra olika Fan Network kampanjplaner

Vi hjälper dig att välja en plan som passar din kampanj, beroende på kampanjens längd, budget och vilka kanaler du vill synas i. Målgrupperna baseras alltid på Ticketmasters omfattande kunddata, oberoende av vilken kampanjplan du väljer.

LIGHT

Budget: 5-15 000 kr.
Period: 2-6 veckor.

– Dedikerad ansvarig expert
– Strategi & kampanjplan
– Skräddarsydda målgrupper
– Uppsättning av kampanj
– Löpande optimering
– Rapportering & analys

PREMIUM

Budget: min 15 000 kr.
Period: 2-8 veckor.

Allt som i LIGHT samt:

– Display-annonsering (banners) på externa hemsidor

PREMIUM plus

Budget: min 40 000 kr.
Period: min 2 månader.

Allt som i PREMIUM samt:

– Plats i Ticketmasters “Top 8” Facebook-händelser
– Optimera mot köp på artistsidan
– Detaljerad rapportering & analys, inkl av iOS 14-användare som tackat nej till spårning (se vår artikel som förklarar Apples iOS 14-uppdatering)

Fan Network i 5 steg

Så här gör vi för att sätta upp, optimera samt leverera resultat för en Fan Network-kampanj:

Uppsättning

– Identifiera målgrupper
– Bestäm kanaler & kampanjperiod
– Ta fram text och bild

Prospektering

– Skapa medvetenhet & hitta nya potentiella biljettköpare
– A/B-test av målgrupper och annonser
Med PREMIUM plus: optimera mot köp på din artistsida

Optimering

– Rapport och analys av resultat hittills
– Fokusera budget på den målgrupp & annonser som har gett bäst resultat i A/B-test

Retargeting

– Maximera försäljning! Rikta annonser till användare som visat intresse men ännu inte köpt biljett

Rapportering

– Slutrapport och analys av resultat
Med PREMIUM plus: rapportering av samtliga köpare, inkl iOS 14-användare som har valt att inte bli spårade

Kontakta vår marknadsavdelning för att starta igång din Fan Network-kampanj.

FAQ – Fan Network

Vad är Fan Network?

Med Fan Network kan du dra nytta av Ticketmasters kunddata och rikta annonsering till potentiella biljettköpare på Facebook, Instagram och display (banner-annonsering på andra webbsidor). Fan Network hjälper dig att nå ut till din publik och maximera din biljettförsäljning.

Hur funkar Fan Network?

Med Fan Network identifierar vi dina potentiella biljettköpare och skapar skräddarsydda målgrupper som bygger på surfhistorik, köphistorik, geografi, ålder/kön med mera. Genom kampanjer på Facebook, Instagram och/eller display (banners) marknadsför vi ditt evenemang till din målgrupp med hjälp av bild-, GIF- och/eller videoannonser.

En Fan Network-kampanj går typiskt igenom 5 steg; Uppsättning (framtagande av material och målgrupper), Prospektering (marknadsföring till olika målgrupper), Optimering (fokus på målgrupper och annonser som har gett bäst resultat), Retargeting (maximering av försäljning) och Rapporting (slutrapport och analys av resultatet).

Vad är skillnaden mellan Fan Network LIGHT och Fan Network PREMIUM?

Med Fan Network LIGHT syns dina annonser på Facebook & Instagram.

Med Fan Network PREMIUM syns du utöver Facebook & Instagram även med display-annonser (banners) på ett stort antal externa webbsidor.

Med Fan Network PREMIUM plus får du också en mer detaljerad analys av kampanjens resultat.

Vad ingår i Fan Network PREMIUM plus?

Med Fan Network PREMIUM plus syns dina annonser på samma ställen som med Fan Network PREMIUM (Facebook, Instagram och display) men du får dessutom en ”custom conversion” i Ticketmasters top 8 Facebook-händelser. Detta innebär att din kampanj optimeras mot köp på din artistsida (istället för besök), samt att din rapportering innehåller samtliga köp – inklusive köp från iOS14-användare som har valt att inte bli spårade.

Klicka här för en sammanfattning om den senaste uppdateringen av iOS14 eller besök vår Apple iOS 14-FAQ för mer info om hur Apples uppdatering påverkar din Facebook-annonsering.

Hur stor budget behöver jag för Fan Network?

Fan Network-kampanjer varierar mycket i storlek beroende på evenemangets storlek, kampanjens målsättning och dina specifika behov. En kampanjbudget kan vara allt från 5000 kr och uppåt.

Kontakta oss gärna och berätta mer om ditt evenemang så kan vi rekommendera en lämplig budget för din kampanj.

Hur kommer jag igång med Fan Network?

Det är enkelt att komma komma igång med en Fan Network-kampanj. Vårt marknadsteam hjälper dig att ta fram en strategi för din Fan Network-kampanj och sköter alla steg för att maximera din försäljning, från uppsättning till löpande optimering och rapportering. 

Kontakta oss så berättar vi mer!

Hur många potentiella biljettköpare når jag genom Fan Network?

Genom Fan Network når du alla användare i Ticketmasters databas, som är potentiella biljettköpare för ditt evenemang. Målgrupperna för din kampanj tas fram specifikt för att passa just ditt evenemang. Exakt hur stor publik du når beror därför på evenemanget du vill marknadsföra.

Vad behöver jag för att göra en Fan Network-kampanj med Ticketmaster?

Du behöver endast skicka in text och bilder enligt vår materialspec. Kontakta oss så skickar vi den till dig!

Vi hjälper dig att ta fram målgrupper, strategi och tidsplan för din Fan Network-kampanj.

Vilka målgrupper ingår i Fan Network?

Dina annonser visas huvudsakligen för fyra målgrupper:

  1. Användare som besökt din artist- eller arenasida men ännu inte köpt biljett
  2. Användare som tidigare har köpt biljett till liknande artister/evenemang
  3. Användare som visat intresse för kategorier eller genres som är relevanta för ditt evenemang
  4. Användare som befinner sig i en viss geografi och/eller är en viss ålder

Var hittar jag materialspecifikation för Fan Network-kampanjer?

Här hittar du specifikation för bild/videomaterial, maxstorlekar, maxlängd etc för Fan Network.

Går det att annonsera enbart på Instagram?

Ja, det är möjligt att enbart välja placeringar på Instagram. Vi väljer då bort resterande kanaler och all budget fokuseras på Instagram.

Nyckelordlista – Fan Network

  • Artistsida Din egen sida på ticketmaster.se där dina evenemang listas. Det är oftast hit din Fan Network-kampanj länkar.
  • Din målgrupp Potentiella biljettköpare för ditt evenemang som delar specifika egenskaper, t ex surfhistorik, tidigare köp eller geografi.
  • Liknande artister Genom data om köphistorik ser du vilka andra artister eller evenemang som liknar ditt evenemang, och kan rikta annonsering till tidigare biljettköpare.
  • Räckvidd Antal personer som din kampanj har potential att nå ut till.
  • Prospektering Marknadsföring till en relativt bred målgrupp för att sprida medvetenhet och hitta nya potentiella biljettköpare. Steg två i en Fan Network-kampanj.
  • Optimering Test av olika versioner av annonser, för att se vilken version som ger bäst resultat. Fokus av budget på annonser som mest effektivt når kampanjens mål. Steg tre i en Fan Network-kampanj.
  • Retargeting Att rikta annonser till personer som har besökt en viss webbsida, t ex din artistsida på ticketmaster.se. Steg fyra i en Fan Network-kampanj.
  • Display-annonsering Annonser i form av banners som syns på externa webbplatser.
  • Pixel En kodsnutt som läggs på en webbsida för att spåra användares aktivitet på den webbsidan, t ex besök till din artistsida eller biljettköp. Datan som pixeln samlar in kan användas i kampanjer för att bygga målgrupper och mäta kampanjens resultat.
  • Surfhistorik Data om vilka sidor som användare tidigare har besökt på en webbplats, t ex alla användare som har besökt din artistsida på ticketmaster.se men ännu inte köpt biljett.

Senaste nyheter

Ticketmasters samarbete med Spotify

Ticketmasters samarbete med Spotify

Den här gången vill vi berätta om hur du kan utnyttja Ticketmasters fantastiska samarbete med Spotify för att maximera din försäljning. Genom att sätta upp dina event på rätt sätt så kan vi driva biljettförsäljning till de artister vi vet att konsumenterna lyssnar på,...

Årets bästa evenemang ska röstas fram

Årets bästa evenemang ska röstas fram

Vi låter fansen tänka tillbaka på årets alla evenemang och rösta på det bästa. Ticket of the Year har ingenting med biljettförsäljning eller statistik att göra utan baseras helt och hållet på fansens röster. Sveriges topp tio-lista för 2017 speglade en variationen av...

Maximera din försäljning med Google ads

Maximera din försäljning med Google ads

Via den här länken kan du se vårt senaste kundseminarium och genomgången av Google Ads och varför du bör finnas där med dina evenemang. Seminariet fokuserar på konvertering och biljettförsäljning inkl tips och trix för hur du skapar dina egna annonser. ...

Seatwave stängs ner

Seatwave stängs ner

Vi vill förenkla biljettransaktionen och stänger därför ner Seatwave och lanserar en ny tjänst direkt på Ticketmaster, där fans kan köpa och sälja biljetter för ursprungligt pris eller lägre. Den nya tjänsten kommer att lanseras i Sverige under 2019 men från och med...

Ökad biljettförsäljning med smarta lösningar

Ökad biljettförsäljning med smarta lösningar

I våra konsumentundersökningar har vi sett att 30% (inom musik/konsert hela 44%) säger att de missat ett eller flera evenemang för att de inte visste att biljetterna var släppta till försäljning. För att göra något åt det har vi sedan tidigare lanserat ett nyhetsbrev...

GDPR-arbetet fortsätter

GDPR-arbetet fortsätter

Ingen har väl kunnat undgå GDPR och alla utskick med uppdaterade villkor – vissa bättre än andra.  Forbes har betygsatt GDPR-utskick där 8 företag finns med i listan med betyg från A+ till D- Läs artikeln här: https://bit.ly/2siYb6p

GDPR – Ticketmasters åtagande

Ticketmasters inställning till kundernas personliga information Våra kunder och fans ligger oss varmt om hjärtat, och vårt mål är att bevara tilltron och förtroendet genom att hantera deras personliga information med respekt och ge dem kontroll. Vårt pålitliga...

Ticketmaster Verified Fan

Ticketmaster Verified Fan

Ticketmaster gör allt för att fler biljetter ska säljas till riktiga fans. I samarbete med artister och arrangörer hjälper Ticketmaster Verified Fan till att säkerställa att fansen får se artisterna de älskar – genom att hålla andrahandsförsäljare borta – och ge de...

Håll dig uppdaterad var du än är

Håll dig uppdaterad var du än är

Om du vill ha en snabb överblick av din biljettförsäljning är Ticker perfekt. Du får realtidsinformationen direkt i mobilen och kan hålla dig uppdaterad. Ladda ned appen och logga in med ditt Ticketmaster ONE-konto för att se alla dina evenemang och trenderna över...

Ticketmaster fortsätter expandera: Ny lansering i Italien

Ticketmaster fortsätter expandera: Ny lansering i Italien

Ticketmaster, världsledande inom biljettförsäljning för live-evenemang med en försäljning på mer än 530 miljoner primära biljetter årligen, tar nu grepp om den viktiga marknaden Italien för att främja biljettförsäljningen på både regional och internationell nivå....