Fan Network – riktad digital annonsering
Riktad digital annonsering med branschens vassaste kunddata i ryggen. Fan Network är det enda verktyg du behöver för att marknadsföra ditt evenemang på Facebook, Instagram och display för maximal biljettförsäljning.
Fan Network utnyttjar kund-, biljett- & artistdata
Med Fan Network drar du nytta av Ticketmasters omfattande kunddata med surf- och köphistorik, för att nå ut till rätt publik genom kostnadseffektiv riktad annonsering. Vi skräddarsyr dina målgrupper baserat på:

Surfdata
Artister, arenor & evenemang som besökts på ticketmaster.se.

Köpdata
Köphistorik & avbrutna köp på ticketmaster.se.

Liknande artister
Ticketmasters unika Affinity-algoritm.

Geografi
Konsumentens land, stad och region.

Demografi
Konsumentens livsstil, aktiviteter och intressen.
Varför Fan Network?

Skapa målgrupper med hjälp av Ticketmasters kundata.

Annonsera på Facebook, Instagram & Display.

Dedikerad expertansvarig för din kampanj hos Ticketmaster.

Hitta nya biljettköpare.

Maximera försäljning genom retargeting.

Rapportering, insikter & analys.
Våra olika Fan Network kampanjplaner
Vi hjälper dig att välja en plan som passar din kampanj, beroende på kampanjens längd, budget och vilka kanaler du vill synas i. Målgrupperna baseras alltid på Ticketmasters omfattande kunddata, oberoende av vilken kampanjplan du väljer.
LIGHT
Budget: 5-15 000 kr.
Period: 2-6 veckor.

– Dedikerad ansvarig expert
– Strategi & kampanjplan
– Skräddarsydda målgrupper
– Uppsättning av kampanj
– Löpande optimering
– Rapportering & analys
PREMIUM
Budget: min 15 000 kr.
Period: 2-8 veckor.

Allt som i LIGHT samt:
– Display-annonsering (banners) på externa hemsidor
PREMIUM plus
Budget: min 40 000 kr.
Period: min 2 månader.

Allt som i PREMIUM samt:
– Plats i Ticketmasters “Top 8” Facebook-händelser
– Optimera mot köp på artistsidan
– Detaljerad rapportering & analys, inkl av iOS 14-användare som tackat nej till spårning (se vår artikel som förklarar Apples iOS 14-uppdatering)
Fan Network i 5 steg
Så här gör vi för att sätta upp, optimera samt leverera resultat för en Fan Network-kampanj:

Uppsättning
– Identifiera målgrupper
– Bestäm kanaler & kampanjperiod
– Ta fram text och bild

Prospektering
– Skapa medvetenhet & hitta nya potentiella biljettköpare
– A/B-test av målgrupper och annonser
– Med PREMIUM plus: optimera mot köp på din artistsida

Optimering
– Rapport och analys av resultat hittills
– Fokusera budget på den målgrupp & annonser som har gett bäst resultat i A/B-test

Retargeting
– Maximera försäljning! Rikta annonser till användare som visat intresse men ännu inte köpt biljett

Rapportering
– Slutrapport och analys av resultat
– Med PREMIUM plus: rapportering av samtliga köpare, inkl iOS 14-användare som har valt att inte bli spårade
Kontakta vår marknadsavdelning för att starta igång din Fan Network-kampanj.
FAQ – Fan Network
Vad är Fan Network?
Med Fan Network kan du dra nytta av Ticketmasters kunddata och rikta annonsering till potentiella biljettköpare på Facebook, Instagram och display (banner-annonsering på andra webbsidor). Fan Network hjälper dig att nå ut till din publik och maximera din biljettförsäljning.
Var hittar jag materialspecifikation för Fan Network-kampanjer?
Här hittar du specifikation för bild/videomaterial, maxstorlekar, maxlängd etc för Fan Network.
Hur funkar Fan Network?
Med Fan Network identifierar vi dina potentiella biljettköpare och skapar skräddarsydda målgrupper som bygger på surfhistorik, köphistorik, geografi, ålder/kön med mera. Genom kampanjer på Facebook, Instagram och/eller display (banners) marknadsför vi ditt evenemang till din målgrupp med hjälp av bild-, GIF- och/eller videoannonser.
En Fan Network-kampanj går typiskt igenom 5 steg; Uppsättning (framtagande av material och målgrupper), Prospektering (marknadsföring till olika målgrupper), Optimering (fokus på målgrupper och annonser som har gett bäst resultat), Retargeting (maximering av försäljning) och Rapporting (slutrapport och analys av resultatet).
Vad är skillnaden mellan Fan Network LIGHT och Fan Network PREMIUM?
Med Fan Network LIGHT syns dina annonser på Facebook & Instagram.
Med Fan Network PREMIUM syns du utöver Facebook & Instagram även med display-annonser (banners) på ett stort antal externa webbsidor.
Med Fan Network PREMIUM plus får du också en mer detaljerad analys av kampanjens resultat.
Vad ingår i Fan Network PREMIUM plus?
Med Fan Network PREMIUM plus syns dina annonser på samma ställen som med Fan Network PREMIUM (Facebook, Instagram och display) men du får dessutom en ”custom conversion” i Ticketmasters top 8 Facebook-händelser. Detta innebär att din kampanj optimeras mot köp på din artistsida (istället för besök), samt att din rapportering innehåller samtliga köp – inklusive köp från iOS14-användare som har valt att inte bli spårade.
Klicka här för en sammanfattning om den senaste uppdateringen av iOS14 eller besök vår Apple iOS 14-FAQ för mer info om hur Apples uppdatering påverkar din Facebook-annonsering.
Hur stor budget behöver jag för Fan Network?
Fan Network-kampanjer varierar mycket i storlek beroende på evenemangets storlek, kampanjens målsättning och dina specifika behov. En kampanjbudget kan vara allt från 5000 kr och uppåt.
Kontakta oss gärna och berätta mer om ditt evenemang så kan vi rekommendera en lämplig budget för din kampanj.
Hur kommer jag igång med Fan Network?
Det är enkelt att komma komma igång med en Fan Network-kampanj. Vårt marknadsteam hjälper dig att ta fram en strategi för din Fan Network-kampanj och sköter alla steg för att maximera din försäljning, från uppsättning till löpande optimering och rapportering.
Kontakta oss så berättar vi mer!
Hur många potentiella biljettköpare når jag genom Fan Network?
Genom Fan Network når du alla användare i Ticketmasters databas, som är potentiella biljettköpare för ditt evenemang. Målgrupperna för din kampanj tas fram specifikt för att passa just ditt evenemang. Exakt hur stor publik du når beror därför på evenemanget du vill marknadsföra.
Vad behöver jag för att göra en Fan Network-kampanj med Ticketmaster?
Du behöver endast skicka in text och bilder enligt vår materialspec. Kontakta oss så skickar vi den till dig!
Vi hjälper dig att ta fram målgrupper, strategi och tidsplan för din Fan Network-kampanj.
Vilka målgrupper ingår i Fan Network?
Dina annonser visas huvudsakligen för fyra målgrupper:
- Användare som besökt din artist- eller arenasida men ännu inte köpt biljett
- Användare som tidigare har köpt biljett till liknande artister/evenemang
- Användare som visat intresse för kategorier eller genres som är relevanta för ditt evenemang
- Användare som befinner sig i en viss geografi och/eller är en viss ålder
Går det att annonsera enbart på Instagram?
Ja, det är möjligt att enbart välja placeringar på Instagram. Vi väljer då bort resterande kanaler och all budget fokuseras på Instagram.
Nyckelordlista – Fan Network
- Artistsida Din egen sida på ticketmaster.se där dina evenemang listas. Det är oftast hit din Fan Network-kampanj länkar.
- Din målgrupp Potentiella biljettköpare för ditt evenemang som delar specifika egenskaper, t ex surfhistorik, tidigare köp eller geografi.
- Liknande artister Genom data om köphistorik ser du vilka andra artister eller evenemang som liknar ditt evenemang, och kan rikta annonsering till tidigare biljettköpare.
- Räckvidd Antal personer som din kampanj har potential att nå ut till.
- Prospektering Marknadsföring till en relativt bred målgrupp för att sprida medvetenhet och hitta nya potentiella biljettköpare. Steg två i en Fan Network-kampanj.
- Optimering Test av olika versioner av annonser, för att se vilken version som ger bäst resultat. Fokus av budget på annonser som mest effektivt når kampanjens mål. Steg tre i en Fan Network-kampanj.
- Retargeting Att rikta annonser till personer som har besökt en viss webbsida, t ex din artistsida på ticketmaster.se. Steg fyra i en Fan Network-kampanj.
- Display-annonsering Annonser i form av banners som syns på externa webbplatser.
- Pixel En kodsnutt som läggs på en webbsida för att spåra användares aktivitet på den webbsidan, t ex besök till din artistsida eller biljettköp. Datan som pixeln samlar in kan användas i kampanjer för att bygga målgrupper och mäta kampanjens resultat.
- Surfhistorik Data om vilka sidor som användare tidigare har besökt på en webbplats, t ex alla användare som har besökt din artistsida på ticketmaster.se men ännu inte köpt biljett.
Senaste nyheter

Kom och jobba med vårt Fan Experience-team i Göteborg!
Vad sägs om att jobba i världens mest underhållande bransch? Vi söker nu dig som vill jobba med oss på Ticketmaster i Göteborg.

Öka er försäljning inför sommaren – Sommarkampanj 2 för 1!
Evenemangsbranchen är äntligen tillbaka efter två år av pandemi och vi går med full fart mot sommarens breda utbud av evenemang, från norr till söder! Vi på Ticketmaster jobbar alltid aktivt med att ge dig som kund exponering och synlighet för att sälja så många...

Ticketmaster lanseras i Sydafrika
Ticketmaster växer internationellt och nu lanseras biljettförsäljning via https://www.ticketmaster.co.za/ i Sydafrika.

Event Reminder Email påminner biljettköparen
Du vet väl att när du säljer biljetter med Ticketmaster så får du per automatik ett Event Reminder Email till biljettköparna?

Möt vår nya kollega: Sofia Sandin
Hej! Sofia heter jag och är ny på säljavdelningen i Stockholm. Min erfarenhet och mitt hjärta ligger inom service och försäljning och det är där jag verkat sedan gymnasiet. Jag har även erfarenhet inom ledarskap och har de senaste åren drivit en egen verksamhet inom...

Möt vår nya kollega: Sara Norén
När evenemangen och publiken är tillbaka så har vi nu förstärkt vår ekonomiavdelning med Sara. Välkommen till Ticketmaster!

Retargeting via ”Abandoned” Emails
Du vet väl att när du säljer biljetter med Ticketmaster så får du möjlighet att kostnadsfritt boosta din försäljning med våra triggade & automatiska email-utskick?

Skellefteå Summertime väljer Ticketmaster
Festivalsommaren 2022 närmar sig med stormsteg, och vi är väldigt glada och stolta över att presentera vårt nya samarbete med Skellefteå Summertime Music & Life Festival! "Ticketmasters stora kontaktnät och expertkunskap passar som hand i handske nu när vi skall...

Vi söker en Customer Service Coordinator
Vi söker nu dig som vill jobba med oss på Ticketmaster i Göteborg. Du kommer jobba med vårt Fan Experience team som hanterar biljettfrågor via digitala kanaler, med möjlighet att arbeta på plats på evenemang.Har du tidigare erfarenhet av kundsupport och söker en rolig...

9 anledningar till en artistsida
Ticketmasters artistsidor är navet i marknadsföringen som vi gör av dina evenemang i nyhetsbrev, sociala medier, Google, Spotify med mera. En bra artistsida med rätt innehåll kan vara skillnaden mellan att utnyttja Ticketmasters räckvidd maximalt eller ingen...

Tjalve väljer Ticketmaster för SM i Friidrott
Tjalve valde ett samarbete med Ticketmaster för SM i Friidrott för ett gott bemötande och smidigt upplägg för oss som inte så vana arrangörer av publika events. Vi har tidigare erfarenhet av samarbete med mindre SM-tävlingar inomhus, som då fungerade bra.Krister...

Park Lane förlänger med Ticketmaster
Vi på Park Lane är mycket nöjda med samarbetet med Ticketmaster som biljettåterförsäljare för vår krogshow Park Lane Show. Efter många år tillsammans väljer vi att utöka och förlänga vårt samarbetsavtal med Ticketmaster och ser fram emot en fortsatt resa tillsammans...