1. Upptäcka & söka

I fas #1 – ”Upptäcka & söka” – hjälper vi konsumenterna att hitta evenemangen som passar dem. Utifrån köp- och webbhistorik kan vi förutse vad konsumenten vill se innan hen vet om det själv!

Performer Alert Email

Email som skickas per automatik när ett nytt evenemang är på väg att släppas till försäljning.

Mottagarna är de som tidigare köpt eller sökt efter biljetter till samma artist. Emailet innehåller information om biljettsläppet och en länk till evenemanget på ticketmaster.se.

Läs mer här >>

Nyhetsbrev med prediktiv intelligens

Vårt veckonyhetsbrev skapar unikt innehåll för varje konsument (ca 1 miljon prenumeranter) baserat på surf- & sök-beteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc.

Dynamisk positionering och synlighet utifrån mottagarens preferenser och tidigare beteende. Dynamiskt innehåll baserat på ”On Send” eller ”On Open”.

Läs mer här >>

Re-engage Email

Email som går ut 1 år efter konsumentens senaste event där vi påminner hen om upplevelsen samt en uppmaning att söka bland nya evenemang på ticketmaster.se. Inkluderar individuella rekommendationer baserat på mottagarens köp- och surfhistorik.

Ad-hoc Emails

Vi kan skapa unika email för dig som kund där vi skräddarsyr målgruppen utifrån surf- & sök- beteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc. Vi hittar även look-alikes så att vi når dem som tidigare köpt till eller surfat på liknande evenemang.

Ticketmasters Fan Network – Prospektering

Med Fan Network kommer du åt kraften i kunddatan genom programmatisk annonsering utanför Ticketmasters kanaler.

Ditt evenemang annonseras på Facebook och Instagram och/eller i displaynätverk på alla större webbplatser. Din målgrupp kan segmenteras på surfdata, geografi, demografi, genre och liknande evenemang.

Kostnadsfri annonsering på Google

Våra undersökningar visar att så många som 1/3-del av den svenska befolkningen använder sökmotorer som Google när de hittar biljetter till ett evenemang! Som Ticketmaster-kund får du fördelen av att vara en del av vår Google Ads-sökordskampanj kostnadsfritt.

Läs mer om hur du kommer igång med Google Ads här >>

Affiliates & partners – Synlighet på Spotify, Snapchat, Bandsintown, Evenemang.se m fl.

Som Ticketmaster-kund kan du utnyttja vårt partnernätverk, där vi har etablerat ett nära samarbete med flera stora internationella aktörer som t ex Spotify, Snapchat, Bandsintown och Songkick men också en rad svenska lokala aktörer.

Rent praktiskt behöver man sätta upp evenemanget i vår biljettplattform med rätt artistsida och genre. Allt sker sedan automatiskt och du betalar ingenting extra för tjänsten, kostnaden tar Ticketmaster hand om.

Läs mer om hur du får ditt evenemang synligt på t ex Spotify eller Evenemang.se här >>

2. Retargeting

I fas #2 – ”Retargeting” – ser vi till att påminna de potentiella biljettköparna om vad de tidigare visat intresse för men ännu inte köpt biljetter till. Vi förstår att ett biljettköp kan vara komplext och ibland krävs kommunikation med flera inblandade. Därför behöver vi hjälpa biljettköparna att leda dem till det sista steget i beslutsprocessen, dvs att köpa biljetter!

Abandoned Cart/Artist/Event Emails

Email som per automatik kommunicerar till dem som lagt evenemangsbiljetter i sin varukorg. Läs mer om Abandoned Cart här >>

Eller som via sina webbesök hos Ticketmaster visat ett starkt intresse för ett evenemang men som ännu inte valt att köpa biljetter. Läs mer om Abandoned Event/Artist här >>

Retargeting med prediktiv intelligens

Varje vecka uppdateras vårt veckonyhetsbrev på individuell basis och skapar unikt innehåll för varje konsument baserat på dennes tidigare surf- & sök-beteende på ticketmaster.se, köp offline/online, geografi, demografi etc.

Har konsumenter visat ett intresse för ditt evenemang så fortsätter vår prediktiva rekommendationsmotor att marknadsföra det till rätt personer i vår databas.

Läs mer här >>

Ticketmasters Fan Network – Retargeting

En unik möjlighet att utnyttja kraften i vår kunddata fullt ut. Med Fan Network Retargeting följer vi potentiella biljettköpare i sociala nätverk (Facebook & Instagram) och/eller när de besöker större webbplatser med displayannonsering.

Vi segmenterar orh riktar oss till dem som visat intresse för ditt evenemang genom tidigare köp- och/eller surfhistorik på ticketmaster.se.

Last Call Email

Email som skickas per automatik ca 2 veckor innan evenemangets startdatum. Emailet går till konsumenter som visat intresse (tidigare köp, webbesök, avbrutet köp m m) för en artist men som ännu inte köpt biljetter.

3. Relation

Låt inte biljettköpet vara den sista kommunikationen mellan dig och konsumenten innan evenemanget. Det finns oftast gott om tid i fas #3 – ”Relation” – där du kan ta tillfället i akt att informera mer om t ex evenemanget, artisten eller arenan. Glöm heller inte bort att merförsälja när det går, såsom garderob, restaurang eller merch.

Post Purchase Email

7 dagar efter köp så kan vi skräddarsy ett email som går ut per automatik med informaton om ditt evenemang. Grundinfon handlar om det köpta evenemanget och länk till konsumentens Ticketmaster-konto men resten av emailet kan co-brandas med information och/eller marknadsföring från dig som arrangör. Emailet går att filtrera på ”optin” eller ”optout”. Därmed kan du ha olika budskap beroende på om mottagaren gett Ticketmaster samtycke till marknadsföring eller e

Event Reminder Email

7 dagar innan event så kan vi skräddarsy ett email som går ut per automatik med informaton om ditt evenemang. Grundinfon handlar om det köpta evenemanget och länk till konsumentens Ticketmaster-konto men resten av emailet kan co-brandas med information och/eller marknadsföring från dig som arrangör. Emailet går att filtrera på ”optin” eller ”optout”. Därmed kan du ha olika budskap beroende på om mottagaren gett Ticketmaster samtycke till marknadsföring eller ej.

Kontakta oss
Andy White, Freelance WordPress Developer London